Koźbiał, Krzysztof2019-06-292019-06-292018Krakowskie Studia Międzynarodowe 2018, nr 4, s. 157-171.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/25664Konfederacja Szwajcarska, jako państwo neutralne o niewielkich rozmiarach, zmuszona jest do stosowania w swej polityce zagranicznej instrumentów zaliczanych do tzw. soft power. Jednym z nich jest pomoc rozwojowa, udzielana państwom słabiej rozwiniętym, także znajdującym się w stanie tranzycji ustrojowej. Przykładem tego rodzaju działań jest pomoc Szwajcarii dla państw Kaukazu Południowego, wynikająca m.in. z historycznych kontaktów, a w czasach współczesnych rozpoczęta w ramach pomocy humanitarnej po trzęsieniu ziemi w 1988 r. Armenia, Azerbejdżan i Gruzja wspierane są w ramach planów strategicznych zarówno przez państwo szwajcarskie, jak i prywatnych donatorów. Oprócz tego Szwajcaria z powodzeniem pełni rolę mediatora w sporze gruzińsko-rosyjskim i turecko-armeńskim.The Swiss Confederation, as a neutral state, is forced to apply in its foreign policy instruments classifi ed as the so-called soft power. One of them is development assistance granted to less developed countries, also undergoing the period of political transition. An example of this type of Swiss activities is the assistance to the countries of the South Caucasus, resulting, inter alia, from historical contacts, in modern times initiated as part of humanitarian aid after the earthquake in 1988. Armenia, Azerbaijan and Georgia are supported as part of strategic plans by both the Swiss state and private donors. Switzerland also successfully plays the role of a mediator: in the Georgian-Russian and Turkish-Armenian dispute.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaSzwajcariaKaukaz Południowypomoc rozwojowasoft powerpolityka zagraniczna SzwajcariiSwitzerlandSouth Caucasusdevelopment aidSwiss foreign policyBezpieczeństwo narodowe i wewnętrznePolitologiaStosunki międzynarodowePomoc rozwojowa w polityce zagranicznej Konfederacji Szwajcarskiej. Przykład Kaukazu PołudniowegoArtykuł2451-0610