Stereotypy płciowe w obszarze zainteresowań medioznawczych
- Issue date
- 2019
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Source
-
Państwo i Społeczeństwo 2019, nr 2, s. 33-49.
- ISSN
-
1643-8299
- Subjects
- Medioznawstwo; Psychologia; Socjologia
- Keywords
- stereotypy płciowe; nauki o mediach; kobieta; mężczyzna; gender stereotypes; media sciences; woman; man
Abstract
Stereotypy płciowe wpisują się w obszar zainteresowań różnych dyscyplin naukowych oraz są
przedmiotem badań, który można usytuować na pograniczu nauk społecznych i humanistycznych.
Artykuł stanowi próbę ukazania, jakie miejsce zajmują one w dociekaniach medioznawców. Przywołane
zostały przykłady badań zagranicznych i polskich, a także niektóre publikacje poruszające
zagadnienie stereotypów płciowych, z uwzględnieniem medioznawczej optyki. W ostatniej części
znajdują się wyniki analizy ilościowej i jakościowej publikacji tygodników „Polityka”, „Newsweek
Polska”, „Wprost”, „Gość Niedzielny” i „W Sieci” z okresu od 1 stycznia do 31 lipca 2017 roku,
zamieszczonych na ich stronach internetowych, a dotyczących stereotypów. Analiza wykazała, że
redakcje włączają się w dyskurs na temat stereotypów płciowych oraz pokazują dobre praktyki
ich przełamywania. Stereotypy płciowe są obecne w publicznej przestrzeni, czego przykładem są
badane publikacje, jednakże należy zauważyć, iż redakcje starają się podejmować działania przeciwdziałające
stereotypizacji płciowej. Gender stereotypes are becoming the part of area interests on the diff erent fields of study and
they are the subject of the research, which it is possible to situate them in the borderland of social
science and humanistic. The present text constitutes the attempt to show, what place in media sciences interests, gender stereotypes are seizing. The examples of foreign and polish examinations
and some bringing up the issue of gender stereotypes publications, were summoned to taking
about gender stereotypes into account media sciences optics. The last part contains the results
of a quantitative and qualitative analysis of the opinion weeklies „Polityka”, „Newsweek Polska”,
„Wprost”, „Gość Niedzielny” and „W Sieci” on the online site of this opinion weekly from January 1
to July 31, 2017, posted on their websites and showing stereotypes. The analysis showed that the
editors join the discourse on gender stereotypes and show good practices of breaking still existing
gender stereotypes. Gender stereotypes are still present in public space, as exemplifi ed by the
publications studied, however, it should be noted that editorial teams are trying to take action
against gender stereotyping.
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: