Stec, Barbara2019-05-232019-05-232017978-83-65208-99-6http://hdl.handle.net/11315/24624Z wprowadzenia: "Kiedy usiłujemy odtworzyć w pamięci dom w ogrodzie albo fragment miasta, wyobraźnia wyświetla ich obrazy. Dotyczą one najczęściej nie tyle konkretnych brył, co poczucia ich świetlistości albo mroczności, specyficznej gry światła i cienia. Pisarz stwierdzi nawet w hiperboli literackiej, że „Pamięta się tylko światło. Zawsze światło. I zapach. Jasny, odurzający aromat blasku”1. Wyłania się we wspomnieniu weranda w koronce światła i cienia, orzeźwiające wnętrze pracowni, ulica z posadzką oblaną słońcem. Projekcja wspomnienia jest tworzona w umyśle człowieka dzięki zapamiętanemu światłu, które pierwotnie weszło w rzeczywistą relację z architekturą i dzięki niej uzyskało swoją postać2. Tę postać – konkretną, fizyczną, postrzegalną przez człowieka, wspomnienie eksponuje właśnie dlatego, że jest tylko obrazem. Czego? Plamy światła i cienia na ścianie, chwili, nastroju człowieka, wyjątkowej właściwości architektury, którą można nazwać jej atmosferą. Światło słoneczne i atmosfera architektury stanowią w najszerszym ujęciu temat niniejszej książki."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaświatło słonecznewnętrze otoczenie człowiekaarchitekturaatmosfera architekturywrażenia zmysłowenastrojowość architekturyprojekcyjność architekturysunlightinterior human surroundingsarchitecturethe atmosphere of architecturesensory impressionsthe ambience of architecturethe projection capacity of architectureArchitekturaSztukaO świetle we wnętrzu. Relacja między światłem słonecznym a architekturą w aspekcie atmosfery architekturyKsiążka