Przeglądaj wg Autor "Srogosz, Tomasz"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Państwo neutralne w cyberprzestrzeni(Wydawnictwo C.H. Beck, 2016) Srogosz, TomaszZ wprowadzenia: "Pojęcie neutralności w prawie międzynarodowym kojarzone jest z paryskim aktem uznania i gwarancji wieczystej neutralności Szwajcarii i części Sabaudii z 20.11.1815 r. oraz art. 84 Aktu Końcowego Kongresu wiedeńskiego. Uznana przez mocarstwa neutralność Szwajcarii wiązała się z rzeczywistą przestrzenią, tj. terytorium państwowym, czego wyrazem był i nadal pozostaje nakaz poszanowania niepodległości i integralności terytorialnej. Potwierdziły to postanowienia V i XIII konwencji haskich (1907 r.) traktujące o prawach i obowiązkach mocarstw neutralnych w wojnie lądowej i morskiej. Neutralność państwa sprowadza się m.in. do zakazu przeprowadzania wojska przez terytorium państwa neutralnego, zakazu zakładania i używania na jego terytorium urządzeń służących do komunikacji między siłami wojującymi, zakazu zaboru statku lub wykonywania prawa wizytacji na wodach terytorialnych państwa neutralnego, czy też wykorzystywania portów i wód neutralnych."(...)Pozycja Powstawanie i kontynuacja państw Afryki Subsaharyjskiej: od państwa jurydycznego do empirycznego(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2009) Srogosz, TomaszThe problem of weakness of state structures in the Sub-Saharan Africa results from international law conditions of decolonization. The postcolonial states were created on the basis of the self-determination of “colonial peoples” as well as uti possidetis principle. The addressees of abovementioned principles were the inhabitants of colonial territories, regardless of their ethnic diversification. The decolonization was based on specific criteria of statehood. They were constituted because of the sudden swing from effectiveness to legality. The right to self-determination prevailed over the requirement of effective government. Such an approach caused the phenomenon of state failure in the nineties. This failure is connected with the evolution of legal notion of the state - the sovereignty is regarded as responsibility for protection of population. The postcolonial states are not able to fulfill this basic function. Nevertheless there exists a strong legal assumption of the continuity of state in spite of its ineffectiveness. The protection of postcolonial states in frames of contemporary international legal order relates to the notion of “juridical statehood”. Nowadays it is very important to solve the problem of juridical states which have not the empirical elements (effective government). The best way of transformation of juridical states into empirical states is the conception of state-building. What could lead to unforeseeable “revolution” in international legal order are the solutions related to the decertification of juridical states or the redrawing the African map.Pozycja Prawo międzynarodowe i unijne wobec nielegalnego obrotu narkotykami(Akademia im. Jana Długosza, 2016) Srogosz, TomaszZ wprowadzenia: "Stan badań w omawianej dziedzinie uznać można za bogaty. Zagadnieniami przeciwdziałania nielegalnemu obrotowi narkotykami zajmowano się w polskiej doktrynie prawa międzynarodowego i karnego. Dużo uwagi poświęcono przy tym kontroli środków odurzających i substancji psychotropowych oraz regulacjom skierowanym przeciwko „praniu” pieniędzy pochodzących między innymi ze sprzedaży nielegalnych substancji"(...)Pozycja Status prawny nieoznakowanych żołnierzy w wojnie hybrydowej(Polska Akademia Nauk. Instytut Studiów Politycznych, 2015) Srogosz, Tomasz“Little green men” play an important role in hybrid conflicts. The term emerged during the Crimean crisis, when the international community was faced with the activities of unmarked armed forces whose nature did not necessarily correspond with the image of “Crimean self-defense forces.” “Little green men” might just as well be soldiers dressed as civilians. In the Crimean conflict Russian soldiers enjoyed protection as combatants (and as possible prisoners of war), and Russian troops in eastern Ukraine are regarded as regular armed forces of the Russian Federation, so they always enjoy the status of combatants and POWs. Representatives of special forces dressed in civilian clothes and not carrying weapons openly could be considered spies. Otherwise they should be protected under prisoner of war status. Little green men fighting in non-international armed conflicts might not be regarded as combatants or prisoners of war, but as criminals.Pozycja Strasburskie kryteria dotyczące izolacyjnego środka zabezpieczającego a prawo polskie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Srogosz, TomaszThe legal basis for the decision of the insulating safety measure are articles 93a-d and 93g of the Criminal Code. The content of the prerequisites laid down therein is based, inter alia, on the standards developed in ECHR case law. Therefore, it is important to approximate in the light of the Strasbourg case law these prerequisites, as well as the rules for this insulating security measure, including: the principle of legal certainty, no arbitrariness, court order, principle of necessity (ultima ratio), principle of proportionality, mandatory nature of objective expert opinion.Pozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały nr 1 (22), 2018(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Augustyniak, Monika; Rab, Henriett; Zaccaria, Márton Leó; Srogosz, Tomasz; Szpak, Agnieszka; Peno, Michał; Tyburcy, Tomasz; Kania, Agnieszka; Burdziak, Konrad; Jurewicz, Marcin; Biernat, Jakub; Więzowska-Czepiel, Beata; Grześkowiak, Aleksandra; Ciszek-Łudzik, Izabela; Schmidt, Maciej; Surdyk, Michał; Zwolak, Sławomir; Borkowski, Robert; Mirocha, Łukasz; Marek, Paweł; Maciąg, ZbigniewPozycja Upadłość państwa z perspektywy prawa międzynarodowego(Polska Akademia Nauk. Instytut Studiów Politycznych, 2009) Srogosz, Tomasz"Zjawisko upadłości państwa wymaga pogłębionej analizy nie tylko politologicznej, ale i prawnomiędzynarodowej. Trzeba bowiem odpowiedzieć na wiele ważnych pytań: 1) jakie konsekwencje prawnomiędzynarodowe niesie za sobą omawiane zjawisko?; 2) czy współczesne prawo międzynarodowe jest w stanie sprostać temu zjawisku?; 3) jakie jest miejsce państwa we współczesnym prawie międzynarodowym?; 4) czy prawnomiędzynarodowe pojęcie państwa nie uległo zmianie na przełomie XX i XXI w.?; 5) w jaki sposób omawiane zjawisko może wpłynąć na rozwój prawa międzynarodowego w XXI w.? "(...)