Szeroka partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym na poziomie lokalnym

Ładowanie...
Miniatura
Data wydania
2014
Tytuł czasopisma
ISSN
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
978-83-7571-301-5
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Niniejsza praca podejmuje temat partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym na poziomie lokalnym w Polsce. Stopniowe zwiększanie udziału społeczności lokalnych w procedurach sporządzania dokumentów planistycznych staje się obecnie niezbędnym elementem prawidłowego funkcjonowania polityki lokalnej. Niestety polskie normy prawne nie obligują do stosowania szerokich konsultacji społecznych. Także świadomość korzyści płynących z partycypacji (jak np. minimalizacja konfl iktów) jest wśród elit politycznych z reguły niewielka. Długoletnie tradycje krajów Europy Zachodniej w zakresie prowadzenia dialogu społecznego pozwalają na zastosowanie różnorakich form komunikacji, które przy odrobinie chęci, empatii i zrozumieniu włodarzy lokalnych mogą zostać swobodnie wdrożone w struktury samorządów gminnych, nie naruszając przy tym obligacji wynikających z obowiązującej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W treści odniesiono się do praktyk partycypacyjnych (przede wszystkim w zakresie informacyjnym) prowadzonych w podkrakowskiej gminie Zabierzów w latach 2012–2013, których celem było m.in. zminimalizowanie konfliktów przestrzennych przez włączenie możliwie największej liczby mieszkańców do udziału w procesie planowania przestrzennego.
Social participation as occurrence, include residents to assist on process of spatial planning, standing necessary component in local politic. Unfortunately polish legal regulations are not obligating community to consultation in this process. Also awareness of the politic elites about benefits from social participation, like minimizing conflicts, usually is very small (with the exception of big cities) . Long traditions of the Western European countries, in conducting a social conversations, let to use and verify different forms of the social communication, which with a bit desire, empathy and understanding of local authorities, can be freely implement in to structure operations of the local government at the level of a commune, without prejudice to the general regulations about spatial planning. Additional reason to increase social participation in spatialing is European Parliament Directive; „INSPIRE”, which obligate Local Commune Government to use in their structure Spatial Information System, until the end of 2013.In 2013 from the initiative of the Head of the Cathedral of Spatial Planning, Surveying and Land Economy of Commune Zabierzów, started social dialog with inhabitants of the Zabierzów. Start of the dialog were consisted on building special communication channels and on the empiric knowing social environments in the Commune, by the analyzing their knowledge about spatialing and interesting given topic or potential cooperation. On the received informations basis granted the corresponding form of the Spatial Information System in the form of Cathedral website and „commune portal maps”. Next step of the process was composing spatial development plan on the territory of the four resorts, located on fragment of North – East Commune. There were visible positive measures of earlier changes of Spatial Development Plan, for example: greater interest in changing procedure of spatial development plan in form of large numbers filing applications for local plan.
Opis
Praca recenzowana / peer-reviewed paper
Słowa kluczowe
Źródło
W: Społeczno-ekonomiczne i przestrzenne przemiany struktur regionalnych vol. 2. (red.) Elżbieta Kaczmarska, Piotr Raźniak. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2014, s. 137-159.
Licencja powiązana z tą pozycją
Licencja instytucjonalna
Licencja instytucjonalna