Bielecki, Krzysztof2019-04-152019-04-152011Krakowskie Studia Międzynarodowe 2011, nr 1, s. 203-224.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/23188Współczesna Afryka boryka się z poważnymi i wielorakimi problemami, których korzenie tkwią w czasach kolonialnej dominacji Europejczyków. Widać to również w przypadku Demokratycznej Republiki Konga, w której skumulowały się bolączki trapiące cały kontynent. Anarchia, wojna domowa i destabilizacja struktur władzy każdego szczebla – to stały element krajobrazu politycznego DRK również w pierwszym dziesięcioleciu XXI w. W procesie rozwoju kraju ważną rolę odgrywa Kościół kimbagistów (EJCSK). Szczególnie warte uwagi są jego inicjatywy urbanistyczne, na przykład projekty dotyczące miasta Nkamba oraz osiedla mieszkaniowego Nkendolo. Mimo iż kimbangizm w dłuższej perspektywie czasowej był daleki od aspiracji związanych z partycypowaniem we władzy państwowej, to przez swoje oddziaływania, deklaracje i inicjatywy, w istotny sposób wpływa na postawy wielu jednostek i wspólnot etnicznych, głównie BaKongo. Kościół oddziałuje także na instytucje oraz osoby publiczne mające wpływ na kształtowanie tożsamości ogólnokongijskiej, a więc na tych, których aktywność skupia się wokół wyzwań modernizacyjnych oraz tych, które uczestniczą w wydarzeniach specyficznych dla kontynentu i niepodległej Demokratycznej Republiki Konga.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaKongoNkambakimbangizmSolomon Dialungana KianganiKościół EJCSKKulturoznawstwoReligioznawstwoSocjologiaWspólnota religijno-etniczna Kimbangistów a procesy modernizacji w Demokratycznej Republice KongaArtykuł