Działalność oświatowa samorządu przemysłowo-handlowego w latach 1929–1939 na przykładzie Izby Przemysłowo-Handlowej w Lublinie
- Alternative title:
- Educational activities run by industrial and commercial organisations in Poland in 1929–39; case study of the Chamber of Industry and Commerce in Lublin
- Issue date
- 2016
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Source
-
Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego 2016, T. XIX, s. 297-314.
- ISSN
-
1733-0335
- Subjects
- Historia; Administracja; Edukacja
- Keywords
- samorząd przemysłowo-handlowy; oświata; działalność oświatowa; Izba Przemysłowo-Handlowa w Lublinie; Pracownia Psychotechniczna; chambers of industry and commerce; psycho-technical laboratories; vocational education; Lublin; izby przemysłowo-handlowe; psychotechnika; szkolnictwo zawodowe
Abstract
Izba była instytucją samorządu gospodarczego, działającą na podstawie rozporządzenia
Izba była instytucją samorządu gospodarczego, działającą na podstawie rozporządzenia
z 15 lipca 1927 r. W przeciwieństwie do innych izb nie prowadziła samodzielnie placówek
oświatowych, lecz skupiała się na wspieraniu finansowym i organizacyjnym szkół
z terenu województw lubelskiego i wołyńskiego. Szczególne zainteresowanie Izby budziło
Gimnazjum Męskie im. A. i J. Vetterów Zgromadzenia Kupców m. Lublina oraz Szkoła
Rzemieślniczo-Przemysłowa im. S. Syroczyńskiego. Izba opiniowała projekty ustaw oświatowych
dla Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego; współpracowała
z kuratorium lubelskim; przyznawała dotacje dla szkół i stypendia dla uczniów; delegowała
swoich przedstawicieli do rad szkolnych. Ciekawym projektem oświatowym Izby była Pracownia
Psychotechniczna. The Chamber of Industry and Commerce in Lublin was established in 1929. It did
not run any educational institutions on its own, yet it supported (financially and organisationally)
schools in the Voivodeships (regions) of Lublin and Volhynia, especially the
Vetter Secondary School for Boys and the Syroczyński School of Craft s and Industry. The
Chamber approved draft education acts for the Ministry of Denominations and Public
Education, cooperated with Lublin Education Authority, awarded scholarships and grants
for schools, and delegated its representatives to school councils. An interesting educational
project was the psycho-technical laboratory.
Description
Publikacja recenzowana / Peer-reviewed publication
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: