Państwo i Społeczeństwo 2021, nr 2 Edukacja i wychowanie w dobie pandemii – refleksje i inicjatywy
Aksman, Joanna; Grzesiak, Krystyna; Zinkiewicz, Beata; Bachowska, Monika; Cieślik, Marta; Pytel, Piotr; Dziurowicz-Trzos, Angelika; Wojnar-Płeszka, Anna; Cichocka, Renata; Cieciura, Katarzyna; Szyniec, Iwona; Leśniak, Małgorzata; Mazurkiewicz, Jan
- Issue date
- 2021
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- ISSN
-
1643-8299
- Subjects
- Edukacja; Pedagogika; Zdrowie
- Keywords
- czas wolny; edukacja zdalna; placowka wychowania pozaszkolnego; pandemia Covid-19; resocjalizacja; muzyka; przedszkole; pandemia; edukacja muzyczna; formy aktywności; wsparcie psychologiczno-pedagogiczne; szkoła; kształcenie na odległość; Covid-19; media; urządzenia multimedialne; edukacja e-learningowa w czasie pandemii koronawirusa; teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera; zdolności kierunkowe; diagnoza zdolności kierunkowych; programy nauczania; kształcenie zintegrowane; Dorosłe Dzieci Alkoholikow (DDA); alkoholizm; uzależnienie; rodzina dysfunkcjonalna; terapia; leisure time; remote education; leisure-time institution; Covid-19 pandemic; social rehabilitation; music; nursey scholl; pandemic; music education; activities; psychological-pedagogical support; school; distance learning; multimedia devices; e-learning education during Coronavirus pandemic; theory of multiple intelligences by Howard Gardner; directional abilities; diagnosis of directional abilities; curricula; integrated education; Adult Children of Alcoholics Syndrome (ACoA); alcoholism; addiction; dysfunctional family; therapy
Abstract
Z wprowadzenia: "Pierwszy przypadek Covid-19 został zdiagnozowany w chińskim Wuhan w grudniu
2019 r. Dwa lata później na świecie odnotowano ponad 263 mln przypadków
zachorowań oraz ponad 5 mln zgonów. Pandemia tej groźnej choroby nie
tylko objęła cały świat, ale w znaczącym stopniu zmieniła obraz otaczającej nas
rzeczywistości. Chcąc powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa, rządy państw
wprowadziły szereg ograniczeń związanych z działalnością gospodarczą i aktywnością
społeczną. „Oswajanie” nowej sytuacji polegało na wdrażaniu rozwiązań
zapewniających bezpieczeństwo obywatelom. W ciągu kilku pierwszych miesięcy
2020 r. odczuliśmy co oznacza lockdown, dystans społeczny, praca zdalna.
Od dwóch lat doświadczamy rekonstrukcji wielu aspektów życia codziennego
i gospodarczego.
Humanitarne i gospodarcze skutki pandemii mobilizowały naukowców
na całym świecie do badań nad szczepionką przeciw Covid-19. Pierwsze prototypy
szczepionek były gotowe do rozpoczęcia badań klinicznych na ludziach
już w połowie marca 2020 r. W grudniu tego samego roku szczepionki wprowadzono
do powszechnego użycia. Stały się one dla ludzi na całym świecie światełkiem
nadziei, jednak pomimo szczepień wirus nadal się rozwija. W ostatnim
czasie pojawiło się kilka jego mutacji, różniących się od wariantu podstawowego
szybkością rozprzestrzeniania oraz większą zaraźliwością. Sytuacja ta
budzi wśród nas niepokój, niepewność, pouczcie bezradności, frustrację. Obawiamy
się o życie i zdrowie własne oraz bliskich, a także o realia ekonomiczne.
Mamy też wiadomość, że wraz z rozwojem pandemii warunki życia mogą jeszcze
ulec pogorszeniu. Jednocześnie próbujemy funkcjonować w tych trudnych
okolicznościach, szukając sposobów przystosowania się do zaistniałej sytuacji.
Nauczyliśmy się nowych rutyn, skumulowanych w popularnej obecnie zasadzie
„dystans, dezynfekcja, maseczka”. Do języka publicznego weszły takie
określenia jak: izolacja, samoizolacja, lockdown, kwarantanna, wirus, zamrożenie
gospodarki, luzowanie obostrzeń, edukacja zdalna, system hybrydowy,
edukacja bezpośrednia."(...)
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's Creative Commons license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2016 : Edukacja alternatywna a współczesna szkoła (added: 2016-11-24)
Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Kožuh, Anna; Lepičnik Vodopivec, Jurka; Medved Udovič, Vida; Kusiak-Pisowacka, Monika; Grzesiak, Krystyna; Cotič, Mara; Felda, Darjo; Bocharova, Olena; Kohut, Svitlana; Palka, Oleksandra; Rokicki, Andrzej; Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, Sebastian; Aksman, Joanna; Gabzdyl, Jolanta; Kasáčová, Lenka; Pułka, Jolanta; Guzik, Marcin; Frączek, Magdalena; Misiuk, Agnieszka; Sorkowska-Cieślak, Kinga; Horváth, Péter; Misiuk, Agnieszka (Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) -
Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2009 : Szkice z socjologii, kulturoznawstwa i pedagogiki (added: 2014-03-25)
Sowa, Kazimierz; Karnat-Napieracz, Anna; Michalczyk, Tadeusz; Rokicki, Jarosław; Stawiński, Piotr; Brataniec, Katarzyna; Hańderek, Joanna; Grzonka, Dariusz; Freundlich, Jerzy; Nóżka, Marcjanna; Smagacz-Poziemska, Marta; Mirski, Andrzej; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Bierówka, Joanna; Szymańska, Beata; Mróz, Piotr; Gruca, Grzegorz; Jantos, Małgorzata; Wiącek, Elżbieta; Marecki, Piotr; Kuźma, Józef; Kožuh, Anna; Kožuh, Boris; Nieciuński, Stanisław; Kliś, Maria; Boczarowa, Jelena; Шаталова, Людмила (Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) -
Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2015 : Edukacja - Wychowanie - Rodzina (added: 2016-04-25)
Olearczyk, Teresa; Mydel, Rajmund; Kliś, Maria; Grabowska, Magdalena; Białek, Katarzyna; Mirski, Andrzej; Kowal, Tomasz; Bolek, Katarzyna; Kowalczyk, Robert; Lew-Starowicz, Zbigniew; Balcer, Wiktor; Bodek-Szumiec, Beata; Kožuh, Anna; Rozwadowska, Elżbieta; Bienias, Aleksandra; Dobrzański, Artur (Oficyna Wydawnicza AFM, 2015)Problematyka prezentowanych w niniejszym tomie opracowań oscyluje wokół trzech wiodących kwestii: edukacji i kształcenia, problemów wychowania oraz problemów związanych z funkcjonowaniem rodziny, a podejmujący je autorzy ...