Aksman, JoannaGrzesiak, KrystynaZinkiewicz, BeataBachowska, MonikaCieślik, MartaPytel, PiotrDziurowicz-Trzos, AngelikaWojnar-Płeszka, AnnaCichocka, RenataCieciura, KatarzynaSzyniec, IwonaLeśniak, MałgorzataMazurkiewicz, Jan2022-02-032022-02-0320211643-8299http://hdl.handle.net/11315/30787Z wprowadzenia: "Pierwszy przypadek Covid-19 został zdiagnozowany w chińskim Wuhan w grudniu 2019 r. Dwa lata później na świecie odnotowano ponad 263 mln przypadków zachorowań oraz ponad 5 mln zgonów. Pandemia tej groźnej choroby nie tylko objęła cały świat, ale w znaczącym stopniu zmieniła obraz otaczającej nas rzeczywistości. Chcąc powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa, rządy państw wprowadziły szereg ograniczeń związanych z działalnością gospodarczą i aktywnością społeczną. „Oswajanie” nowej sytuacji polegało na wdrażaniu rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo obywatelom. W ciągu kilku pierwszych miesięcy 2020 r. odczuliśmy co oznacza lockdown, dystans społeczny, praca zdalna. Od dwóch lat doświadczamy rekonstrukcji wielu aspektów życia codziennego i gospodarczego. Humanitarne i gospodarcze skutki pandemii mobilizowały naukowców na całym świecie do badań nad szczepionką przeciw Covid-19. Pierwsze prototypy szczepionek były gotowe do rozpoczęcia badań klinicznych na ludziach już w połowie marca 2020 r. W grudniu tego samego roku szczepionki wprowadzono do powszechnego użycia. Stały się one dla ludzi na całym świecie światełkiem nadziei, jednak pomimo szczepień wirus nadal się rozwija. W ostatnim czasie pojawiło się kilka jego mutacji, różniących się od wariantu podstawowego szybkością rozprzestrzeniania oraz większą zaraźliwością. Sytuacja ta budzi wśród nas niepokój, niepewność, pouczcie bezradności, frustrację. Obawiamy się o życie i zdrowie własne oraz bliskich, a także o realia ekonomiczne. Mamy też wiadomość, że wraz z rozwojem pandemii warunki życia mogą jeszcze ulec pogorszeniu. Jednocześnie próbujemy funkcjonować w tych trudnych okolicznościach, szukając sposobów przystosowania się do zaistniałej sytuacji. Nauczyliśmy się nowych rutyn, skumulowanych w popularnej obecnie zasadzie „dystans, dezynfekcja, maseczka”. Do języka publicznego weszły takie określenia jak: izolacja, samoizolacja, lockdown, kwarantanna, wirus, zamrożenie gospodarki, luzowanie obostrzeń, edukacja zdalna, system hybrydowy, edukacja bezpośrednia."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaczas wolnyedukacja zdalnaplacowka wychowania pozaszkolnegopandemia Covid-19resocjalizacjamuzykaprzedszkolepandemiaedukacja muzycznaformy aktywnościwsparcie psychologiczno-pedagogiczneszkołakształcenie na odległośćCovid-19mediaurządzenia multimedialneedukacja e-learningowa w czasie pandemii koronawirusateoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnerazdolności kierunkowediagnoza zdolności kierunkowychprogramy nauczaniakształcenie zintegrowaneDorosłe Dzieci Alkoholikow (DDA)alkoholizmuzależnienierodzina dysfunkcjonalnaterapialeisure timeremote educationleisure-time institutionCovid-19 pandemicsocial rehabilitationmusicnursey schollpandemicmusic educationactivitiespsychological-pedagogical supportschooldistance learningmultimedia devicese-learning education during Coronavirus pandemictheory of multiple intelligences by Howard Gardnerdirectional abilitiesdiagnosis of directional abilitiescurriculaintegrated educationAdult Children of Alcoholics Syndrome (ACoA)alcoholismaddictiondysfunctional familytherapyEdukacjaPedagogikaZdrowiePaństwo i Społeczeństwo 2021, nr 2 Edukacja i wychowanie w dobie pandemii – refleksje i inicjatywy2451-0858