Lepičnik Vodopivec, Jurka2017-09-172018-11-082017-09-172018-11-082016Państwo i Społeczeństwo 2016 (XVI), nr 2, s. 55-64.1643-8299http://hdl.handle.net/11315/14181Artykuł recenzowany / peer-reviewed articleArtykuł prezentuje koncepcję edukacyjną Reggio Emilia. Propozycja tej szkoły pojawiła się w północnych Włoszech w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Tekst uwypukla zwłaszcza rolę przestrzeni i znaczenie komunikacji w omawianej koncepcji edukacyjnej. W ujęciu tej propozycji dydaktycznej szczególne miejsce odgrywa środowisko, określane mianem „trzeciego nauczyciela”. Środowisko, któremu ta propozycja edukacyjna przypisuje szczególną rolę, zapewnia wszystkim zainteresowanym stronom możliwości wielu interakcji i rozmaite sposoby wzajemnej komunikacji. Koncepcja Reggio Emila umożliwia ponadto realizację dydaktycznej zasady pedagogiki słuchania. Idea udziału tej zasady w procesie wychowania przedszkolnego, z uwagi na istotne procesy autonomizacji i indywidualizacji, odgrywa w koncepcji Reggio Emilia kluczową rolę.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaReggio Emiliaprzestrzeń„trzeci nauczyciel”pedagogika słuchaniaEdukacjaPedagogikaThe Reggio Emilia educational conceptKoncepcja edukacyjna Reggio EmiliaArtykuł2451-0858