Pułka, Jolanta2019-12-052019-12-052014W: Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach T. 2. (red.) Józef Kuźma, Jolanta Pułka. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2014, s. 133-156.978-83-7571-360-2http://hdl.handle.net/11315/27112Ze wstępu: "W latach siedemdziesiątych w Finlandii prowadzone były długie polityczne debaty dotyczące reformowania systemu edukacji, które zakończyły się ustanowieniem podstawowej i fundamentalnej w fińskiej szkole zasady równości w dostępie do edukacji. Basic Education Act był dokumentem, w którym zapisano, iż wszystkie dzieci w początkowym okresie edukacji powinny uczęszczać do tej samej szkoły przez pierwsze 9 lat. Wdrożenie tego zapisu rozpoczęto w 1972 roku w północnej części Finlandii, a potem kontynuowano (1976 roku) w południowej części kraju. Był to początek przemiany fińskiej myśli edukacyjnej. Finowie dążyli do zapewnienia wszystkim dzieciom dobrych szkół, aby zniknęły dylematy rodziców do której szkoły zapisać dziecko, która szkoła umożliwi dziecku lepszy rozwój? W Finlandii tego typu pytania nie są już zadawane, każda szkoła bowiem w taki sam sposób dba o dobrostan dziecka."(...)Article describes educational system in Finland, which is composed of: • nine-year basic education (comprehensive school) for the whole age group, preceded by one year of voluntary pre-primary education, • upper secondary education, comprising general education and vocational education and training (vocational qualifications and further and specialist qualifications), • higher education, provided by universities and polytechnics - universities of applied sciences. The education system is flexible and the administration based on the principal of “Centralised steering – local implementation”. Steering is conducted through legislation and norms, core curricula, government planning and information steering. Municipalities are responsible for the provision of education and the implementation. Equality is the most important word in Finnish education. Education is free of charge for pupils/students (textbooks and other materials, tools, free daily meal in basic education, school health care and other welfare services). Teachers are independent and very prestigious as a profession. They are are highly qualified and committed. The second part of the article describes the inspiration for learning and teaching process for Polish students. The Author concentrated on educating teachers, training programmes, the role of tradition and innovation/modernity, sustainable development, finish passion. The Author thesis is: the knowledge about other countries education systems is important but more important is to prepare own good quality national education system.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaFinlandiaedukacjastudencinauczycielekierunki studiówpolityka edukacyjnaFinlandeducationstudentsteacherscourses of studyeducation policyEdukacjaPedagogikaPsychologiaW stronę fińskiej edukacji – inspiracje dla kształcenia studentów kierunków nauczycielskich