Kursy typu MOOC jako nowoczesna forma samokształcenia oraz doskonalenia zawodowego
- Issue date
- 2022
- Publisher
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Source
-
W: Współczesna glottodydaktyka wobec zmian edukacyjnych. Nowe wyzwania i innowacyjne rozwiązania (red.) Danuta Gabryś-Barker, Ryszard Kalamarz. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, s. 135-154.
- ISSN
-
2719-8065
- Subjects
- Edukacja; Pedagogika
- Keywords
- MOOC; edukacja zdalna; kształcenie językowe; kompetencje; samokształcenie
Abstract
Zmiany w krajobrazie edukacji, wynikające zarówno z wymagań rynku pracy,
jak i z możliwości dostępu do wiedzy za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych,
sprawiają, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się kursy typu MOOC, organizowane
wyłącznie w przestrzeni wirtualnej. Mają one niewątpliwie sporo atutów – są dostępne bez
ograniczeń, w większości bezpłatne, dotyczą rozmaitych dyscyplin naukowych, a ich autorzy
reprezentują liczące się środowiska naukowe. Właściwie przygotowane kursy typu MOOC mają
szansę stać się skutecznym narzędziem rozwoju kompetencji jednostki, zarówno zawodowych,
jak i kluczowych. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie, w jakim wymiarze kursy MOOC
mogą stanowić wsparcie dla dwóch grup uczestników procesu dydaktycznego – nauczycieli
oraz uczących się języka obcego. Rozważania na ten temat poprzedziło przedstawienie głównych
teorii leżących u podstaw powstania kursów MOOC. Ponadto w artykule omówiono
ich rozwój, podział oraz wybrane propozycje szkoleń z obszaru obejmującego nauczanie
języków.
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: