Dziennikarze "Magazynu Muzycznego" i "Non Stopu" wobec zachodnich trendów w muzyce (lata 80.)

Ładowanie...
Miniatura
Data wydania
2017
Tytuł czasopisma
ISSN
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
978-83-7867-714-7
eISBN
Wydawca
volumina.pl
Abstrakt
Polska prasa muzyczna wydawana w okresie PRL była tym medium, które wprost (oficjalnie) wymykało się definicji pro- lub antysystemowego środka przekazu, głownie dzięki znacznej swobodzie jej dziennikarzy. Dzięki temu dla grona swoich czytelników stanowiła jedyne w swoim rodzaju, wiarygodne źródło wiedzy i informacji na temat zachodniej kultury, w tym przypadku muzycznej, i wszystkich związanych z nią zjawisk. Miała ona charakter prasy wysoce specjalistycznej, zaś jej dziennikarze byli osobami najbardziej kompetentnymi, by o samej muzyce i tematach jej pokrewnych pisać. Głównym założeniem tekstu jest pokazanie roli dziennikarzy muzycznych, tworzących dwa czołowe periodyki muzyczne lat 80. – „Magazyn Muzyczny” i „Non Stop”, w kontekście popularyzowania przez nich aktualnej muzyki zachodniej czy zjawisk związanych z tamtejszym przemysłem muzycznym, od mediów po przemysł wydawniczy. Zadaniem autora było też pokazanie, jakimi środkami wypowiedzi prasowej posługiwali się ówcześni dziennikarze oraz jakie zagadnienia, „obok muzyki” lub z nią związane, podejmowali.
Polish music press, issued in the communist period in Poland, was the medium that directly (officially) eluded the definition of „pro” or „anti” system medium, especially thanks to a significant freedom of their journalists. For this reason, for their readers it was the only one of its kind, a reliable source of knowledge and information about Western music culture, music themselve, and all related phenomena. It had a highly specialized nature, prestigious, and its journalists of the most competent in the writing of the music itself and its related topics to write about.. The main idea of the text is to show the role of music journalists, forming two leading journals music 80s – „Magazyn Muzyczny” (“Music Magazine”) and “Non Stop”, in the context of popularizing the currently popular Western music or phenomena associated with the local music industry, from the media to the publishing industry. The main purpose was also to show what kind of recources of press expression was used by the journalists of that time and what issues lying near by music or related with her, were undertaken by them.
Opis
Ocena zachodniego rynku muzycznego na łamach polskiej prasy ogólnomuzycznej lat 80. XX wieku ("Magazynu Muzycznego" i "Non Stopu")
Artykuł w wersji post-print / Post-print version of the article
Słowa kluczowe
Źródło
W: Słowami o dźwiękach... Muzyka w mediach (nie tylko doby PRL-u). (red.) Beata Afeltowicz, Artur Trudzik. Szczecin: volumina.pl, 2017, s. 47-62.
Licencja powiązana z tą pozycją
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska