¦^SMOW^ KRAKOWSKA AKADEMIA im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Architektury i Sztuk Pięknych Kierunek: Architektura Specjalność: Architektura Autor: Aleksandra Radomska LOKALNE CENTRUM INTEGRACJI WE WSI GÓRNO KOŁO RZESZOWA Praca inżynierska napisana pod kierunkiem prof. KAAFM dr hab. inż. arch. Krzysztof Ingarden mgr inż. arch. Piotr Urbanowicz Kraków 2023 r. Spis treści Rozdział 1. WPROWADZENIE 1.1. wstęp 1.2. uzasadnienie wyboru tematu pracy 1.3. wybrane projekty referencyjne 1.3.1. podsumowanie Rozdział 2. CZĘŚĆ PROJEKTOWA - OPIS PROJEKTU 2.1. analizy terenu 2.2. opis ideowy 2.2.1. podstawowe rozwiązania estetyczne, kompozycyjne i funkcjonalne 2.3. opis rozwiązań technicznych 2.4. opis dostosowania projektu do potrzeb osób niepełnosprawnych 2.5. bilanse powierzchni 2.6. makieta projektowa Rozdział 3. ZAKOŃCZENIE 3.1. zakończenie Rozdział 4. BIBLIOGRAFIA 4.1. bibliografia 4.2. netografia 4.3. spis ilustracji Rozdział 5. PLANSZE 5.1. zestawienie plansz 5.2. zdjęcia modelu fizycznego 2 „Jako architekt tworzysz w teraźniejszości, mając świadomość przeszłości i w perspektywie przyszłości, która jest właściwie nieznana’’1. 1 słowa architekta zaczerpnięte ze strony internetowej - www.komserwisblog.pl/12 -inspirujących cytatów o architekturze i designie, które musisz znać cz.1, (dostęp 21.01.23) Norman Foster 3 ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE 4 1.1. WSTĘP Czym jest architektura bez społeczności? Kim jest architekt bez społeczności? „Istnieje wiele możliwości działania dla jednostki, by rozwinąć własną twórczość i być aktywnym jako obywatel-architekt. Przyjmij za zasadę, że problem należy zidentyfikować i próbować go rozwiązać. Możesz zająć się problemem znanym, albo wyeksponować problem przeoczony. Zrób to sam lub stwórz zespół. Możesz nie znać wszystkich odpowiedzi, i to jest w porządku; bądź tylko przygotowany do zrobienia wszystkiego czego wymaga rozwiązanie problemu. Jeśli twoje propozycje znajdą uznanie, może zaskoczyć cię ile zainteresowania i wsparcia możesz wygenerować swoim wysiłkiem.” (Peterson, 2008, s. 103)2 . 2 R. Mikielewicz, Podstawa twórcza: zaangażowanie społeczne.Architektura wobec wyzwań nowego stulecia., ,,Środowisko mieszkaniowe = Housing Environmental”2020, nr 30 ( str. 57) 3 Ibidem. Ostatnie lata wpływały niekorzystnie na relacje międzyludzkie. Ograniczono duże zgromadzenia ludności. Mniejsze społeczności także zostały zmuszone utrzymywać dystans społeczny. Okres pandemii i odizolowania od rzeczywistości zdecydowanie przyczynił się do pogorszenia między innymi kontaktu człowieka z architekturą. Architektura istnieje dla ludzi i na odwrót. Jak mówi doceniany architekt Doshi: „zrozumiałem, że architektura jest tłem, aktywuje życie jeśli z nim współgra. Wzmacnia zdarzenia w ich sensorycznym wymiarze takim jak światło, przestrzeń, forma, struktura, faktura, kolor, rytm oraz wzmacnia nasze umiejętności i jest katalizatorem zdarzeń i rytuałów.” (Doshi, 2018)3 . Opracowany temat pracy zakłada stworzenie przestrzeni dla zgromadzeń niewielkiej społeczności wioski Górno. Miejscowość liczy około 2 tys. osób. Celem jest zaprojektowanie dla tamtejszej ludności „Centrum Integracyjnego’’ , czyli miejsca do wspólnych spotkań. Przewiduje się między innymi takie przestrzenie jak kawiarnia, czytelnia oraz siłownia. We wsi znajdują się historyczne budynki, których architektura przyciąga ludzi. Na codzień są użytkowane przez mieszkańców. Do tych obiektów zalicza się zabytkowy kościół z roku 1913 oraz XIX -wieczne kapliczki domowe, których ściany pokryte są malowidłami ludowymi z lat 30. tegoż że wieku. Sama wioska położona jest w centralnej części Kotliny Sandomierskiej oraz bogato otoczona przez lasy sosnowe. Na 5 przestrzeni kilku ostatnich lat powstał w miejscowości także nieduży zbiornik wodny w otoczeniu drzew, którego przestrzeń służy mieszkańcom do spacerów oraz odpoczynku. Projekt zakłada wpisanie się w środowisko naturalne istniejącej zieleni z zachowaniem dbałości o jej ochronę. Przewiduje się wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w postaci paneli fotowoltaicznych. 1.2. UZASADNIENIE WYBORU TEMATU PRACY Lokalne Centrum Integracji, będące przedmiotem opracowania, ma na celu stworzyć przestrzeń dla organizacji życia kulturalnego i budowania relacji społecznych lokalnej społeczności. Ważne jest projektowanie dla mniejszych społeczności, bowiem z perspektywy większych ośrodków decyzyjnych ich problemy często są niedostrzegane. ,,Rem Koolhaas, który od kilku lat zajmuje się naukowo wszystkim, co nie jest miastem, sądzi bowiem, że to właśnie tam jest nasza przyszłość’’.4 4 temat znaczenia projektowania na terenach pozamiastowych - https://architektura.muratorplus.pl/ architektura25/przyszlosc-jest-na-wsi_10109.html, (dostęp 22.01.23) Pomysł na budynek użyteczności publicznej „Lokalnego Centrum Integracji’’ wydaje się być najlepszym rozwiązaniem dla tamtejszej społeczności ze względu na funkcje, które ma pełnić. Mieszkańcy wioski borykają się z problemem braku miejsca do wspólnym spotkań. Byłby to pierwszy tego typu obiekt powstały w miejscowości. Nazwa budynku wiąże się bezpośrednio z pełnionymi tam funkcjami. Planowane jest stworzenie niewielkiego centrum sportowego oraz kawiarni i czytelni, które posłużą zdecydowanie mieszkańcom jako przestrzeń integracyjna. Budynek zakłada pełne dostosowanie dla wszystkich ludzi, zarówno najmłodszych odbiorców, jak i dla starszego pokolenia. Przewiduje się również zagospodarowanie przestrzeni działki, aby dostosować ją jak najlepiej dla potrzeb tamtejszej społeczności. Z tego względu zaprojektowano trasy dla spacerowiczów oraz pomost, który łączy budynek z drugiem brzegiem zbiornika wodnego. 6 1.3. WYBRANE PROJEKTY REFERENCYJNE GRACE FARMS / SANAA Firma SANAA. założona w 1995 roku przez Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawe stara się zmienić sposób myślenia w jaki współczesna architektura jest obecnie rozumiana. Stworzony przez nich obiekt budowlano-krajobrazowy powstał w roku 2015 w stanie Connecticut w USA. Budynek zaprojektowano z myślą o „połączeniu” wnętrza budynku w zewnętrznym środowiskiem starając się wpisać go w topografię terenu. Ma to na celu zwiększenie kontaktu użytkowników budynku z naturą oraz znaczne walory krajobrazowe. Obiekt pełni funkcję centrum kultury i rekreacji dla społeczeństwa. Posiada przestronne pokoje służące lokalnym spotkaniom oraz kawiarnie czy strefę fitness. Firma zadbała o każdy detal oraz względy ekologiczne. Drzewa, które zostały wycięte na rzecz wybudowania obiektu, zostały później wykorzystane przy produkcji mebli. Utworzono ponad 50 studni geotermalnych w celu ogrzewania i chłodzenia. 5 5 tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.archdaily.com/775319/grace-farms-sanaa (dostęp 15.10.22); www.architectmagazine.com/project-gallery/grace-farms_o (dostęp 15.10.22) Zdjęcie 1 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca nieregularną formę, https://www.archdaily.com/775319/ grace-farms-sanaa/5722917ee58ece152e00003a-grace-farms-sanaa-photo, (dostęp:15.01.2023) 7 Budynek, który swoim kształtem dachu przypomina rzekę, zaprojektowano zgodnie z topografią terenu. Szklane elewacje tworzące bryłę budynku czasem są blisko siebie, czasem nieco oddalone, jednak wszystko ma swoją logikę i tworzy spójną całość. Materiały, którymi posługuje się obiekt to oczywiście szkło, ale także beton, stal oraz drewno. Chodniki, dziedzińce i oszklone fragmenty budynku, które ciągną się pod pojedynczym długim dachem, swoją przejrzystością zapraszają ludzi do integracji zarówno z naturą, jak i całym środowiskiem dookoła. Grace Farms to rezultat prostej, ale jak dobrze zaprojektowanej i przemyślanej architektury, która łączy ludzi i naturalny krajobraz. 6 6tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.architectmagazine.com/project-gallery/grace- farms_o ( dostęp 15.10.22) Zdjęcie 2 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca wpisanie architektury w krajobraz naturalny, https:// www.archdaily.com/775319/grace-farms-sanaa/5722917ee58ece 152e00003a-grace-farms-sanaa-photo, Zdjęcie 3 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca łączenie środowiska zewnętrznego z wnętrzem budynku, https://www.archdaily.com/ 775319/grace-farms-sanaa/ 5722917ee58ece152e00003a-grace-farms- sanaa-photo, (dostęp:15.01.2023) 8 WOODHOUSE 2.0 / MARCHI ARCHITECTS’ Francuska firma architektów zaprojektowała w 2015 roku dom drewniany pośród gęstego dębowego lasu w Nowym Jorku na Long Island. Budynek znakomicie wpasowuje się w krajobraz. Jego okrągła forma przyciąga uwagę. Starannie dobrane materiały dają poczucie komfortu. Zewnętrzna elewacja jest dosyć jednolita, przerywana co jakiś czas taflami szkła, podczas gdy wewnętrzny dziedziniec budynku jest całkowicie przeszklony. Te pełne ściany domu wykończone są drewnianymi listwami oraz betonem. Cała kolorystyka oraz dobrane tekstury tworzą spójność i dają odbiorcy właściwe wrażenia. Same gabaryty obiektu nie są duże. Woodhouse 2.0 lma powierzchnię około 400 m2 . Dach jest pochylony, gdzie najwyższy swój punkt posiada Zdjęcie 4 wizualizacja obiektu WOODHOUSE 2.0 pokazująca wpisanie architektury w krajobraz naturalny, https:// www.designboom.com/architecture/marchi-architects-woodhouse-2-long-island-ny-02-24-2020/ (dostęp:15.01.2023) 9 nad kuchnią i salonem, czyli przestrzenią wspólną dla domowników. Dzięki zastosowanym przeszkleniom na całości fasady, od góry do dołu, wewnątrz domu nie brakuje naturalnego światła. Budynek na pierwszy rzut oka wydaje się mieć prostą formę, jednak gdy spojrzy się bliżej widać jak bawi się kątami czy symetrią i starannie dobranym wpadaniem światła do wnętrza. Konstrukcja domu jest także wyjątkowa. Jednym z ciekawych rozwiązań jest winda samochodowa. Właściciel wjeżdzając samochodem na pochyły dach budynku ma do dyspozycji zjazd do parkingu podziemnego poprzez szklaną windę, ale także do wnętrza salonu parkując zaraz obok kuchni. Szklane świetliki pełnią również funkcję doświetlania wnętrza naturalnym światłem.7 7 tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.designboom.com/architecture/marchi- architects-woodhouse-2-long-island-ny-02-24-2020/ (dostęp 15.10.22) Zdjęcie 5 wizualizacja obiektu WOODHOUSE 2.0 pokazująca relację wnętrza budynku z zielonym dziedzińcem, https://www.designboom.com/architecture/marchi-architects-woodhouse-2-long-island-ny-02-24-2020/ (dostęp:15.01.2023) 10 FUJI KINDERGARTEN / TEZUKA. ARCHITECTS RAIC ( Royal Architectural Institute of Canada ) ogłosił w 2017 roku przedszkole Fuji jako zwycięzcę konkursu, gdzie brane są pod uwagę dzieła architektoniczne z całego świata. Architekt Takaharu Tezuka skomentował tą nagrodę słowami : ,, Czuję, że teraz jest ktoś, kto dobrze rozumie ten projekt. Myśle, że to dość wyjątkowa nagroda, ponieważ dotyczy wkładu w społeczeństwo. Wygląda na prostą konstrukcję, ale to połączenie wielu pomysłów.’’8. 8 komentarz architekta dot. budynku Fuji Kindergarten przetłumaczony na język polski - https:// www.archdaily.com/880027/tezuka-architects-fuji-kindergarten-wins-2017-moriyama-raic-international- prize ( dostęp: 15.01.23) Zdjęcie 6 obiekt FUJI KINDERGARTEN w ujęciu z lotu ptaka - wpisanie architektury w otoczenie miejskie, http:// www.tezuka-arch.com/english/works/education/fujiyochien/ (dostęp: 15.01.2023) Prace nad budową przedszkola zostały ukończone w 2007 roku. Obiekt znajduje się w Tokio w Japonii. Swoją formą zbliżony jest do kształtu owalu. Budynek wpisuje się w środowisko naturalne i współgra z nim, jednocześnie myśląc o użytkownikach. Dach jest lekko spadzisty i otoczony barierką ze stalowymi słupkami. Jest to specjalny zabieg planowany przez architekta, który daje przedszkolakom możliwość utworzenia okręgu i 11 stworzenie swojej małej społeczności (patrz zdjęcie 7). Dzięki takim rozwiązaniom nasuwa się stwierdzenie jak ważne jest projektowanie z myślą o jej konkretnych użytkownikach. Te i wiele innych pomysłów architektonicznych zastosowanych przez japońskich architektów czyni obiekt wyjątkowym i daje do zrozumienia czemu przyznano mu światową nagrodę. Zewnętrze oraz wnętrze budynku przenikają się dzięki zastosowanym ruchomym ścianom. Takie otwarcie ma swoje zalety, szczególnie ważne w przypadku tego projektu, gdyż dzieci jako główni użytkownicy poznają znacznie więcej za pomocą zmysłu słuchu czy zapachu. Architekt zadbał tu o każdy detal. Dzieci w tym budynku maja swobodę poruszania się i uczenia poprzez odkrywanie. Nie ma typowych placów zabawach czy wbudowanych urządzeń, sam budynek pełni funkcje ogromnego placu zabaw. 9 Zdjęcie 7 obiekt FUJI KINDERGARTEN przystosowanie budynku do jego użytkowników, http:// www.tezuka-arch.com/english/ works/education/fujiyochien/ (dostęp:15.01.2023) 9 tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.tezuka-arch.com/english/works/education/ fujiyochien/ (dostęp 18.10.22); www.dezeen.com/2017/10/02/fuji-kindergarten-tokyo-tezuka-architects-oval-roof-deck-playground/ (dostęp 18.10.22) 12 Zdjęcie 8 obiekt FUJI KINDERGARTEN ujęcie na wewnętrzne dziedziniec, http://www.tezuka-arch.com/english/ works/education/fujiyochien/ (dostęp: 15.01.2023) VILLA AT SENGOKUBARA. / SHIGERU BAN Japońscy architekci stworzyli drewniany dom świetnie odnajdujący się w terenie. Projekt powstał w roku 2013 w miejscowości Kanagawa. Jest on na planie kwadratu z ciekawą formą wycięcia dziedzińca wewnętrznego, która może kształtem przypominać łzę. Parterowa willa, z częścią antresoli, zaprojektowana została na układzie Zdjęcie 9 obiekt VILLA AT SENGOKUBARA. widok z lotu ptaka na dziedziniec wewnętrzny, https:// www.dezeen.com/2013/10/28/villa-at-sengokubara-by-shigeru-ban/ (dostęp: 15.01.2023) 13 promieniowym, gdzie całą część elewacji wewnątrz wypełnia szkło. Dzięki temu zapewniono naturalne światło wpadające do budynku. Dach delikatnie pochyla się ku dziedzińcowi i został oparty o drewnianą konstrukcję. Wysokość sufitu w budynku waha się od 2.4m do 7.5m. Zarówno drewniane belki stropowe, jak i słupy, które znajdują się wewnątrz budynku doskonale pokazują okazałość nowoczesnej architektury. Dom powstał w miejscowości o dużej intensywności zabudowy i mimo zewnętrznego odcięcia od świata, wewnątrz znajduje się doskonały kontakt z naturą. 10 Zdjęcie 10 obiekt VILLA AT SENGOKUBARA spacer pod ciekawą formą zadaszenia budynku, https:// www.dezeen.com/2013/10/28/ villa-at-sengokubara-by-shigeru- ban/ (dostęp:15.01.2023) 10 tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.dezeen.com/2Q13/1Q/28/viHa-at- sengokubara-by-shigeru-ban/ (dostęp:15.Q1.2Q23); www.archeyes.com/viHa-sengokubara-shigeu-ben/ ( dostęp 18.10.22) 14 KAKAPO CREEK CHILDREN’S GARDEN / COLLINGRIDGE AND SMITH ARCHITECTS Nowozelandzka firma architektoniczna CASA zaprojektowała centrum wczesnej nauki i opieki nad dziećmi w centrum zatoki Mairangi w Auckland. Obiekt otwarto stosunkowo niedawno, gdyż w 2022 roku. Budynek powstał w wyniku potrzeb mieszkańców przez co często, poza główną funkcją, pełni rownież miejsce spotkań lokalnej społeczności. Jako że lokalizacją jest centrum miasta architekci zdecydowali się na okrągła formę. Aby niejako wtopić budynek w centrum miasta zastosowano zielony dach. Poza wymienioną funkcją taki dach wspiera środowisko naturalne. Sama konstrukcja została wykonana z drewna klejonego. Zdjęcie 11 obiekt KAKAPO CREEK CHILDREN’S GARDEN perspektywa z lotu ptaka pokazująca zielony dach budynku, https://www.archdaily.com/983102/kakapo-creek-childrens-garden-coUingridge-and-smith-architects- casa/6299fa8f8c121e60ad5a959b-kakapo-creek-childrens-garden-coUingridge-and-smith-architects-casa-photo (dostęp:15.01.2023) Ważną zaletą budynku jest jego naturalna wentylacja poprzez oszklone w całości elewacje oraz ogrzewanie i chłodzenie poprzez zamontowane pompy ciepła. Zdecydowanie najważniejszym rozwiązaniem było stworzenie wspomnianego zielonego dachu. Nie tylko ma on zalety krajobrazowe, ale także ważne funkcje dla samego obiektu jak redukcja wody opadowej. Cała taka deszczówka odprowadzana jest 15 do gruntu, a następnie oczyszczana i filtrowana z powrotem do strumienia. Budynek ma powierzchnię około 700 m2 i jest w stanie pomieścić około 100 dzieci. W porównaniu z budynkiem przedszkola, o którym była mowa wcześniej, ten obiekt jest znacznie mniejszy, gdyż poprzedni mieścił nawet do 600 dzieci. Projekty różnią się funkcją oraz zapotrzebowaniem społeczności, ale sama architektura jest dobra w obu przykładach. Przedstawiona referencja doskonale łączy przestrzeń zewnętrzną z wnętrzem oraz opiera się na prostym, ale dobrym układzie. Budynek składa się z czerech głównych sal lekcyjnych oraz sal artystycznych, biur i pokoju dla personelu a także wewnętrznego placu zabaw. Prosty i estetyczny dobór materiałów zapewnia temu obiektowi świetny odbiór i dobre samopoczucie dla użytkowników. 11 11 tekst opracowano na podstawie strony internetowej: www.archdaily.com/983102/kakapo-creek- childrens-garden-collingndge-and-smith-architects-casa/6299fa8f8c121e60ad5a959b-kakapo-creek- childrens-garden-collingridge-and-smith-architects-casa-photo (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 12 obiekt KAKAPO CREEK CHILDREN’S GARDEN zagospodarowanie wewnętrznego dziedzińca budynku, https://www.archdaily.com/983102/kakapo-creek-childrens-garden-collingridge-and-smith-architects- casa/6299fa8f8c121e60ad5a959b-kakapo-creek-childrens-garden-collingridge-and-smith-architects-casa-photo (dostęp:15.01.2023) 16 1.3.1. PODSUMOWANIE Wszystkie przywołane powyżej projekty są inspiracją i natchnieniem do pracy nad wybranym tematem projektowym. Pomimo różnych funkcji budynku czy form każdy przykład miał swój wkład przy tworzeniu Lokalnego Centrum Integracji. Duże znaczenie miał projekt Grace Farms od SANAA. Wpłynął on na próbę wpisania obiektu w środowisko naturalne poprzez zastosowanie odpowiedniej formy budynku. Podczas analizy japońskiej willi można było zauważyć ciekawe rozwiązanie dziedzińca. Shigeru Ban zaproponował nietypowy kształt. Podobna sytuacja miała miejsce w przywołanym projekcie domku w lesie. Tam wykorzystano również wiele nowoczesnych rozwiązań jak przykładowo winda samochodowa. Zainspirowała ona do dokładnego opracowania w projekcie części parkingu. Ostatni z przykładów pomógł w podjęciu decyzji o zastosowaniu zielonego dachu. Okazał się on mieć dużo zalet szczególnie w przypadku wybranej lokalizacji projektu. Tezuka Architects zwrócili swym projektem uwagę na jak najlepsze dostosowanie budynków do potrzeb użytkowników. To co łączy powyższe referencje i na co jest zwrócona szczególna uwaga to fakt, że tworzona w nich przestrzeń jest projektowana z myślą o konkretnych odbiorcach oraz konkretnych zastosowaniach co do formy budynku. Opracowywany projekt posiada przeznaczoną dla niego społeczność. Z tego względu wszystkie funkcje, które budynek ma pełnić, mają stworzyć dla mieszkańców wioski nowe spojrzenie na architekturę, a także przyczynić się do poprawy jakości ich życia. 17 ROZDZIAŁ 2. CZĘŚĆ PROJEKTOWA - OPIS PROJEKTU 18 2.1. ANALIZY TERENU Obszar opracowywanego projektu to tereny mocno zalesione. Wybrana działka nie posiada jednak wielu drzew, gdyż znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zalewu wodnego, gdzie już wcześniej dokonano wycinki. Na wschód od wody rozciąga się widok na wioskę, dla której jest projektowany obiekt integracyjny. W tym także kierunku znajduje się najbliższy sąsiadujący budynek z opracowywanym obiektem. Jest to dom jednorodzinny oddalony od brzegu wody o około 250 m. Wioska posiada w większości niską zabudowę, gdzie oprócz domków jednorodzinnych, znajdują się też budynki użyteczności publicznej. Są to między innymi sklepy spożywcze, szkoła podstawowa, przedszkole czy ośrodek zdrowia oraz centrum opieki zdrowotnej „Sanatorium”. Swoje usługi oferują firmy betoniarskie oraz tartak czy mechanik samochodowy. Mimo swoich niewielkich rozmiarów miejscowość jest naprawdę dobrze rozwinięta, a mieszkańcom jedynie brakuje centrum kultury i integracji. Górno znajduje się na południu Polski, w województwie podkarpackim i w odległości od Rzeszowa około 30 km. Dojazd na działkę, gdzie opracowywany jest projekt, znajduje się od strony wschodniej. Prowadzi tam droga wewnętrzna. Lokalizacja jest bardzo dobra, gdyż tereny znajdują się zaraz obok drogi szybkiego ruchu. Mimo to na działce nie ma hałasu, a wręcz jest cisza i spokój. Dzieje się to za sprawą lokalnych dróg, na których ruch jest nieznaczny, a także dzięki dużej ilości lasów, które jednocześnie wyciszają, ale również pełnią funkcję dobrego miejsca na odpoczynek i relaks wśród natury. Lasy wokół projektowanego terenu to w większości lasy sosnowe, które są częścią Puszczy Sandomierskiej. Niegdyś występowały tam wydmy śródleśne, jednak obecnie wszystkie te tereny porastają drzewa. Obszary te leżą na ubogich, piaszczystych glebach, w większości płaskich, które nie wymagają dużych nakładów prac ziemnych. Zbiornik wodny znajdujący się na terenie projektowanego obiektu powstał stosunkowo niedawno, gdyż w 2018 roku. Magazynuje on wodę o powierzchni 2,6 ha oraz o pojemności 30 tyś. m2. Tego typu miejsca służą głównie do retencji wód powierzchniowo - gruntowych, czyli zatrzymaniu nadmiaru wody opadowej na terenach leśnych oraz podtrzymywaniu zasilania podziemnych źródlisk. Jednocześnie takie 19 zalewy zachowują naturalność krajobrazową co jest niezwykle ważne przy późniejszym projektowaniu obiektów. Oprócz tych ważnych funkcji zbiornik może także służyć jako miejsce odpoczynku i rekreacji dla mieszkańców. Często ludzie spotykają się tutaj w ramach relaksu spacerując po lesie czy urządzając piknik nad wodą. 2.2. OPIS IDEOWY Głównym zamierzeniem projektu jest stworzenie wygodnego i w pełni dostosowanego dla mieszkańców wioski miejsca do uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i społecznych, a także w celu relaksu i odpoczynku. Budynek ma pełnić funkcje, których wioska do tej pory nie posiadała. Kierując się tą myślą powstał pomysł budynku pod nazwą Lokalnego Centrum Integracji. Miejsce ma być w pełni funkcjonalne dla każdego. Ideą przy projektowaniu obiektu użyteczności publicznej w Górnie było zdecydowanie otwarcie się na otaczający krajobraz naturalny. Gromadząca się w obiekcie społeczność ma czuć stały kontakt ze światem zewnętrznym. Zaprojektowane ciągi piesze mają poprawić oraz ułatwić komunikację po terenach zalewu wodnego. 2.2.1. PODSTAWOWE ROZWIĄZANIA ESTETYCZNE, KOMPOZYCYJNE I FUNKCJONALNE Projektowany budynek Centrum Integracyjnego ma wyraziście zdefiniowaną formę. W widoku z góry jest okrągłą bryłą, jednak cały rzut oparty został na ortogonalnym założeniu z dostosowaną geometrią prostokątów. Dzięki takiemu układowi dużą zaletą budynku jest jego, wspomniana wcześniej, funkcjonalność. Ten zabieg możliwy jest już do zauważenia z perspektywy ,,lotu ptaka’’(patrz zdjęcie 13). Dach został zaprojektowany w taki sposób, aby zewnętrzny taras, ciągnący się wokół obiektu, przykrywało lekkie zadaszenie a pozostała część to dach zielony. Dzięki takim rozwiązaniom zadbano o estetykę budynku w szczególności widoczną z perspektywy człowieka. Budynek sprawia wrażenie lekkości, a poprzez zastosowanie dużych tafli szkła na elewacji wynikiem jest wrażenie przenikania się wnętrza budynku z przestrzenią zewnętrzną. Zabudowa w okolicy to głównie domki jednorodzinne o podobnej względem siebie formie. Pomysł na zaprojektowanie „okrągłej” bryły wziął swoją inspirację 20 Zdjęcie 13 wizualizacja - perspektywa z lotu ptaka - projekt Lokalnego Centrum Integracji, opracowanie Aleksandra Radomska bezpośrednio z kontekstu miejsca oraz założeń funkcjonalnych. Obiekt ma pełnić funkcję głównego miejsca spotkań lokalnej społeczności co sprowadza nazwę budynku do słowa centrum. Budynek znajduje się również na obszarze o dużym zalesieniu. Ten fakt dał myśl zaprojektowania nieco obłego kształtu bryły wpisanej w otaczający krajobraz. Aby zachować idee spójności z otoczeniem zaproponowano również zielony dach - spełnia on zarówno względy estetyczne, ale także ekologiczne. W opracowywanym projekcie zastosowano stacje ładujące samochody, które znajdują się w części parkingu głównego obiektu. Oprócz tych 16 zadaszonych stanowisk przewidziano 25 miejsc postojowych, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych. Również w tej części przewidziano miejsce na dostawę dla kawiarni. Całą część parkingową umieszczono, ze względu na panele fotowoltaiczne, na południu działki. Kawiarnia to jedna z kilku głównych funkcji obiektu. Do pozostałych należy zaliczyć strefę fitness z częścią siłowni oraz salką do różnych zajęć grupowych, a także czytelnię ze strefą ciszy oraz kącik komputerowy. Budynek posiada również przestronną recepcję pełniącą punkt informacyjny dla osób, które są nowe lub chcą dowiedzieć się więcej na temat miejsca i terenów, na których się znajdują. Centrum posiada także niewielką salkę konferencyjną, która zdecydowanie jest ważną częścią obiektów projektowanych dla lokalnych mieszkańców. 21 Obiekt posiada przestronny dziedziniec wewnętrzny, przeszklony dookoła. Przez jego środek biegnie ścieżka piesza, która prowadzi spacerowiczów na drewniany pomost. Z tego miejsca rozpościera się widok na otaczający krajobraz. Idąc kładką można przedostać się na drugi brzeg zalewu, a następnie z tego miejsca zaproponowano trasę pieszą między koronami drzew, którą można wrócić na teren obiektu. Układ komunikacyjny wnętrza budynku został dokładnie opracowany, dzięki czemu użytkownik bez problemu powinien przemieszczać się po centrum. Obiekt można podzielić na dwie główne części. Dzieje się to za sprawą ścieki, która dzieli budynek. Główne wejście znajduje się od wschodniej strony działki. Od wewnątrz dziedzińca są jeszcze dodatkowe troje drzwi prowadzące do kawiarni, czytelni oraz siłowni. Od zewnętrznej strony znajdują się drzwi dla zaplecza strefy cafe. Jako pierwsze po przekroczeniu głównego ,,progu’’ budynku ukazuje się przestronna oraz przeszklona recepcja - miejsce pełniące punkt informacyjny. Zaproponowano tam również strefę odpoczynku. Pracownicy posiadają wydzielony pokój socjalny. Przechodząc wnętrzem dalej znajduje się salka konferencyjna, a później kompleks toaletowy. Cały spacer po budynku zapewnia szeroki korytarz wzdłuż wewnętrznej szklanej elewacji obiektu. Dziedziniec został otoczony oknami, co powoduje przenikanie się środowiska wewnętrznego z zewnętrznym. W dalszej kolejności zaprojektowano kawiarnię wraz z zapleczem oraz pokojem dla pracowników. To miejsce posiada dodatkowe drzwi wejściowe dające możliwość szybkiego przedostania się na wewnętrzne, zielone podwórko. Oprócz wypełniających strefę cafe stolików, znajdują się tam regały z książkami. Z tego miejsca przedostać się również można do kolejnego pomieszczenia jakim jest czytelnia. Znajduje się ona w wydzielonej na zachód części budynku z bezpośrednim widokiem na zalew wodny. Takie wyciszone miejsce powoduje relaks i dobrze przypisaną funkcję do kontekstu otoczenia. Użytkownik zdecydowanie zrelaksuje się przy książce z rozpościerającym się krajobrazem środowiska naturalnego. Z tego miejsca można przedostać się również do zaprojektowanego pokoju z komputerami. Druga strona budynku to część sportowa. Główne wejście, znajdujące się od wewnętrznego podwórka, prowadzi do recepcji siłowni. Tutaj dla pracowników również przewidziano nieduże zaplecze. Dla użytkowników strefy fitness zaproponowano 22 specjalne automaty z żywnością oraz napojami odpowiednimi po treningu. Miejsce to znajduje się w strefie wejściowej. Po przejściu przez bramkę użytkownicy rozchodzą się na szatnię damską lub męska. Trenerzy oraz osoby prowadzące zajęcia mają zaproponowane osobne przejście oraz pokój socjalny. Główna część to siłownia, gdzie znajduje się wiele urządzeń takich jak bieżnia czy orbitrek. Na końcu budynku znajduje się salka do zajęć fitness lub innych sportów. Dodatkowo zadbano o walory widokowe i usytuowano to pomieszczenie, podobnie jak czytelnię, z widokiem na las. Elewacje budynku starano się wpisać w otaczający krajobraz. Są to elewacje głównie przeszklone, dzięki czemu wnętrze posiada dużo światła naturalnego. Każde zamontowane okno jest typu „floor-to-ceiling”, czyli od podłogi do samego sufitu. Taki zabieg również przyczynia się do zwiększenia kontaktu użytkowników z otaczającą przyrodą. Efektem takich zastosowań jest zdecydowanie lepsze samopoczucie użytkowników oraz znaczna redukcja stresu. Poza szkłem na elewacje wykorzystano naturalny materiał jakim jest drewno. Jak wspomniano już wcześniej budynek otaczają lasy. Z tego względu pojawiły się drewniane elewacje w opracowywanym projekcie. Oprócz wykończenia ścian deską zadbano o inne detale. Tym samym materiałem planowane jest wykończenie wnętrza budynku oraz wykonanie mebli. Stropodach budynku podpierają rozmieszczone dookoła słupy, które zostały pokryte białym tynkiem. Obiekt został również przeanalizowany pod względem światła w budynku. „Relacja między architekturą a światłem słonecznym wpływa na atmosferę architektury we wnętrzu już zrealizowanym, gdzie można ją poddać badaniu, oraz odwrotnie, wykreowanie konkretnej atmosfery, traktowane jako cel, ku któremu dąży architekt, może wpłynąć na kształtowanie relacji między architekturą a światłem słonecznym w projektowanym wnętrzu’’12. 12 światło w architekturze, B. Stec, O świetle we wnętrzu Relacja między światłem słonecznym a architektura w aspekcie atmosfery architektury, Kraków, 2017 Mimo dużych przeszkleń i wpadającego do budynku naturalnego światła planuje się sztuczne oświetlenie, między innymi typu wall washer. Zaproponowano podświetlenie zaprojektowanych ciągów pieszych na terenie obiektu. Wnętrze budynku ma w świetle wysokość 3,5 m. Zastosowano w nich zarówno sufit podwieszany jak i podłogę podniesioną. Takie rozwiązanie zapewnia zarówno dobre warunki użytkowania 23 budynku, ale również przyczynia się do aspektów estetyki obiektu. Poza wymienionymi cechami planuje się wnętrze z minimalistycznym stylu. Wykończenie takimi materiałami jak drewno, szkło oraz biały tynk. 2.3. OPIS ROZWIĄZAŃ TECHNICZNYCH W budynku zaprojektowano zielony stropodach o odwróconym układzie warstw. Taki typ dachu posiada wiele zalet. „Dach odwrócony, w którym termoizolacja ułożona jest na hydroizolacji daje możliwość obciążenia użytkowego komunikacją, ponieważ hydroizolacja wykonana na sztywnym podłożu oraz zabezpieczona od góry termoizolacją, nie jest narażona na uszkodzenia.’’13 .Proponowany w projekcie układ warstw pozwala niemal całkowicie na bezpieczne użytkowanie połaci dachowej bez obaw o jej jakiekolwiek uszkodzenie. Dodatkowo korzystnie wpływa na lokalny mikroklimat oraz doskonale współtworzy krajobraz naturalny. Jako warstwę hydroizolacji nad stropem żelbetowym wybrano papę termozgrzewalną położoną podwójnie. Na niej polistyren ekstrudowany o grubości 20cm. Taki układ zdecydowanie zapewnia ochronę hydroizolacji przed mechanicznymi uszkodzeniami oraz czynnikami atmosferycznymi, jak przykładowo opady gradu. Ze względów zastosowanej zieleni dachy dzielą się na intensywne oraz ekstensywne. ,,Dach intensywny jest dachem użytkowanym zazwyczaj całorocznie. Jest dużo bardziej efektowny wizualnie niż dach ekstensywny, jednakże ze względu na wysoką roślinność, na efekty trzeba czekać zdecydowanie dłużej. Ich zadaniem jest przypominać tradycyjny ogród, który wyróżnia się lokalizacją na budynku bądź garażu podziemnym.’’14 Dach ekstensywny porośnięty jest szczególnie przez mchy oraz trawy przez co nie tworzy dodatkowego ciężaru konstrukcji. Taka roślinność nie potrzebuje wysokich wymagać warstwy wegetacyjnej, która składa się z podłoża zawierającego składniki organiczne jak przykładowo gliny czy muł. Jej grubość to minimum 8cm. Dużą zaletą zaproponowanego dachu zielonego jest zdecydowanie jego żywotność oraz zapobieganie stratom ciepła w zimie czy latem przed nadmiernym przegrzewaniem obiektu. Takie rozwiązanie prowadzi rownież do poprawy jakości powietrza, którym oddychają mieszkańcy. „Wprowadzanie zieleni na 13 W. Drozd, ARTYKUŁY PROBLEMOWE Dachy zielone rozwiązaniem dla obiektów budowlanych, Przegląd Budowlany 2015, nr 4 ( str 19) 14 Ibidem. Str. 20 24 terenach silnie zurbanizowanych jest ważne również ze względu na zdrowie psychiczne ludzi. Liczne badania udowadniają znaczący wpływ zieleni na zmniejszenie poziomu stresu i agresji wśród ludzi. Szum drzew i ich liści wycisza, pomaga odreagować zmęczenie, stres i złe emocje. Widok roślin zielonych pomaga zwalczać depresję dodając optymizmu, niweluje ból oczu, powstały na skutek pracy przy monitorze. Zapach drzew, zwłaszcza iglastych, dzięki swemu działaniu bakteriobójczemu pomaga w katarach i przeziębieniach. Zieleń wpływa na zmysły, a emocjonalne zrównoważenie człowieka wpływa pozytywnie na jego wydajność.’’15. Mimo że opracowywany obiekt nie jest projektowy w szczególnie zurbanizowanym terenie, pozostałe zalety przeważyły na wykonanie tego typy dachu. 15 Ibidem. Str. 15 Aby zachować wspomnianą wcześniej lekkość pokrycia zewnętrznych tarasów, zaproponowano zadaszenie na konstrukcji stalowej. Wykorzystano dwuteowniki stalowe obłożone od spodu okładziną drewnianą oraz pokryty blachą tytan-cynk. Zewnętrzne elewacje szklane przedłużono o dodatkowy zestaw szybowy, który wykończono szkłem emaliowanym. Dzięki temu zachowano ciągłość szklanej ściany bez konieczności różnicowania materiałów. W opracowywanym projekcie zaproponowano również nowoczesne rozwiązanie jakim są stacje ładujące samochody. Przeznaczono 16 stanowisk na auta osobowe, nad którymi znajduje się zadaszenie z fotowoltaiką. Tego typu wiata samochodowa zapewnia prąd nie tylko budynkowi, ale również baterie dla aut elektrycznych. Jest to bardzo funkcjonalne i estetyczne rozwiązanie tym bardziej, że coraz powszechniejsze staje się użytkowanie pojazdów bezspalinowych. Całe pokrycie liczy około 190 paneli fotowoltaicznych. „Konstrukcja nośna składa się z dwóch podpór bocznych wykonanych ze stalowych elementów spawanych ocynkowanych w celu zabezpieczenia przed korozją. Podpory boczne są zamocowane do podłoża za pomocą kotw chemicznych. Podpory boczne zapewniają montaż konstrukcji nośnej dla paneli fotowoltaicznych. Konstrukcja nośna dla paneli wykonana jest z profili aluminiowych ciągnionych zabezpieczonych przed korozją w wyniku procesu anodowania. Profile nośne łączone są ze sobą za pomocą łączników, co umożliwia dowolne ich rozmieszczenie ze względu na wymogi montażowe producenta paneli 25 fotowoltaicznych.’’16. W przypadku opracowywanego projektu zastosowano bardzo podobny system konstrukcyjny. „Technologia fotowoltaicznych ogniw słonecznych może zostać połączona z technologią pojazdów elektrycznych. Podczas ładowania pojazdów elektrycznych z Odnawialnych Źródeł Energii, jak i podczas ich użytkowania, do atmosfery nie zostają wydzielane żadne zanieczyszczenia.’’17. Zarówno to rozwiązanie, jak i proponowany zielony dach, zapewniają wsparcie środowiska. 16 A. Małek, D. Kowalczyk, Bezpieczeństwo i ekologia Carport fotowoltaiczny do ładowania pojazdów elektrycznych, Autobusy 2016, nr 11 ( str. 94) 17 Ibidem. Str 93 18 A. Okołowska, E. Trusewicz, Wokół domu Drewniany Taras, Murator 2017, nr 4 ( str. 6) Ruch pieszy w znacznej części obiektu odbywa się po drewnianych tarasach. Ich konstrukcja jest dosyć prosta. ,,Aby uniknąć kłopotliwego łączenia tarasu z ocieploną ścianą domu, warto się zdecydować na lekką konstrukcję wolno stojącą. Można ją wykonać z legarów drewnianych lub stalowych i ułożyć na nich ażurową nawierzchnię. W najprostszym rozwiązaniu deski nawierzchniowe mocuje się bezpośrednio do drewnianych belek wspartych na fundamencie. Jest to tak zwana konstrukcja jednopoziomowa. Na belkach (podciągach) można najpierw ułożyć (prostopadle do nich) legary i dopiero do nich przymocować deski. Powstanie wówczas konstrukcja dwupoziomowa. Wybór konkretnego rozwiązania zależy od tego, na jakiej wysokości ma się znaleźć nawierzchnia tarasu i w którą stronę mają być ułożone deski.’’18. Wybrany projekt zakłada system jednopoziomowy oraz zastosowanie stalowych legarów. 2.4. OPIS DOSTOSOWANIA. PROJEKTU DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH Projektowane Lokalne Centrum Integracji jest w zupełności dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wszystkich innych użytkowników. W budynku, w części sportowej, znajdują się w szatniach wszelkie udogodnienia. Oprócz toalety o standardowych wymiarach zaprojektowano osobną spełniającą wymagania dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Także osobne WC znajduje się przy głównej recepcji obiektu. Zaproponowano dodatkowo ścieżki ruchu ułatwiające przemieszczanie 26 się po budynku. Na parkingu przewidziano też 4 miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, które zlokalizowane są możliwie najbliżej wejścia do obiektu. Cały budynek jest jednopoziomowy i nie posiada takich barier architektonicznych jak progi czy zbyt wysokie krawężniki. Jedyne proponowane obniżenie terenu występuje przy spacerze na pomoście. Wówczas przewiduje się tam zamontowanie przy schodach odpowiedniej platformy, która pozwoli każdemu użytkownikowi na swobodne przemieszczanie się po całym terenie. 2.5. BILANSE POWIERZCHNI Opracowywany budynek został zlokalizowany na połączeniu kilku działek, których łączna powierzchnia wynosi około 19 tyś m2. Na jednej z nich znaczną część stanowi zalew, gdyż około 50% terenu. Wskaźnikami, które są istotne w przypadku opracowywanego projektu są: a)powierzchnia biologicznie czynna - 51% b)powierzchnia utwardzona - 3 318 m2 c)powierzchnia zielona - 8 576 m2 d)powierzchnia całkowita budynku - 1148 m2 Ważnym elementem jest również przedstawienie zestawienia pomieszczeń budynku oraz ich powierzchni (patrz tabela nr 1). 27 Tabela nr 1, zestawienie pomieszczeń i powierzchni Pomieszczenie Powierzchnia 01 recepcja główna 90 m2 01.1 zaplecze pracowników recepcji 11 m2 01.2 WC dla niepełnosprawnych 9 m2 02 salka spotkań/konferencyjna 33 m2 03 kawiarnia 205 m2 03.1 zespół toaletowy 38 m2 03.2 zaplecze kawiarni 36 m2 04 czytelnia 151 m2 04.1 kącik komputerowy 133 m2 05 recepcja siłowni 62 m2 05.1 zaplecze siłowni 22 m2 06 zespół szatniowy siłowni 85 m2 07 siłownia 115 m2 07.1 zaplecze trenerów 11 m2 08 salka finess 57 m2 ciągi komunikacyjne | ok.95 m2 2.6. MAKIETA PROJEKTOWA Kompletność projektu zakłada zrobioną ręcznie makietę fizyczną. Pokazuje ona bryłę budynku, jej położenie względem terenu oraz zarys lokalizacji obiektu. Jest niezmiernie ważnym i nieodłącznym elementem przy każdej pracy projektowej. Aby model fizyczny jak najlepiej oddawał rzeczywistość, i co najważniejsze - był zrozumiały dla odbiorcy, ważny jest odpowiedni dobór materiałów. W przypadku wybranego projektu zastosowano tekturę modelarską jako główny materiał. Dodatkowo wykorzystano pleksi oraz drewnianą balsę na słupy. W celu pokazania miejsc zalesionych zastosowano specjalnie ususzoną na potrzeby modelu roślinność, która docelowo rośnie na projektowanej działce. 28 ROZDZIAŁ 3. ZAKOŃCZENIE 29 3.1. ZAKOŃCZENIE Opracowywany projekt Lokalnego Centrum Integracji ma za zadanie uzupełnić funkcje w życiu codziennym społeczności Górna. Takie przestrzenie jak czytelnia, fitness czy kawiarnia sprzyjają poprawie jakości życia ludzi. Obiekt został dostosowany zarówno dla rodzin z małymi dziećmi, jak i osób starszych. Zadbano o ochronę terenów zielonych, a przy tym o wspomaganie środowiska naturalnego poprzez zaproponowane odnawialne źrodła energii. Forma budynku została dokładnie przeanalizowana i dopasowana do otoczenia oraz pełnionych przez nią funkcji. Zastosowano różne technologie oraz rozwiązania techniczne wspomagające pracę budynku. 30 ROZDZIAŁ 4. BIBLIOGRAFIA 31 4.1. BIBLIOGRAFIA Drozd W., ARTYKUŁY PROBLEMOWE Dachy zielone rozwiązaniem dla obiektów budowlanych, Przegląd Budowlany 2015, nr 4 Małek A., Kowalczyk D., Bezpieczeństwo i ekologia Carport fotowoltaiczny do ładowania pojazdów elektrycznych, Autobusy 2016, nr 11 Markiewicz P., Detale projektowe dla architektów, Archi-Plus 2010 Mikielewicz R., Podstawa twórcza: zaangażowanie społeczne.Architektura wobec wyzwań nowego stulecia., Środowisko mieszkaniowe = Housing Environmental 2020, nr 30 Neufert E., Neufer Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 2011 Okołowska A., Trusewicz E., Wokół domu Drewniany Taras, Murator 2017, nr 4 Smolak K., Dzieje Górna Materiały, relacje, dokumenty, fotografie Tom III, Górno Wydawnictwo Koraw Dorota Kocząb 2011 Smolak K., Dzieje Górna Okres okupacji Tom II, Górno Wydawnictwo Koraw Dorota Kocząb 2009 Smolak K., Dzieje Górna XIX-XX w. materiały, relacje, dokumenty, fotografie, Górno Wydawnictwo Koraw Dorota Kocząb 2009 Stec A., Słyś D., Zielone dachy i ściany Projektowanie, wykonawstwo, użytkowanie, Kabe2019 Stec B., O świetle we wnętrzu Relacja między światłem słonecznym a architektura w aspekcie atmosfery architektury, Oficyna wydawnicza AFM Kraków 2017 Stoczewska B., Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską. Poradnik dla studentów, Oficyna Wydawnicza AFM 2014 4.2. NETOGRAFIA www.archdaily.com/775319/grace-farms-sanaa, - budynek Grace Farms - (dostęp 15.10.22) www.archdaily.com/983102/kakapo-creek-childrens-garden-collingridge-and-smith- architects-casa/6299fa951c9dbc7c443e5fc3-kakapo-creek-childrens-garden- collingridge-and-smith-architects-casa-photo?next_project=no - budynek kakapo creek children's garden - (dostęp 15.10.22) 32 www.archeyes.com/villa-sengokubara-shigeru-ban/, - (dostęp 18.10.22) www.rchitektura.muratorplus.pl/architektura25/przyszlosc-jest-na-wsi_10109.html, - (dostęp 22.01.23) www.awilux.pl/blogsView,97,okna-od-podlogi-do-sufitu-w-nowoczesnych- projektach,PL, - strona internetowa na temat okien floor-to-ceiling - (dostęp 28.11.22) www.carport-wiata.pl/, - (dostęp 12.12.22) www.designboom.com/architecture/marchi-architects-woodhouse-2-long-island- ny-02-24-2020/ - dom WOODHOUSE 2.0 - (dostęp 15.10.22) www.dezeen.com/2013/10/28/villa-at-sengokubara-by-shigeru-ban/, - budynek Villa at Sengokubara - (dostęp 15.10.22) www.dezeen.com/2017/10/02/fuji-kindergarten-tokyo-tezuka-architects-oval-roof-deck- playground/, - budynek fuji kindergarten - ( dostęp 18.10.22) www.garaventalift.pl/? gclid=Cj0KCQiAt66eBhCnARIsAKf3ZNEpnMHNmKtuId2YVTTUlvU7Iqk_5f59V_S ED67Rpq7OmRfQzMcfS2oaAtw3EALw_wcB, urządzenia i windy dla osób niepełnosprawnych - (dostęp 20.01.23) www.gracefarms.org/ - obiekt Grace Farms - (dostęp 20.01.23) www.hundred.org/en/innovations/fuji-kindergarten, - (dostęp 20.01.23) www.komserwisblog.pl/12-inspirujacych-cytatow-o-architekturze-i-designie-ktore- musisz-znac-cz-1/ - cytaty architektów - 21.01.23 www.krosno.lasy.gov.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/1M8a/content/wody-w-lasach- znow-przybedzie#.Y8xr9C_URaJ, - (dostęp 20.01.23) www.lukasiak.com.pl/offers/podlogi-podniesione-podwojne/? gclid=Cj0KCQiAt66eBhCnARIsAKf3ZNHCEWFH65hRonZSK7vGgD9zdiDvILLKR kBzanQroR_1nuLNQ5E-sg4aArSPEALw_wcB, - podłoga podniesiona - (dostęp 20.01.23) www.mgprojekt.com.pl/blog/plyta-fundamentowa-domu/, - płyta fundamentowa - (dostęp 28.12.22) www.muratordom.pl/budowa/okna/pakiety-szybowe-jakie-sa-najlepsze-co-trzeba- wiedziec-o-szkleniu-w-oknach-aa-GDSA-ZQoa-dGen.html - zestawy szybowe - (dostęp 28.11.22) 33 www.oknoplus.com.pl/? utm_campaign=cormedia&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=ppc, - okna floor-to ceiling - (dostęp 28.11.22) www.sig.pl/poradnik/jakie-profile-na-sufit-podwieszany/, - sufit podwieszany dostęp 20.01.23 www.solsum.pl/wodoodporny-carport-fotowoltaiczny/, - (dostęp 12.12.22) www.staweckiholding.pl/budowa-zbiornika-retencyjnego-w-gomie/, - zalew wodny w Górnie - (dostęp 20.01.23) www.wikipedia.org/wiki/Górno_(województwo_podkarpackie), - (dostęp 05.11.22) www.xeroflor.pl/zielone-dachy - strona internetowa o zielonych dachach - (dostęp 20.12.22) 4.3. SPIS ILUSTRACJI Zdjęcie 1 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca nieregularną formę, https:// www.archdaily.com/775319/grace-farms-sanaa/5722917ee58ece152e00003a-grace- farms-sanaa-photo, (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 2 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca wpisanie architektury w krajobraz naturalny, https://www.archdaily.com/775319/grace-farms-sanaa/ 5722917ee58ece152e00003a-grace-farms-sanaa-photo, (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 3 wizualizacja obiektu GRACE FARMS pokazująca łączenie środowiska zewnętrznego z wnętrzem budynku, https://www.archdaily.com/775319/grace-farms- sanaa/5722917ee58ece152e00003a-grace-farms-sanaa-photo, (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 4 wizualizacja obiektu WOODHOUSE 2.0 pokazująca wpisanie architektury w krajobraz naturalny, https://www.designboom.com/architecture/marchi-architects- woodhouse-2-long-island-ny-02-24-2020/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 5 wizualizacja obiektu WOODHOUSE 2.0 pokazująca relację wnętrza budynku z zielonym dziedzińcem, https://www.designboom.com/architecture/marchi-architects- woodhouse-2-long-island-ny-02-24-2020/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 6 obiekt FUJI KINDERGARTEN w ujęciu z lotu ptaka - wpisanie architektury w otoczenie miejskie, http://www.tezuka-arch.com/english/works/education/ fujiyochien/ (dostęp:15.01.2023) 34 Zdjęcie 7 obiekt FUJI KINDERGARTEN przystosowanie budynku do jego użytkowników, http://www.tezuka-arch.com/english/works/education/fujiyochien/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 8 obiekt FUJI KINDERGARTEN ujęcie na wewnętrzne dziedziniec, http:// www.tezuka-arch.com/english/works/education/fujiyochien/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 9 obiekt VILLA AT SENGOKUBARA widok z lotu ptaka na dziedziniec wewnętrzny, https://www.dezeen.com/2013/10/28/villa-at-sengokubara-by-shigeru-ban/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 10 obiekt VILLA AT SENGOKUBARA. spacer pod ciekawą formą zadaszenia budynku, https://www.dezeen.com/2013/10/28/villa-at-sengokubara-by-shigeru-ban/ (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 11 obiekt KAKAPO CREEK CHILDREN’S GARDEN perspektywa z lotu ptaka pokazująca zielony dach budynku, https://www.archdaily.com/983102/kakapo- creek-childrens-garden-collingridge-and-smith-architects-casa/ 6299fa8f8c121e60ad5a959b-kakapo-creek-childrens-garden-collingridge-and-smith- architects-casa-photo (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 12 obiekt KAKAPO CREEK CHILDREN’S GARDEN zagospodarowanie wewnętrznego dziedzińca budynku, https://www.archdaily.com/983102/kakapo-creek- childrens-garden-collingridge-and-smith-architects-casa/6299fa8f8c121e60ad5a959b- kakapo-creek-childrens-garden-collingridge-and-smith-architects-casa-photo (dostęp:15.01.2023) Zdjęcie 13 wizualizacja - perspektywa z lotu ptaka - projekt Lokalnego Centrum Integracji, opracowanie Aleksandra Radomska Tabela nr 1, zestawienie pomieszczeń i powierzchni, opracowanie: Aleksandra Radomska 35 ROZDZIAŁ 5. PLANSZE 36 5.1. ZESTAWIENIE PLANSZ Projektowany budynek użyteczności publicznej znajduje się w położonej na południu Polski wiosce Górno, niedaleko Rzeszowa. Miejscowość liczy około 2500 ludzi. Wieś charakteryzuje się zabudową jednorodzinną. Można tam rownież spotkać zabytkową architekturę sakralną, która jest często odwiedzana przez turystów. Mieszkańcy wsi borykają się z problemem braku miejsca na wspólne spotkania. Lokalne Centrum Integracyjne ma za główne zadanie uzupełnić życie codzienne społeczności Górna w takie funkcje jak kawiarnia, czytelnia oraz siłownia. Budynek znajduje się w widokowej lokalizacji pośród środowiska naturalnego. Pierwszym pomieszczeniem, po wejściu w główne drzwi obiektu, jest przestrzenna recepcja pełniąca również funkcję punktu informacyjnego. Z tego miejsca można uzyskać wiedzę nie tylko na temat budynku, ale też okolicy. Dalej znajduje się nieduża salka spotkań oraz kompleks toalet. Następnie jest kawiarnia, która w okresie letnim ma zapewniony taras zewnętrzny z możliwością ustawienia tam stolików. Dzięki zaprojektowanym osobnym drzwiom do „strefy cafe'' istnieje bezpośrednie połączenie z dziedzińcem wewnętrznym. Połączona z kawiarnią czytelnia posiada także strefę ciszy oraz „kącik" komputerowy. Druga część budynku to część sportowa. Znajduje się tam siłownia z urządzeniami do ćwiczeń oraz przestronna salka fitness z widokiem na jezioro i lasy. Budynek jest całkowicie przystosowany do osób niepełnosprawnych i został zaprojektowany z myślą o mieszkańcach i ich potrzebach. Podczas projektowania zadbano o ochronę otaczających terenów zielonych oraz zaproponowano odnawialne źrodła energii. Zastosowano również ciekawe rozwiązania techniczne wspomagające pracę budynku. Forma obiektu została dokładnie przeanalizowana i dopasowana do otoczenia oraz pełnionych funkcji. Dzięki temu z projektowanego budynku mogą korzystać zarówno rodziny z dziećmi, jak i osoby starsze. URBANISTYCZNY SCHEMAT LOKALIZACJI SKALA 1:5 000 WIOSKA - przeważa zabudowa jednorodzinna; najbliższy budynek sąsiadujący z nowo projektowanym obiektem znajduje się w odległości około 250m; wieś posiada kilka zabytkowych obiektów architektury sakralnej POWIETRZE - obiekt znajduje się pośrod natury; najbliższe większe miasto, które mogłoby powodować zanieczyszczenia, znajduje się około 35 km od projektowanej działki; dodatkowo z myślą o środowisku zaproponowano zielony dach budynku oraz odnawialne źródła energii WODA - na terenie opracowywanego tematu znajduje się zbiornik wodny o powierzchni 2,6 ha; przestrzeń służy ludziom jako miejsce do spacerów i relaksu LAS - na projektowanych terenach przeważa las sosnowy; bardzo duże zagęszczenie drzew z miejscowymi wycinkami ZDJĘCIA STANU ISTNIEJĄCEGO DZIAŁKI MODEL FIZYCZNY - przy pracy nad projektem Lokalnego Centrum Integracji wykonano makietę, która jest nieodłącznym elementem każdego projektu. Pokazuje ona zarys terenu wraz z budynkiem oraz proponowanym pomostem. Aby pokazać zieleń, wykorzystano roślinność, która pierwotnie znajdowała się na projektowanych obszarach. ZDJĘCIA MODELU FIZYCZNEGO LOKALNE CENTRUM INTEGRACJI WE WSI GÓRNO Wydział Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Dyplom Inżynierski Rok 4 Semestr VII PROWADZĄCY: promotor prof. nadz. dr hab. inż. arch. Krzysztof Ingarden, mgr inż. arch. Piotr Urbanowicz AUTOR: Aleksandra Radomska 37 I------. A / | powierzchnia biologicznie czynna | powierzchnia utwardzona powierzchnia zielona Q©0 SYTUACJA WRAZ Z KONTEKSTEM URBANISTYCZNYM SKALA 1:500 JM ELEWACJA WSCHODNIA (FRONTALNA) SKALA 1:200 ELEWACJA PÓŁNOCNA SKALA 1:200 Wydział Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Dyplom Inżynierski Rok 4 Semestr VII .................... E WSI GÓ 38 6 6 5 8 1 -A-l 3 _01 Recepcja główna ¦0 O.0M -¦ 35 ' Rzut' PaRiERu WRAZ z OtOczENYm 'Skala ¦ 200 llllll tereny zielone miejsce postojowe o wymiarach 2,5m x 5m Ciągi piesze trasa rowerowa zalew wodny miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych o wymiarach 3,6m x 5m główne wejście do budynku wejścia do innych stref budynku samochody dostawcze obrys dachu budynku PRZEKRÓJ B-B SKALA 1:200 09 Dostawa 10 Carporty fotowoltaiczne LEGENDA FOYER KAWIARNIA CZYTELNIA SIŁOWNIA < PRZEKRÓJ Wydział Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Dyplom Inżynierski Rok 4 Semestr VII PROWADZĄCY: promotor prof. nadz. dr hab. inż. arch. Krzysztof Ingarden, mgr inż. arch. Piotr Urbanowicz AUTOR: Aleksandra Radomska SCHEMAT ROZMIESZCZENIA FUNKCJI BUDYNKU LOKALNE CENTRUM INTEGRACJI WE WSI GÓRNO 39 STROPODACH ZIELONY O ODWRÓCONYM UKŁADZIE WARSTW WARSTWA HUMUSU Z ZIELENINĄ EKSTENSYWNĄ O PŁYTKIM SYSTEMIE KORZENIOWYM WŁÓKNINA FILTRUJĄCA ŻWIROWA WARSTWA DRENAŻOWA WŁÓKNINA FILTRUJĄCA POLISTYREN EKSTRUDOWANY PODWÓJNA WARSTWA PAPY TERMOZGRZEWNEJ WARSTWA SPADKOWA STROP ŻELBETOWY TYNK CEMENTOWO-WAPIENNY SUFITPODWIESZANY WYKOŃCZENIE KONSTRUKCJA STALOWA BLACHA TYTAN CYNK PODKONSTRUKCJA DREWNIANA PODKONSTRUKCJA STALOWA DWUTEOWNIK h=20cm DESKOWANIE OKŁADZINA DREWNIANA o oz. SZKŁO EMALIOWANE WARSTWA HUMUSU Z ZIELENINĄ EKSTENSYWNĄ O PŁYTKIM SYSTEMIE KORZENIOWYM WŁÓKNINA FILTRUJĄCA ŻWIROWA WARSTWA DRENAŻOWA WŁÓKNINA FILTRUJĄCA POLISTYREN EKSTRUDOWANY PODWÓJNA WARSTWA PAPY TERMOZGRZEWNEJ PŁYTA FUNDAMENTOWA WYKOŃCZENIE PODŁOGA PODNIESONA GŁADŹ CEMENTOWA PŁYTA FUNDAMENTOWA ŻELBETOWA PODWÓJNA WARSTWA PAPY TERMOIZOLACYJNEJ POLISTYREN EKSTRUDOWANY PODSPÓŁKA ZAGĘSZCZONA WARSTWOWO GRUNT RODZIMY 0.00 0.00 ZESTAWIENIE RYSUNKÓW - DETAL ELEWACJI + WIDOK SKALA 1:20 ¦'2'0 ^00 -J0.00 ELEWACJAZACHODNIA SKALA1:200 —5 20 ELEWACJA POŁUDNIOWASKALA 1:200 LOKALNE CENTRUM INTEGRACJI WE WSI GÓRNO Wydział Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Dyplom Inżynierski Rok 4 Semestr VII PROWADZĄCY: promotor prof. nadz. dr hab. inż. arch. Krzysztof Ingarden, mgr inż. arch. PiotrUrbanowicz AUTOR:Aleksandra Radomska 40 5.2. ZDJĘCIA MODELU FIZYCZNEGO 41 42 43