
Polska telewizja publiczna 
jako „łup polityczny”

Katarzyna Pokorna-Ignatowicz

s

Siedząc liczne publikacje prasowe doty­
czące Telewizji Polskiej w ostatnich 

kilku latach, można zauważyć, że w wy­
powiedziach dziennikarzy, twórców, me- 
dioznawców czy polityków na jej temat 
niewiele się zmienia. Nadal najczęściej 
pojawiającym się wątkiem jest jej poli­
tyczne uwikłanie i stwierdzenie, że stała 
się „łupem politycznym”. To smutna refle­
ksja w roku 2009, w którym polska telewi­
zja publiczna skończyła 15 lat i wydawać 
by się mogło, że to wystarczająco długo, 
aby uporać się z brzemieniem peerelow­
skiej przeszłości i trudnościami czasu 
transformacji ustrojowej. Wszak to 
w przeszłości upolitycznienie było naj­
większym problemem TVP, to w okresie 
transformacji toczono gorące i długie spo­
ry, zastanawiając się nad jej przyszłością, 
a przede wszystkim nad sposobem prze­
kształcenia państwowej, upolitycznionej 
telewizji w publicznego nadawcę, który 
pełnić będzie misję publiczną wobec spo­
łeczeństwa, a twórcom i dziennikarzom 
zapewni należną im niezależność, wol­
ność i godne warunki pracy.

Czy z perspektywy tych piętnastu lat 
można uznać, że plany te udało się zreali­
zować? Czy dzisiejsza telewizja publiczna 
dobrze wypełnia swoje zadania? Czy do­
brze służy swoim odbiorcom, pracowni­
kom i polskiej demokracji? Odpowiedzi 
na te pytania nie są łatwe, gdyż długa jest

lista argumentów za i przeciw1. TVP ma 
na swoim koncie sukcesy, ale i boryka się 
z poważnymi problemami, wśród których 
tym najważniejszym i najniebezpieczniej­
szym jest jej polityczne uwikłanie, a to 
z kolei powoduje, że zasadne staje się co­
raz częściej zadawane pytanie o sens jej 
istnienia w obecnym kształcie.

Teoria telewizji publicznej
Telewizja publiczna stała się trwałym ele­
mentem systemów medialnych w zacho­
dnich liberalnych demokracjach w drugiej 
połowie XX w. jako realizacja doktryny 
społecznej odpowiedzialności mediów. 
Choć istnieją problemy z precyzyjnym 
zdefiniowaniem jej zadań i roli społecz­
nej, to obecnie panuje zgoda, że powinna 
ona spełniać następujące wymagania:

instytucja medialna, w ramach której 
funkcjonuje telewizja publiczna, po­
winna stanowić własność publiczną 
i utrzymywać się w całości lub częścio­
wo ze środków publicznych (dawniej 
abonament, obecnie również inne for­
my finansowania) oraz być niezależna 
od wpływów zewnętrznych (głównie 
politycznych, gdyż tylko to zapewnia 
prawdziwą autonomię i niezależność), 
zadania nadawcy publicznego powinny 
być sprecyzowane w formie aktu pra­
wnego (najczęściej odpowiedniej usta­
wy),

1 Por. K. Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Warszawa 2007, s. 222-257.



Katarzyna Pokoma-Ignatowicz

- jej oferta programowa powinna się ce­
chować dużą różnorodnością, tak aby 
zaspokoić potrzeby różnych grup 
odbiorców, w tym przede wszystkim 
tych wymagających szczególnej uwagi 
i troski (dzieci, seniorzy, przedstawi­
ciele mniejszości),
powinna być na najwyższym poziomie 
intelektualnym i technicznym, wpro­
wadzać innowacje, konkurować jako­
ścią na rynku medialnym,

- wobec swoich odbiorców powinna peł­
nić funkcję informacyjną, edukacyjną 
i rozrywkową, traktować ich jak oby­
wateli, a nie konsumentów,
powinna promować narodową kulturę 

i tożsamość2.

Wszystkie te wymagania zostały spełnione 
przy konstruowaniu statusu i zadań pol­
skiej telewizji publicznej. Telewizja Polska 
po ponad czterdziestu latach funkcjonowa­
nia jako monopolistyczny nadawca pań­
stwowy na mocy Ustawy z dnia 29 grudnia 
1992 r. o radiofonii i telewizji przekształci­
ła się w nadawcę publicznego. 1 stycznia 
1994 r. stała się instytucją medialną o sta­

tusie jednoosobowej spółki skarbu pań­
stwa. ma zapewniony podwójny system fi­
nansowania z abonamentu i reklamy oraz 
sprecyzowane ustawowo zadania nazywa­
ne „misją” . Ma ona tworzyć dla Polaków 
w kraju, w poszczególnych jego regionach 
i za granicą zróżnicowany program cechu­
jący się wysoką jakością, bezstronnością 
i wyważeniem, zawierający treści z zakre­
su informacji, publicystyki, kultury, eduka­
cji, relacje z ważnych imprez sportowych. 
Jej zadaniem jest także wspieranie twór­
czości artystycznej i intelektualnej, szero­
ko rozumianej kultury i edukacji, w tym 
edukacji obywatelskiej, uwzględnianie po­
trzeb mniejszości narodowych i etnicz­

1nych. Wymaga się od niej rzetelności w re­
lacjonowaniu i objaśnianiu widzom wyda­
rzeń i zjawisk zachodzących w kraju i na 
świecie oraz dostarczania wiedzy ułatwia­

jącej im codzienne funkcjonowanie w pań­
stwie. społeczeństwie i życiu codziennym 
oraz formowanie opinii i podejmowanie 
decyzji obywatelskich i prywatnych. N a­
kłada się też na nią obowiązek umożliwia­
nia obywatelom uczestnictwa w życiu pu­
blicznym i wykonywania funkcji kontrol­
nej w stosunku do sprawujących władzę 
przez dostarczanie rzetelnych informacji 
i ukazywanie zróżnicowanych poglądów, 
opinii i stanowisk, co ma pomóc w formo­
waniu się opinii publicznej. Ma ona rów­
nież pomagać w kształtowaniu się ładu 
społecznego przez propagowanie postaw 
prozdrowotnych i prorodzinnych, a zwal­
czających patologie społeczne oraz respek­
tować chrześci jański system wartości3.

Mimo coraz liczniejszych zastrzeżeń do 
ich działalności, media publiczne nadal dość 
powszechnie, przynajmniej w Europie, są 
uważane za potrzebny element demokra­
tycznego systemu medialnego, gdyż spoczy­
wają na nich zadania uznane za niezwykle 
istotne dla sprawnego funkcjonowania de­
mokracji i dla rozwoju społeczeństwa oby­
watelskiego4. W  zadaniach telewizji pu­
blicznej (określanych jako jej misja) podkre­
śla się, że oprócz funkcji zasadniczych: in­
formacyjnej, edukacyjnej czy kulturotwór­
czej, równie ważne są jej funkcje polityczne: 
edukacja obywatelska niezbędna do aktyw­
nego i świadomego uczestnictwa w życiu 
politycznym, funkcja kontrolna wobec in­
stytucji władzy (sprawowana w imieniu 
obywateli), socjalizacja polityczna i tworze­
nie forum debaty publicznej, na którym arty­
kułowane są interesy, prezentowane opinie, 
wypracowywane konsensusy w ważnych 
społecznie i politycznie kwestiach.

2 Tamże, s. 22; A. Jaskiemia, Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2(H)6, s. 211-229; B. Ociep­
ka, Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wrocław 2(X)3, s. 71-73.

3 Ustawa z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, art. 21.
4 K. Williams, Media w Europie, Warszawa 2008, s. 64-68.



Aby zadania te telewizja publiczna 
mogła realizować, niezbędne jest zapew­
nienie jej niezależności politycznej. Po­
ziom takiej niezależności zależy nie tylko 
od odpowiednich regulacji prawnych 
określających status instytucji nadawcy 
publicznego i jego zadania, ale także od 
kultury politycznej, a przede wszystkim 
od świadomości klasy politycznej, że dla 
sprawnego funkcjonowania demokracji 
konieczne jest szanowanie wolności m e­
diów, w tym mediów publicznych, które 
są szczególnie wrażliwe i podatne na poli­
tyczne uwikłania. W  publikacjach poświę­
conych mediom publicznym podkreśla się 
wręcz, że stopień niezależności telewizji 
publicznej jest jednym z kryteriów pozwa­
lających określić stopnień konsolidacji de­
mokracji i świadczy o kulturze politycznej 
konkretnego państwa. Zatem nic dziwne­
go, że największe problemy z uwolnie­
niem się od politycznych wpływów poja­
wiają się w krajach demokratyzujących 
się i tych o stosunkowo krótkich trady­
cjach demokratycznych (trzeciej fali de­
mokratyzacji)5.

Wynika z tego, że wraz z konsolidacją 
demokracji i stabilizowaniem się demo­
kratycznego systemu medialnego nieza­
leżność telewizji publicznej powinna 
wzrastać. I tu rodzi się pytanie o polskie 
doświadczenia w tym zakresie: czy pięt­
nastoletnia historia polskiej telewizji pu­
blicznej potwierdza tę zależność?

Historia polityczna 
polskiej telewizji publicznej
Niestety, odpowiedź na wyżej postawione 
pytanie jest negatywna. Oczywiście trud­
no było oczekiwać, że doświadczenia po­
przedniego systemu nie będą stanowiły 
przeszkody w budowaniu nowego syste­
mu medialnego i niezależnej telewizji pu­

blicznej. Wszak TVP w ciągu całej swej 
peerelowskiej, prawie czterdziestoletniej 
historii była traktowana jako narzędzie 
w rękach rządzących, służące ideowemu 
oddziaływaniu na społeczeństwo. Telewi­
zja była medium w pełni kontrolowanym 
przez politycznego decydenta, a jej pra­
cownicy nawet jeśli nie w pełni utożsa­
miali się z takim stanem rzeczy, to jednak 
w nim działali i podporządkowywali się 
politycznym zwierzchnikom. Dla odbior­
ców alternatywy nie było, zatem jeśli na­
wet wyrażali niezadowolenie, to w dużym 
stopniu uważali, że widać tak musi być, że 
..kto ma władzę, ten ma telewizję” .

Przemiany demokratyczne, jakie doko­
nały się w Polsce po 1989 r., objęły rów­
nież system medialny. Stosunkowo szyb­
ko, gdyż w ciągu kilkunastu pierwszych 
miesięcy transformacji, zbudowano wol­
ny, konkurencyjny rynek prasowy, a po 
wejściu w życie ustawy o radiofonii i tele­
wizji w sektorze mediów elektronicznych 
rozpoczął się proces budowania typowego 
europejskiego modelu tych mediów, 
w którym, oprócz sektora publicznego, 
działa sektor prywatny. Kłopoty z unieza­
leżnianiem TVP od wpływów politycz­
nych nie wynikają zatem z wadliwego pra­
wa czy z faktu wprowadzenia niespraw­
dzonego wcześniej systemu, ale z prakty­
ki politycznej, która spowodowała, że 
właściwie od początku telewizja publicz­
na stała się przedmiotem politycznych od­
działywali i targów odbywających się bar­
dziej lub mniej jawnie6.

W  działaniach tych uczestniczyli wszy­
scy liczący się na politycznej scenie, tyle że 

jedni czynili to otwarcie, a inni zakulisowo, 
jedni brutalnie, a inni bardziej subtelnie. Mi­
mo iż w ustawie wprowadzono rozwiązania, 
których celem było zapobieżenie wpływom 
władzy wykonawczej i ustawodawczej na

5 B. Dobek-Ostrowska, Miejsce i rola mediów masowych w procesach demokratyzacyjnych, [w:| Media ma­
sowe w demokratyzujących się systemach politycznych. W drodze do wolności słowa i mediów, pod red. B. Do- 
bek-Ostrowskiej, Wrocław 2003, s. 13.

6 Por. D. Waniek, Dylematy ładu medialnego RP. Standardy europejskie a praktyka polityczna, Kraków 2007.



42 Katarzyna Pokoma-Ignatowicz

media publiczne, to przez fakt, że do organu 
regulującego - Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji - od początku wprowadzano oso­
by z politycznego, a właściwie partyjnego 
klucza, nie tylko nie odsunięto TVP od 
wpływów politycznych, ale wręcz wypraco­
wano nowy model obsady rad nadzorczych 
i zarządów mediów publicznych jako wynik 
politycznego targu. Nic więc dziwnego, że 
telewizja publiczna stała się „łupem poli­
tycznym”, który „zdobywano” czy „odbija­
no”, gdy tylko nadarzyła się ku temu okazja. ■  
Wbrew założeniom ustrojowym i wbrew za­
sadom demokratycznego systemu medialne­
go praktyka polityczna kolejnych ekip rzą­
dzących, a właściwe całej klasy politycznej, 
spowodowała, że spetryfikowała się partio- 
kracja i zapanowała „swoista wszechogar­
niająca wersja systemu łupów (spoils sy­
stem), oznaczająca, że strona zwyciężająca 
w wyborach »bierze wszystko«, w tym me­
dia publiczne. W  teorii demokracji przeciw­
stawia mu się merit system, czyli powoływa­
nie ludzi na stanowiska na podstawie ich 
kwalifikacji, niezależnie od przynależności 
partyjnej czy orientacji politycznej. W  syste­
mie partiokracji trudno jednak o bezpartyj­
nych fachowców, bo niezwykle trudno o po- 
zapartyjne mechanizmy awansu i promocji 
kadr, fachowcy więc (i tym bardziej rzecz ja ­
sna niefachowcy) na wszelki wypadek szu­
kają partii, która wyniesie ich na znaczące 
stanowiska”7.

O słuszności tej tezy Karola Jakubowi­
cza w odniesieniu do telewizji publicznej 
najlepiej świadczy fakt, że każdy z jej 
ośmiu dotychczasowych prezesów miał 
jasno określoną, rozpoznawalną opcję po­
lityczną, wiadomo też było, z czyjego par­
tyjnego nadania obejmuje to stanowisko 
i czyje interesy reprezentuje.
■  Pierwszym prezesem TVP S.A. 

(1994-1996) został Wiesław Walen­
dziak, który, zanim objął to stanowi­
sko, byl znanym dziennikarzem zwią­
zanym w końcowym okresie PRL ze

środowiskami opozycyjnymi. Za jego 
prezesury TVP „skręciła w prawo” za 
sprawą przyjętych do pracy młodych 
prawicowych dziennikarzy, do których 
przylgnęła nazwa „pampersi” .

■  Kolejny prezes - Ryszard Miazek - 
związany z PSL (1996-1998), dokonał 
ostrego „skrętu w lewo”, czego symbo­
lem stało się wyrzucenie „pampersów” 
i powrót do pracy dziennikarzy odsu
niętych z „prawicowej telewizji”.
„Kurs na lewo” kontynuował Robert 

Kwiatkowski, najdłużej zajmujący sta­
nowisko prezesa TVP (1998-2003), 
związany z prezydentem Aleksandrem 
Kwaśniewskim i zaliczany przez pra­
wą stronę sceny politycznej do ..grupy 
trzymającej władzę”, o której zrobiło 
się głośno w czasie tzw. afery Rywina.

■  Przez niecałe półtora roku (luty 2004 - 
maj 2006) stanowisko to piastował Jan 
Dworak związany z Platformą Obywa­
telską, odwołany po objęciu władzy 
przez Prawo i Sprawiedliwość, które 
po zawiązaniu koalicji z Ligą Polskich 
Rodzin i Samoobroną już w końcu 
2005 r. doprowadziło do nowelizacji 
ustawy o radiofonii i telewizji, aby 
możliwe stało się powołanie nowej 
Krajowej Rady i w konsekwencji 
„odzyskanie” mediów publicznych.

■  Prezesem „odzyskanej” TVP został Bro­
nisław Wildstein (maj 2006 - luty 2007), 
dziennikarz o radykalnie prawicowych 
poglądach, znany z ujawnienia tzw. listy 
Wildsteina, który stosunkowo szybko, 
bo po niespełna roku, został odwołany.

■  Zastąpił go Andrzej Urbański (kwiecień 
2007 - grudzień 2008) znany jako zau­
fany współpracownik prezydenta Lecha 
Kaczyńskiego, pełniący wcześniej funk­
cję Szefa Kancelarii Prezydenta RP.

■  Od grudnia 2008 do września 2009 r. 
prezesem TVP (a właściwie pełniącym 
obowiązki prezesa) byl Piotr Farfał, 
związany z Ligą Polskich Rodzin.

7 K. Jakubowicz, Media publiczne...., s. 228.



■  Od września do grudnia 2009 r. obo­
wiązki prezesa TVP pełnił Bogusław 
Szwedo, kierujący nowo wybraną pi- 
sowsko-lewicową Radą Nadzorczą 
TVP, rekomendowany przez PiS.

■  W  grudniu 2009 r. zastąpił go Romuald 
Orzeł.

Równie precyzyjne afiliacje partyjne mie­
li prawie wszyscy dotychczasowi człon­
kowie Krajowej Rady, którzy decydują 
o wyborze władz telewizji publicznej. 
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na 
fakt, że w ciągu piętnastu lat funkcjono­
wania TVP jako nadawcy publicznego 
kierowało nią ośmiu prezesów, co daje 
średnio niecałe dwa lata na kadencję. To 
za krótko, aby wypracować długofalową 
strategię działania. W  dodatku zmiana 
prezesa zawsze pociąga za sobą zmiany na 
kierowniczych stanowiskach w TVP, w re­
dakcjach, a na ogół również w zespołach 
dziennikarskich. Pracę tracą najbliżsi 
współpracownicy poprzedniego prezesa, 
a nowy zastępuje ich „własnymi ludźmi” 
o sprawdzonej lojalności partyjno-towa- 
rzyskiej, ale często o kontrowersyjnych 
kwalifikacjach zawodowych. Nic więc 
dziwnego, że w środowisku dziennikar­
skim i w mediach branżowych mówi się 
o posadach w TVP jako o tych o najwięk­
szym stopniu ryzyka.

Działających w takich warunkach 
dziennikarzy opanowuje frustracja i strach 
przed utratą posady, co nie sprzyja nieza­
leżności dziennikarskiej, budowaniu auto­
nomii redakcyjnej czy solidarności środo­
wiskowej. W  takich warunkach trudno też 
kierować się odpowiedzialnością wobec 
społeczeństwa, skoro los dziennikarza 
mniej zależy od jego rzeczywistych doko­
nali, a bardziej od aktualnej linii politycz­
nej realizowanej przez władze TVP. W  do­
datku kondycja finansowa pracujących 
w telewizji zależy od liczby wyemitowa­
nych materiałów i programów, więc 
dziennikarze szybko orientują się, jakie są 
aktualne kierunki (nawet jeśli się o tym

otwarcie nie mówi) i chcąc się wykazać 
oraz zarobić, dostosowują się do nich 
i produkują materiały zgodne z oczekiwa­
niami nowych mocodawców.

Pewnym paradoksem jest, że problem 
politycznej rozgrywki o kontrolę i wpły­
wy w TVP narasta, zamiast słabnąć, 
w miarę stabilizowania się polskiej demo­
kracji. Do 2005 r. dbano przynajmniej
0 zachowanie pozorów. W  KRRiT i wła­
dzach TVP zasiadali przedstawiciele opo­
zycji, starano się, aby były to osoby choć­
by w niewielkim stopniu związane z me­
diami. Od 2005 r. przestano dbać o pozo­
ry. Po wygranych wyborach parlamentar­
nych i prezydenckich w 2005 r. zwycię­
skie Prawo i Sprawiedliwość utworzyło 
koalicję rządzącą z tak zwanymi przy­
stawkami: LPR i Samoobroną, i przystąpi­
ło do przejmowania wszystkiego, co się 
dało, zgodnie z zasadami systemu łupów, 
w którym „zwycięzca bierze wszystko”. 
Dla PiS sprawą kluczową okazały się m e­
dia publiczne, które należało „odzyskać” . 
Drogą do tego była zmiana ustawy me­
dialnej, odwołanie starej KRRiT i powoła­
nie nowej - po raz pierwszy złożonej wy­
łącznie z przedstawicieli koalicji rządzą­
cej, dzięki czemu możliwe było obsadze­
nie władz TVP osobami gwarantującymi 
przychylność rządzącym. W  okresie rzą­
dów PiS w latach 2005-2007 TVP stała 
się prorządowa, propisowska i proprezy- 
dencka. Na jej antenach tropiono i lustro­
wano agentów, królowały programy typu 
„Misja specjalna”, zapewniano obsługę 
medialną licznym konferencjom praso­
wym rządzących.

Po przyspieszonych wyborach w 2007 r.
1 przejęciu władzy przez koalicję PO-PSL, 
niemal od początku deklarowano chęć 
uzdrowienia sytuacji w TVP, czemu miała 
służyć przygotowana przez koalicjantów 
nowa ustawa medialna. Jej przyjęcie oka­
zało się jednak jak dotąd niemożliwe wo­
bec sprzeciwu prezydenta i braku w Sej­
mie wystarczającej liczby głosów, aby 
prezydenckie weto odrzucić. Tymczasem



Katarzyna Pokoma-lgnatowicż

w grudniu 2008 r. doszło na Woronicza do 
„pałacowego przewrotu”, w wyniku które­
go Andrzej Urbański został zastąpiony 
przez Piotra Farfała z Ligi Polskich Ro­
dzin. „Wpływy w TVP całkowicie utraciło 
Prawo i Sprawiedliwość. Publiczna telewi­
zja jest teraz rządzona przez ludzi związa­
nych z LPR i Samoobroną, a nowym pre­
zesem jest dawny działacz Młodzieży 
Wszechpolskiej [...]. Działacze P iS muszą 
zrobić miejsce dawnym działaczom LPR - 
ironizuje w rozmowie z nami jeden z pra­
cowników telewizji publicznej.”8

W  roku 2008, a zwłaszcza w 2009, sy­
tuacja w TVP była jednym z głównych te­
matów polskiej prasy9. Pisano, że poli­
tyczny targ o wpływy w TVP trwa w naj­
lepsze, a gorszący spektakl ..grany jest 
przy otwartej kurtynie” . Wszyscy widać 
przyzwyczaili się już do niego i mało ko­
go on gorszy, a może i obchodzi (oczywi­
ście poza politykami). Nawet wnikliwy 
obserwator sceny politycznej i aktywny 
odbiorca mediów mógł stracić rozeznanie, 
o co w tym wszystkim chodzi. Ciągle po­

jawiały się zapowiedzi odwołania prezesa 
Farfała, informacje o pozwach kierowa­
nych do sądów, o konflikcie prezesa TVP 
z KRRiT i potem z nową Radą Nadzorczą, 
o protestach różnych środowisk przeciw­
ko sytuacji w TVP. Domagano się „uzdro­
wienia” sytuacji w TVP, pisano o utworze­
niu i zerwaniu kilku sojuszy czy niefor­
malnych koalicji: wcześniej PO-SLD,
a potem PiS-SLD. Te niebywałe koalicje 
(z punktu widzenia programu, retoryki

i historii układających się stron) zawiera­
ne były w celu „uzdrowienia” mediów pu­
blicznych czy to przez przyjęcie nowej 
ustawy, czy też jej odrzucenie.

Spory i targi trwały w najlepsze, a tym­
czasem TVP nadal kierował Piotr Farfał, 
rekordzista w dyscyplinie „zapowiedzi 
odwołania” i ..nieudane odwołania”, które­
go działania, a przede wszystkim prze­
szłość wzbudzały duże kontrowersje już 
nie tylko w Polsce. Wiosną 2009 r. media 
informowały, że władze Telewizji ARTE1'-1 
zerwały w połowie lutego współpracę 
z TVP, gdyż prezes Farfał ..nie podziela re­
prezentowanych przez nią wartości [...]. 
Mamy nadzieję, że niebawem ją  wznowi­
my, gdy zmienią się władze TVP”". Jedno­
cześnie informowano, że „Sąd Apelacyjny 
w Warszawie orzekł prawomocnie, że »Ga­
zeta Wyborcza« miała prawo nazwać Piotra 
Farfała »byłym neonazistą«. W  2006 r. 
w artykule Były neonazista w TVP „Gazeta 
Wyborcza” napisała, że Farfał - wówczas 
powołany 28-letni wiceprezes TVP z reko­
mendacji LPR - byl w latach 90. wydawcą 
rasistowskiego pisemka „Front”, w którym 
miał napisać m.in.: „nie tolerujemy
tchórzów, konfidentów, Żydów”12. Sprawa 
ARTE otworzyła „sezon protestów” prze­
ciwko kierowaniu telewizją publiczną 
przez Farfała. Rada Etyki Mediów wyrazi­
ła „zaniepokojenie sytuacją w mediach pu­
blicznych” i zarzuciła ich władzom ..nie­
zrozumienie misji tych mediów i kierowa­
nie się przesłankami politycznymi”13. Zna­
ni artyści i intelektualiści zaapelowali

8 Ludzie PiS tracą pracę w telewizji, Dziennik.pl [dostęp: 20.01.2009].
9 Warto zwrócić uwagę na tytuły tekstów o TVP świadczących o atmosferze tej prasowej debaty, dla przykła­

du: Zemsta przystawek, „Puls Biznesu” 30.12.2(K)8; Jak Prawo i Sprawiedliwość wróciło do gry o TVP, „Rzecz­
pospolita” 30.01.2009; Farfał zagarnął TVP dla siebie i LPR, „Dziennik” 16.03.2009; Trwa inwazja LPR na pu­
bliczną telewizję, Dziennik.pl, 8.05.2009; Telewizja Farfała telewizją Libertas, Dziennik.pl, 12.05.2009; W TVP 
zakaz sondaży, bo Libertas ile  wypada, „Gazeta Wyborcza” 5.06.2009; PiS znów bierze TVP, „Gazeta Wyborcza” 
4.06.2009; Gratuluję skutecznego sojuszu Platformie i LPR, „Rzeczpospolita” 14.07.2(X)9; Hipokryzja polityków 
w sprawie telewizji, „Rzeczpospolita” 1.08.2009.

10 ARTE to niemiecko-francuski kanał kulturalny, z siedzibą w Strasburgu, promujący kulturę i wartości eu­
ropejskie. Telewizja Polska współpracuje z ARTE od 1993 r.

11 Zrywamy współpracę z TVP, Farfał ma inne wartości, Wirtualnemedia.pl | dostęp: 6.03.20091.
12 Tamże.
13 Rada Etyki Mediów ostrzega prezesa TVP, Wirtualnemedia.pl |dostęp: 1.04.20091.



O bojkot TVP w dniu 3 maja, co miało być 
protestem przeciwko obecnym władzom 
TVP. W  apelu tym napisano: „Telewizja 
została zawłaszczona przez byłych neona­
zistów i wszechpolaków. Dziś jej społeczną 
misję realizują ludzie, których zapewne nie 
wpuścilibyście do domu”14. Pisano o „in­
wazji LPR na publiczną telewizję”15 pole­
gającej na obsadzaniu stanowisk w centrali 
lw  terenie działaczami tej partii i Młodzie­
ży Wszechpolskiej, a w czasie kampanii 
wyborczej do europarlamentu zarzucano 
TVP i osobiście Farfałowi, że „uczynił 
z TVP tubę propagandową partii Libertas, 
która na swe listy wyborcze wzięła właśnie 
narodowców”16.

Koniec wakacji 2009 r. znowu spowo­
dował wysyp artykułów prasowych na te­
mat TVP, a właściwie jej prezesa. Tema­
tem pierwszoplanowym były kolejne 
„przepychanki” Farfała z nowo wybraną 
Radą Nadzorczą TVP, która zapowiadała 

jego odwołanie, ale równie ciekawym 
wątkiem była rzekoma tajna umowa mię­
dzy TVP a ojcem Rydzykiem, na mocy 
której TVP zgodziła się nieodpłatnie udo­
stępnić Telewizji Trwam swoje archiwa17.

Polityczne zamieszanie wokół TVP 
trwa i pewnie potrwa jeszcze długo, gdyż 
jego zakończenie wymagałoby od elit poli­
tycznych ponadpartyjnego porozumienia 
w tej sprawie. A na to się nie zanosi. Co 
prawda wszyscy deklarują chęć odpolitycz­
nienia TVP, ale czynią coś dokładnie od­
wrotnego. Oto jedna z prasowych prognoz 
rozwoju sytuacji: „panująca dotychczas 
w telewizji publicznej odmiana dżumy 
o nazwie »Farfał« zostanie lada moment 
zastąpiona cholerą - sojuszem pisowsko- 
-lewicowym wzmocnionym ludźmi zwią­
zanymi z Czarzastym, byłym sekretarzem 
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,

słynnym ze skutecznego zawłaszczania 
mediów publicznych dla lewicy”18.

TVP S.A. a polska demokracja
To „polityczne rozbójnictwo” przejawia­
jące się traktowaniem telewizji jako „łu­
pu”, o który się walczy, jest udziałem 
i tym samym grzechem całej polskiej kla­
sy politycznej. Daleko nam jeszcze do 
kultury politycznej dojrzałej demokracji, 
w której takie zachowania byłyby potępio­
ne, a oburzenie opinii publicznej zapewne 
doprowadziłoby do końca politycznej ka­
riery wszystkich biorących udział w tym 
szkodliwym i niesmacznym procederze. 
Ta cyniczna gra w zawłaszczanie TVP ma 
fatalne skutki dla wszystkich:
- dla samej TVP - coraz trudniej jej bę­

dzie wypełniać ustawowe zadania, 
zwłaszcza w kontekście coraz poważ­
niejszych kłopotów finansowych i no­
wych wyzwań związanych z konwersją 
cyfrową. Jeśli debata o telewizji pu­
blicznej koncentruje się na politycz­
nych i personalnych potyczkach, to na 
coraz dalszy plan schodzą problemy 
naprawdę istotne, jak choćby ponowne 
zdefiniowanie zadań nadawcy publicz­
nego czy zapewnienie mu odpowie­
dniego systemu finansowania;

- dla odbiorców i społeczeństwa - czy­
ni się wszystko, aby utrwalić przekona­
nie, że telewizja publiczna jest dla po­
lityków, a nie dla obywateli, i coraz 
trudniej tych ostatnich będzie namówić 
do płacenia abonamentu na „partyjną 
telewizję”. Skompromitowano samą 
ideę telewizji publicznej i nie zbudo­
wano właściwych więzi i relacji 
nadawcy z odbiorcami, gdyż skoro 
obywatele nie protestują, to znaczy, że 
uznają, że to nie ich sprawa;

14Artyściprzeciwko Farfałowi, Wirtualnemcdia.pl |dostęp: 1.04.20091.
15 Trwa inwazja LPR na publiczną telewizję, D/.iennik.pl | dostęp: 8.05.2009],
16 Tamże.
17 Tajna umowa Farfała Z. ojcem Rydzykiem, Dziennik.pl |dostęp: 29.08.2009|
18 Ciemna noc w mediach, gazeta.pl |dostęp: 1.08.2009].



46 Katarzyna Pokorna-Ignatowicz

dla klasy politycznej - niesłabnący, 
a wręcz nasilający się spór wokół TVP 
świadczy o cynizmie i hipokryzji poli­
tyków wszystkich opcji. Wyborcy mo­
gą przestać wierzyć w zapewnienia po­
lityków, że „odzyskują” TVP dla spo­
łeczeństwa, że czynią to w imię dobra 
wspólnego, misji, demokracji itd. i doj­
dą do wniosku, że politycy ich oszuka­
li, zawłaszczając dla siebie instytucję 
z definicji należną obywatelom;

- dla polskiej demokracji - dla spraw­
nego funkcjonowania demokracji i roz­
woju społeczeństwa obywatelskiego 
niezbędne są niezależne media. Me­
diom publicznym przypisuje się rolę 
szczególną: to od nich oczekuje się 
edukacji obywatelskiej, to one powin­
ny przede wszystkim tworzyć sferę pu­
bliczną, w której realizuje się społe­
czeństwo obywatelskie19. Aby demo­
kracja dojrzewała i stawała się coraz 
sprawniejsza, konieczne jest przekona­
nie obywateli o słuszności wybranej 
drogi i ich aktywność. Tymczasem 
edukacja obywatelska, jaką obywatele 
dostają patrząc na zamieszanie wokół 
TVP, służy czemuś wręcz przeciwne­
mu, pokazuje, że polityka jest „brudną 
grą”, a to zniechęca do aktywności po­
litycznej. Nie sprzyja to również, 
a wręcz blokuje rozwój społeczeństwa 
obywatelskiego, zubaża debatę pu­
bliczną, która sprowadza się do perso­
nalnych konfliktów zamiast wspólnego 
zmagania się z problemami. Można 
wręcz zaryzykować twierdzenie, że 
polska telewizja publiczna w jej obec­
nym kształcie, choć w założeniu miała 
pomagać w budowaniu demokracji, 
szkodzi jej. Skoro przez tyle lat nie 
udało się zbudować prawdziwie pu­
blicznej, czyli obywatelskiej, a nie

„partyjnej” telewizji, to coraz trudniej 
znaleźć odpowiedź pytanie: po co nam 
taka telewizja?

Zamiast zakończenia
Kolejną awanturę na Woronicza media re­
lacjonowały 16 września 2009 r.: pełniący 
obowiązki prezesa Piotr Farfał nie wpuścił 
do gmachu TVP ośmiu członków nowo 
wybranej Rady Nadzorczej TVP S.A. 
Konflikt między Farfałem, Krajową Radą 
a nową Radą Nadzorczą (złożoną z czte­
rech osób rekomendowanych przez PiS 
i czterech przez lewicę) narasta, a obywa­
tele śledzą kompromitujące widowisko, 
prawdopodobnie nie rozumiejąc, o co 
w tym wszystkim chodzi.

A co na to rząd? Odpowiedzi udzielił 
Sławomir Nowak, szef gabinetu premiera 
Donalda Tuska: „Piotr Farfał nie powinien 
być ani minutę dłużej prezesem TVP. Jeśli 
byłaby dobra wola, to Farfał zostałby 
odwołany. Nie wszystko jest w rękach mi­
nistra skarbu. Nowa koalicja PiS-SLD do­
konuje teraz podziału łupów w TVP”20.

17 września: „Farfał ocalony. Przynaj­
mniej na razie. Rada nadzorcza TVP nie 
odwołała p.o. prezesa telewizji Piotra Far- 
fala, bo na posiedzeniu nie stawił się re­
prezentant ministra skarbu Aleksandra 
Grada. [...] już dwa razy Grad uratował 
Farfała przed utratą władzy w TVP. Czy 
chciał to zrobić po raz trzeci?”21

21 września 2009: nowa Rada Nadzor­
cza TVP odwołała Piotra Farfała. Prezes 
nie zamierza ustąpić, kwestionując legal­
ność tej decyzji. Funkcję tymczasowego 
prezesa TVP (pełniącego obowiązki) po­
wierzono Bogusławowi Szwedzie - nowo 
wybranemu szefowi Rady Nadzorczej 
TVP z rekomendacji Prawa i Sprawiedli­
wości. Przejęcie władzy w TVP nie obyło 
się bez spektakularnej awantury, gdyż by-

19 M. Mrozowski, Media publiczne: dziedzictwo przeszłości - perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 
2001, nr 1, s. 41.

20 Radio Zet 10.09 2(X)9, za: www.wirtualna.polska.pl (dostęp: 17.09.2009].
21 A. Kublik, Farfał ocalony. Przynajmniej na razie, „Gazeta Wyborcza” 17.09.2009, s. 5.

http://www.wirtualna.polska.pl


ły prezes Farfał ..nic uznał tego wyboru” 
i nie zezwolił ochronie TVP na wpuszcze­
nie Szwedy do gmachu przy ul. Woroni­
cza pod pretekstem braku przepustki. 
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofo­
nii i Telewizji zapowiedział złożenie do 
prokuratury doniesienia na Farfała.

Z początkiem października 2009 r. sytua­
cja uspokoiła się, a prasa zaczęła opisywać 
owo „pisowsko-lewicowe” kierownictwo 
ijego,Rutynowe działania”, czyli zwalnianie 
z TVP ludzi poprzedniego prezesa. W  grud­
niu Bogusława Szwedę na stanowisku 
prezesa TYP S.A. zastąpił Romuald Orzeł.


