Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Issue date
- 2020
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Source
-
Państwo i Społeczeństwo 2020, nr 1, s. 27-41.
- ISSN
-
1643-8299
- Subjects
- Pedagogika; Psychologia; Zdrowie
- Keywords
- niepełnosprawność intelektualna; stereotypy; przekonania; doświadczenia; kontakty; społeczne; świadomość; wiedza; mental disability; stereotypes; opinions; experience; social communication; awareness; knowledge
Abstract
Osoby pełnosprawne informacje dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością czerpią
od rodziców, kolegów, rzadziej nauczycieli. Na pozostałą wiedzę składa się ich własne przekonanie
oparte m.in. na obserwacjach, co buduje obraz człowieka z niepełnosprawnością jako nieporadnego,
zależnego od innych. Z tego powodu niezbędna jest wczesna integracja dzieci pełnosprawnych,
z niepełnosprawnością, przewlekle chorych i tych wszystkich, których wzajemne kontakty wynikają
z naturalnych warunków społecznych. Artykuł pokazuje, że doświadczenie w kontaktach z wszelkiego
rodzaju „innością”, rzetelna wiedza na temat niepełnosprawności i chorób oraz otwartość
wobec ludzi, pozwalają łatwiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnością, a także pozbyć się
na ich temat stereotypów, społecznego dystansu czy niezrozumienia. Wciąż konieczna jest praca
nad podnoszeniem świadomości społecznej na temat przyczyn powstawania niepełnosprawności
intelektualnej i funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zmiany postrzegania
tych osób, a przez to poprawi jakość ich życia. The knowledge about mentally disabled people is usually learned by healthy people from parents,
friends and sometimes from teachers. The opinion on the mentally disabled forms through observations, stories about difficulties and often by accidental experiences. It results in the image
of a disable person as someone, who is gauche and dependent. The social perception of people
with mental disability, in comparison to social perception of those with physical disability, causes
problems as it includes negative atitudes and prejudice. In order to avoid such atitudes healthy
children should integrate with disabled, sick and different children in natural social environment.
The experience of any kind of “otherness”, competent information on disability and other dysfunctions as well as openness to people may help to reduce harmful stereotypes. It is very important
to support social awareness of the reasons why mental disability exists and how mentally disabled
people struggle with life. The rise of such awareness may trigger the changes in perception of the
disabled and improve their living standards.
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: