Katarzyna Pokorna-Ignatowicz

From the communist doctrine of media to
free media. The concept of a new information
order in the Round Table Agreements

As a result of the decisions made by the great powers after the second
world war, Poland found itself a part of the Eastern Bloc, within the Soviet
Union’s sphere of influence and became the People’s Republic of Poland
(PRL) - one of the communist bloc countries, modelled on the USSR’s
communist political system and media doctrine, known as the “Leninist
concept of the press”. This provided a complete subordination of mass me-
dia to political power, which in the People’s Republic of Poland was given
to the Polish United Workers’ Party (the Polish communist party). The me-
dia became a tool of the communist party, which held the actual, absolute
power and used it to force an ideological impact on society, hoping that it
could use the media to shape the beliefs, attitudes, and even behaviour of
the people in accordance with their expectations. The PRL media system
was characterised by features typical to all totalitarian systems, such as the
basic control of power over the media market through the control of li-
censing within the publishing business (publishing any press title required
permission from the authorities), and enacting censorship. The initial con-
trol of media content was supervised by a specially appointed body, the
Central Office for the Control of the Press, Publications and Performances
(Gtéwny Urzqd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk).'

In the PRL, the press was only open to “collective” publishers (there
was no private press, so only institutions and organisations could en-
gage in press publishing). Market mechanisms did not function, because

'See: T. Goban-Klas, Niepokorna orkiestra medialna: dyrygenci i wykonawcy polityki informa-
cyjnej w Polsce po 1944 roku, Warszawa 2004.



12 Katarzyna Pokorna-lgnatowicz

the press market, like the entire economy, was centrally planned and
controlled. It was the party that determined the number of press titles
published (by giving permission or refusing) and their market position
(deciding how much paper will be allocated to the printing). Press de-
velopment was limited by paper shortages, which meant that throughout
the time of the PRL, there were not enough publications compared to
the demand, and in addition their nature and contents reflected not so
much the interests and expectations of the readers but rather the cur-
rent information policy of the party. This press deficit was mainly related
to magazines (colour press) in the entertainment or even non-political
spheres: women’s magazines, newspapers for children, hobby, travel, etc.
The daily newspapers were not lacking, especially those published by the
structure of the communist party of a clear political and propagandistic
nature, as the party’s power considered it as the most important and pri-
mary segment of the press market.

The monopolistic position in the press market was held by one pub-
lishing company - the Press-Book-Movement Workers’ Publishing Co-
operative (Robotnicza Spétdzielnia Wydawnicza Prasa-Ksigzka-Ruch or
RSW), owned by the Central Committee of the communist party (Komitet
Centralny PZPR). It was established in 1947 (then called RSW “Prasa”)
and took over other, often larger, publishers and titles issued by them (in
1948, the publishing house Wiedza (Knowledge) and in 1951 the publish-
er Czytelnik (Reader), the biggest publisher of the post-war period in the
popular press) and quickly gained the position of the largest press pub-
lisher in Poland. RSW established a monopoly in 1972, when it includ-
ed in its structure the only press distribution company in Poland, Ruch
(Movement). After the merger, during the two last decades of the PRL,
RSW was publishing approximately 85 per cent of the press titles in Poland
(more accurately: 92 per cent of newspapers and over 70 per cent of maga-
zines). RSW was the exclusive distributor of the press, owned the majority
of printing companies and printing houses in the country, and even its
own research institution of high international standing, the Press Research
Centre (Osrodek Badani Prasoznawczych), which cooperated with media
studies institutions around the world.

On the other hand, since 1960 radio and television functioned under
the supervision of Radiokomitet (Radio Committee), an institution sub-
jected to the supervision of the government and party. By the end of the
PRL only the national Polish Radio (broadcasting four nationwide pro-
grammes and with 17 regional branches) and Polish Television (two na-
tionwide programmes) were in operation. From the 70s, party authorities



From the communist doctrine of media to free media... 13

considered television to be the main medium in fulfilling a political role
and they fully controlled it, using it for the propaganda purposes.?

It was within this media system that the opposition found itself when
it became active in the late 1970s. The democratisation of the media sys-
tem was also one of the main demands of the Solidarity movement (NSZZ
Solidarnos¢) in 1980-81, with journalists active in the Association of Polish
Journalists (Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich), which was fighting for
change. By the end of the 1980s this was not yet possible, because the rulers
believed that control of the media was essential for effective governance.
The deep political, economic and social crisis in the late 1980s made them
aware of the inevitability of change, which led to the decision of beginning
talks with the opposition on the democratisation of the existing system.’

Work on the concept of a new information order

After several months of preparation and on-going exploratory talks between
the years 1988-1989 the Round Table Talks began - the negotiations for the
changes that were about to take place in the Polish political system, economy;,
society and media system. The Round Table Talks were held from 6 Febru-
ary to 5 April 1989 with the participation of representatives of the authori-
ties forming the party coalition and representatives of the main opposition
groups, concentrated around the management of Solidarity (Solidarnos¢),
also known as the civic side. The negotiations took place in the presence of
observers appointed by the authorities of the Catholic Church in Poland. The
result of more than two months of work was the signing of the Round Table
Agreements (Porozumienia Okrgglego Stotu) on 5 April 1989 — a political
contract under which Poland would begin the transition from the People’s
Republic’s “real socialism” to democracy and a market economy.*

One of the points of the Round Table Agreements was a “Report on
the work of the Sub-Committee on the Media™ containing a description
of the changes to the media system agreed on by the committee appointed

% See: K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Migdzy po-
litykg a widzem, Krakow 2003.

*> More about media’s activities in PRL in: R. Habielski, Polityczna historia mediéw w Polsce
w XX wieku, Warszawa 2009 oraz D. Grzelewska, R. Habielski, A. Koziel, J. Osica,
L. Piwoniska-Pomykalo, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejow, Warszawa 2001,
pp. 143-210.

* See: A. Dudek, Pierwsze lata III Rzeczypospolitej 1989 - 2001, Krakéw 2004, pp. 32-42.

5 Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu, [in:] Okrggly Stét doku-
menty i materialy, ed. W. Borodziej and A. Garlicki, Warszawa 2004, Vol. 4, pp. 31-37.



14 Katarzyna Pokorna-lgnatowicz

specifically for this purpose, provisionally called the media sub-committee
or podstolik medialny (literally, a media sub-table), which consisted of ne-
gotiators and experts representing both contracting parties, the ruling and
the opposition. The media sub-committee was deliberating from the first
meeting on 17 February to the last one - the sixth — on 22 March. The
work of the team was led by two co-chairmen: representing the govern-
ment side was Bogdan Jachacz (PAP editor) and representing the civic side
was Krzysztof Koztowski (editor of Tygodnik Powszechny).

Both negotiating sides “shared a belief in the need to build a new in-
formation order,” but “it was probably the only point upon which there
was a consensus”.’ Rulers feared the consequences of introducing market
principles in the media, and especially the loss of control over the media.
They were also afraid of the consequences of breaking existing monopo-
lies that were subordinated to them (the RSW publishing company and
Radiokomitet), and above all, they were afraid of freedom of the media,
as they were “brought up” on the communist doctrine of the media and
were convicted that it is a necessary “tool” for those in power to have
the media and journalists subordinated to their directives. The opposi-
tion demanded pluralism in the media market and ensured freedom of
speech as well as the introduction of rules under which the media oper-
ates in Western democracies. Agreeing to specific solutions preceded by
long and stormy discussions took several weeks, but because both parties
wanted to reach a compromise and both sides emphasised their sincere
intentions and respect for the opponents, from week to week their posi-
tions became closer.

“Report from the work of the mass media committee”

On 5 April 1989 the final version of the Round Table Agreements (Poro-
zumienia Okrgglego Stotu) was formally signed, which included the “Re-
port on the work of the committee for mass media” (Sprawozdanie z prac
zespotu do spraw Srodkéw spotecznego przekazu)’. Thus the concept “of
a new information order” developed by the media sub-committee became
part of the political contract signed between the then government and the
opposition forces gathered around Solidarity.

¢ J. Galewski, P. Oseka, J. Urbanski, Z. Wéycicka, Okrggly Stét: gléwne obszary sporéw, [in:]
Okrggly Stot dokumenty i materialy, Vol. 2, op. cit., p. 15.

7 Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu, [in:] Okrggly Stét doku-
menty i materiaty, Vol. 4, op. cit., pp. 31-37.



From the communist doctrine of media to free media... 15

The document opens with the statement that “the communication sys-
tem existing in Poland is out-dated and inadequate for the changes taking
place, and the condition of the material bases of the press, radio, TV and
IT are desperate”® This diagnosis of the status quo was correct on both
counts. The media system of the People’s Republic of Poland valid at that
time was not only out-dated, but also incompatible with the principles of
democracy and a market economy, which had to be implemented in the
country. The statement about the “desperate” condition of the infrastruc-
ture suited reality. The printing infrastructure and television and radios
technical base were in a disastrous condition; old technology was being
used, the equipment was depleted, and the mentioned “IT” hardware sim-
ply wasn’t there. Our civilizational backwardness in this area meant that in
international statistics we were one of the last in Europe.’

After diagnosing the existing situation, the next step was to formulate
a prescription for it, concluded in the following statement: “We acknowl-
edge the need for the rapid construction of a new information order, which
must reflect the pluralism that exists in society, responding to processes of
democratisation and rejecting any monopoly in this field. The aim of the
new order should be the possibility of free participation of political par-
ties, groups and individuals in all forms of communication, a result to be
achieved only if censorship is abolished.”"

The rest of the report contained a description of the principles of the
“new information order” and the specific changes to be made in the short
and long term, for the existing PRL media system to turn into a typical
democratic system. It began by defining the functions that the media
should fulfil, by saying that regardless of political orientation, they should
be “fair and present complete and objective information, expressing the
opinions of society (...) control of power in a wide range of concepts and
defend civil liberties and the interests of the individual (...) to cooperate
in the work of democratic reforms,”"" describing the future functions of
the media in the way they are defined in democratic systems, and stating
that the “new order” should be based on freedom of speech and pluralism
clearly set the goal and direction of the change that happened in Poland to
build a democratic media system.

8 Ibidem, p. 31.

® See: Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesigte, ed. W. Pisarek, ,,Zeszyty Pra-
soznawcze” 1991, No. 1-2.

10 Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu, [in:] Okrggly Stét doku-
menty i materialy, Vol. 4, op. cit., p. 31

W Ibidem, p. 31.



16 Katarzyna Pokorna-lgnatowicz

Successive subsections of the document contain a description of the
specific actions that needed to be taken in order to achieve this goal. Most
of them concerned the press market. It stated that it is necessary to ensure
new entrants on the political and social stages the possibility of issuing
their own publications. The press published by Solidarity, liquidated under
martial law (1982), would be revived and illegal publications would not be
repressed, and they would be legalised as soon as possible. Therefore, after
the 4 June 1989 elections, the opposition gained the right to immediately
create its own nationwide newspaper — Gazeta Wyborcza.

For a free and pluralistic press market to develop as soon as possible
(as stated even in this term of the Parliament), changes needed to be make
in the existing laws for the press (the press law and the law on the control
of publications and performances) consisting in a change in the system
of approving newspapers, by replacing the current licensing system with
an application system (instead of having to be granted authorization from
GUKPPiW [Office of the Censor], it was enough just to register the title).
Ultimately, the abolition of censorship was planned, and by this time it was
to be a significant liberalisation and reduction of the powers of the censor-
ship office. Until the new regulations entered into force, the government
agreed to conduct a liberal policy toward illegal publications (to not re-
press these publications, their authors and publishers) and the opposition
committed to the fastest possible regulation of its publishing activities in
accordance with the applicable legal order, that is to legalise independent
publishing houses as soon as it was legally possible.

Much more difficult was finding a solution to the problem of paper
assignment for new publishing initiatives. Eventually — from the begin-
ning of 1990 - the commercialisation of its turnover was planned, but by
that time the assurance of a fair division between existing and new titles
was decided. In the final part dedicated to the press market, the opposi-
tion also expressed its position that “the predicted free paper market, as
well as the postulated pluralistic democratised new information order, is
not compatible with the current monopoly structure of the RSW Prasa-
Ksigzka-Ruch”"?

The arrangements for the press (especially the decision to change the
licensing system for registration and the decision for free circulation of
paper) ensured a basis for the creation of a fully free and democratic press
market in the future. They were realised relatively quickly by making
changes in the law; in the last days of May 1989, the press law and the law

12 Ibidem, p. 34.



From the communist doctrine of media to free media... 17

on the control of publications and performances (Prawo prasowe, Ustawa
o kontroli publikacji i widowisk) was amended; on 22 March 1990 RSW
“Prasa-Ksigzka-Ruch” was liquidated; on 11 April 1990 censorship was
abolished by abolishing the Central Office of the Control of Publications
and Performances."

The price for these far-reaching concessions to the government con-
cerning the press was leaving the audio-visual media system in an almost
unchanged form, especially television. The authorities believed in fact that
the control of TV was a priority for them, and the opposition, aware of the
adamant position of the authorities in the matter of giving them power
over television, decided to “earn as much as possible” on the press mar-
ket. Therefore, decisions on the radio and television media were not as
dramatic as in the case of the press and concerned more the programme
of TVP and Polish Radio than the structure and legal framework of the fu-
ture “new order in the ether”. Airtime was provided for the opposition, in
which programmes presenting candidates were shown as well as opposi-
tion programmes, and in the future similar programming windows would
also receive different, newly legally acting entities of public life, and after
the appropriate agreement between the episcopate and the radio commit-
tee was signed, this also included the Catholic Church. Radio committee
management was required to ensure a greater plurality of views on radio
and television programmes and the posting of corrections if the need arose.
The inclusion of the representatives of various communities into the man-
agement of the radio and TV (radio committee and Programme Council)
and the beginning of work on the act for future regulations was announced
- a more democratic “new order in the ether”. A small number of specific
assignments in relation to radio and television were complemented by an
extensive “catalogue of discrepancies” containing different positions of the
negotiating parties on various issues related to the functioning of electron-
ic media and the very concept of a legal and organisational future “new
order in the ether”. The ruling party consistently insisted on leaving ra-
dio and television in an unchanged structure and under its direct control,
while the opposition insisted on bringing in solutions that would ensure
democratic principles of pluralism and freedom in radio and television as
well. Despite different ideas about the future of radio and television, how-
ever, they agreed to set up a “proxy for the opposition’s programmes’, ex-
tending access for the new political entitles to antennas, TV programmes

13 See: T. Mielczarek, Monopol, pluralizm, koncentracja. Srodki komunikowania masowego
w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007 and W. Sonczyk, Media w Polsce: zarys prob-
lematyki, Warszawa 1999.



18 Katarzyna Pokorna-lgnatowicz

and Polish Radio; starting work on “a more pluralistic model of managing
radio and television” (without specifying what it would consist of), and
presenting their own visions of the future third television programme and
fifth national radio programme (the opposition believed that “these pro-
grammes should be made available to the opposition of social forces, trade
unions, the Catholic Church and other religions and ethnic minorities”)."
It can therefore be concluded that the arrangements of the Round Table
fully changed the functioning of the press market, while for radio and TV
they only pointed the way towards future changes, leaving the media in the
current system for now.

Discussions on the future, democratic “order in the ether” lasted for
three years after the end of the Round Table, and ended with the passing
of the Radio and Television Act on 29 December 1992, which established
a free and pluralistic system of electronic media, created the typical Euro-
pean model of dual public and commercial sections, and called into being
the National Committee of Radio and Television Broadcasting (Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji), which was to ensure freedom of speech on
radio and television, to defend the independence of broadcasters and the
interests of consumers and to ensure the “open and pluralistic nature of
radio and television”"” The building of the radio and television markets in
the coming years is presented in further chapters devoted to commercial
broadcasting and public media in Poland.

At the end of the report, reference is made to the verification journal-
ists conducted under martial law,'® to assess where the parties have not
agreed on a common position (the opposition believed it to be unjust
and immoral, the government believed it to be necessary in those condi-
tions), but it managed to reach an agreement on the future of journalists,
which was reflected in the statement: “the parties consider it necessary to

14 Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu, [in:] Okrggly Stét doku-
menty i materialy, Vol. 4, op. cit., p. 36.

15 Act on radio and television of 29 December 1992, Art. 6.

16 After the introduction of martial law in Poland on 13 December 1981, in winter 1982, the
journalist’s verification action was held. Each journalist had to appear in front of the verifi-
cation commission, composed of high officials of the party, and make a declaration of loy-
alty to the government. In order to obtain the right to return to work, they had to receive
was a positive decision of verification. As a result, the journalism environment of Poland
permanently split into those who were deprived of the right to practise the profession and
those who were in the official editorial offices, because the party considered them to be
loyal. However the entire journalistic environment was deeply humiliated. See: W. Pisarek,
Polityka informacyjna, [in:] Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesigte, ,Zeszyty
Prasoznawcze” 1991, No. 1-2, p. 40, K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycz-
nym i medialnym PRL..., op. cit., pp. 191-193.



From the communist doctrine of media to free media... 19

make a clear, unambiguous and meaningful public statement by meaning-
ful, official factors, that all media personnel persecution for their political
views will never and under no circumstances in the future occur” " The
opposition also appealed to guarantee journalists access to information
and to respect the right to make corrections. The document concluded
by saying that “the parties are convinced that having created a new multi-
stakeholder communication system, the principle of mutual respect must
be adhered to even more firmly, striving for a high level of political culture
free from hostility, hatred, or prejudice towards ethnic or religious groups
while preserving their own outlook, political and social identity, by the
various forces of pluralistic society”'®

The media section of the Round Table contract, developed by the me-
dia sub-committee in the form of the “new information order”, became the
basis for the changes in the media system. Almost all of the arrangements
contained in the report were implemented, which resulted in the creation
of a democratic media system in Poland within a few years, based on free-
dom of speech and pluralism. Changes in the press market occurred rela-
tively quickly — within the first few months. Two factors had a fundamental
value in this process: political — including the changes in legal regulations
(changes in the press law that released publishers from the obligation to
obtain permits for issuing newspapers and magazines and the abolition of
censorship); and economic - the introduction of market principles in the
economy, and therefore also the on the press market.

The hardest operation was the privatisation of the press and elimination
of the RSW “Prasa-Ksigzka-Ruch” monopoly (it was one of the key condi-
tions of the “new information order”). On 22 March 1990 the Parliament
passed a law to liquidate the concern.” By virtue of the law the Liquidation
Committee was established, whose task was to carry out the liquidation
process, the valuation of the assets of RSW and transfer it into the hands
of new owners. Plenty of excitement was especially felt in the journalistic
environment because of the way newspaper titles belonging to the liqui-
dated concern were to be privatised. The provisions of the Act gave the
Liquidation Committee the right to sell by tender of free transfer of the
title to journalists if they established journalist cooperatives (spétdzielnia
dziennikarska).

V7 Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu, [in:] Okragly Stét doku-
menty i materialy, Vol. 4, op. cit., p. 36.

18 Ibidem, p. 37.

1 Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o likwidacji Robotniczej Spotdzielni Wydawniczej ,,Prasa—

-Ksigzka-Ruch’, Dz. U. 1990, No. 21, item 125.



20 Katarzyna Pokorna-lgnatowicz

The commission deciding the fate of the privatised titles had to include
conflicting expectations: the journalists, who were interested in taking
over titles created by them and those who believed that the incomes from
the sale of party concerns should be credited to the state budget. To be able
to satisfy these contradictory expectations, the commission decided that
a little more than half of the titles would be given to newly formed journal-
ist cooperatives, and a little less than half would be sold. It is worth noting
one particular title, because it did not have to be guided by the criterion
of the highest price.”” Many of its decisions aroused controversy, which
ended with a public accusation of secrecy and bias, and even lawsuits that
stretched for several years, but as a result of its activities in the first half of
the decade, RSW’s press titles passed into the hands of new owners. The
fate of the biggest one was described in the following sections of the book
devoted to daily newspapers and magazines and their publishers.

Today, more than 20 years after these events, only a handful of peo-
ple remember the heated debates of 1989 and some of the concerns and
concepts seem to be naive and ridiculous (like fierce disputes about an
equitable system of paper distribution). They are worth remembering, as
thanks to them the participants of the media sub-committee, representing
the authorities and the opposition, developed the concept of a “new infor-
mation order” and thanks to the good will of both negotiating parties at
the Round Table, it was possible to bring that order into life, creating the
basis for building the current Polish media system.

Bibliography

1. Dudek A., Pierwsze lata III Rzeczypospolitej 1989-2001, Wyd. Ar-
cana, Krakéw 2004.

2. Galewski J., Oseka P, Urbanski J., Woycicka Z., Okrggty Stét: gtow-
ne obszary sporow, [w:] Okrggly Stot dokumenty i materiaty, Vol. 2,
ed. W. Borodziej i A. Garlicki, Warszawa 2004.

3. Goban-Klas T., Niepokorna orkiestra medialna: dyrygenci i wyko-
nawcy polityki informacyjnej w Polsce po 1944 roku, Oficyna Wy-
dawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2004.

» See: L. Strzyczkowski, Likwidacja RSW ,,Prasa-Ksigzka-Ruch’, [in:] Polskie media w okre-
sie przemian, ed. ]. Oledzki, Warszawa 1991, pp. 112-118, K. Schliep, Prywatyzacja prasy,
[in:] Media i dziennikarstwo w Polsce 1989-1995, ed. G.G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep,
Krakéw 1996, pp. 129-138.



10.

11.

12.

13.

From the communist doctrine of media to free media... 21

Grzelewska D., Habielski R., Koziet A., Osica J., Piwonska-Pomyka-
fo L., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejow, Wyd. Elipsa,
Warszawa 2001.

Habielski R., Polityczna historia mediéw w Polsce w XX wieku,
WAIP, Warszawa 2009.

Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesigte, ed. W. Pisa-
rek, ,,Zeszyty Prasoznawcze” 1991, No. 1-2.

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Srodki komuni-
kowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, WAIiP, Warszawa
2007.

Pisarek W., Polityka informacyjna, [in:] Komunikowanie masowe
w Polsce: lata osiemdziesigte, ,,Zeszyty Prasoznawcze” 1991, No.
1-2.

Pokorna-Ignatowicz K., Telewizja w systemie politycznym i medial-
nym PRL. Miedzy politykg a widzem, Wyd. U], Krakow 2003.
Schliep K., Prywatyzacja prasy, [in:] Media i dziennikarstwo w Pol-
sce 1989-1995, ed. G.G. Kopper, 1. Rutkiewicz, K. Schliep, OBP,
Krakow 1996.

Sonczyk W., Media w Polsce: zarys problematyki, WSiP, Warszawa
1999.

Sprawozdanie z prac Podzespotu ds. Srodkéw Masowego Przekazu,
[in:] Okrggly Stot dokumenty i materiaty, Vol. 4, ed. W. Borodziej,
A. Garlicki, Warszawa 2004.

Strzyczkowski L., Likwidacja RSW ,,Prasa-Ksigzka-Ruch”, [in:] Pol-
skie media w okresie przemian, ed. J. Oledzki, Warszawa 1991.



