The Commonwealth of Poland-Lithuania at the time of the Noble Democracy – a Polish Anomaly?
- Issue date
- 2020
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Source
-
Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego 2020, T. XXIII, s. 99-109.
- ISSN
-
1733-0335
- Subjects
- Historia; Politologia; Prawo
- Keywords
- Noble Republic; political system; noble democracy; magnate oligarchy; Sejm; bureaucracy; judiciary; Rzeczpospolita szlachecka; ustrój polityczny; demokracja szlachecka; oligarchia magnacka; urzędy; sądownictwo
Abstract
The article deals with the specifi city of the noble democracy in the Polish-Lithuanian
Commonwealth. Contrary to the absolutism dominant in Western Europe, where the
fullness of power was concentrated in the hands of the monarch, in Poland, starting from
the 16th century, power passed into the hands of the noble state, and republican forms
were mixed with monarchist ones (the so-called republica mixta).The Sejm becomes the
highest organ of power, bringing together the full legislative power, the power of the
elected monarch gets limited, the administrative structure – based on lifetime offices – is
anachronistic (until the middle of the 18th century), the judiciary retains its state character
and from the 16th century becomes independent of the king, which is unique compared
to most of the then existing countries. The system of democracy of the nobility created
at that time clearly distinguishes the Polish political system from the solutions that
were dominating during the modern era. In the first half of the 18th century, this form of
government becomes deformed. During the magnate oligarchy, real power passes into
the hands of a small group of the richest. Poland is in the state of decline. To counteract
this, reforms are being gradually introduced during the reign of Stanisław August Poniatowski,
the last Polish king. However, they prove to be long overdue. The constitution
passed on May 3, 1791 – the second in the world – did not last long, and the third partition
of Poland meant the loss of independence for 123 years. The reasons for the fall
of the Republic of Poland can be found in the external factors, in the disintegration of
state institutions and the growing anarchy, but also in a specific Polish systemic anomaly,
which did not withstand the confrontation with the centralized absolute monarchy of the neighbouring countries.The attempt to build in Poland a democratic state based on law
turned out to be premature. Artykuł traktuje o specyfice ustroju demokracji szlacheckiej w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów. W przeciwieństwie do dominującego na zachodzie Europie absolutyzmu, gdzie
pełnia władzy skoncentrowana była w ręku monarchy, w Polsce od XVI w. władza przechodzi
w ręce stanu szlacheckiego, a formy republikańskie mieszają się z monarchistycznymi
(tzw. republica mixta). Najwyższym organem władzy, skupiającym pełnię władzy
ustawodawczej, staje się sejm, władza elekcyjnego monarchy jest ograniczana, struktura
administracji – oparta na dożywotnich urzędach – jest anachroniczna (do poł. XVIII w.),
sądownictwo zachowuje charakter stanowy i od XVI w. uniezależnia się od króla, co stanowi
ewenement w porównaniu z większością ówczesnych państw. Stworzony wówczas system
demokracji stanu szlacheckiego zdecydowanie wyróżnia polski model ustrojowy na
tle dominujących w dobie nowożytnej rozwiązań. W pierwszej połowie XVIII w. następuje
deformacja tej formy rządów. W okresie oligarchii magnackiej realna władza przechodzi
w ręce nielicznej grupy najbogatszych. Polska chyli się ku upadkowi. Przeciwdziałać temu
mają reformy wprowadzane stopniowo za panowania ostatniego króla Stanisława Augusta
Poniatowskiego. Są one jednak spóźnione. Uchwalona 3 maja 1791 r. konstytucja – druga
na świecie – nie przetrwała długo, a trzeci rozbiór Polski oznaczał utratę niepodległości
na 123 lata. Przyczyn upadku Rzeczypospolitej można upatrywać w czynnikach zewnętrznych,
w rozkładzie instytucji państwowych i nasilającej się anarchii, ale także w specyficznej
polskiej anomalii ustrojowej, która nie wytrzymała konfrontacji ze scentralizowaną
monarchią absolutną państw ościennych. Okazało się, że próba budowania w Polsce demokratycznego
państwa opartego na prawie była przedwczesna.
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: