Zalewski, Wojciech2019-05-212019-05-212004Krakowskie Studia Międzynarodowe 2004, nr 1, s. 143-160.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/24532"W poniższym szkicu próbuję zasygnalizować, przez pryzmat Afryki międzyzwrotnikowej, konsekwencje zderzenia cywilizacji i kultur różnych poziomów. Złożoność etniczna, kulturowa, historyczna i różnice geograficzne Afryki nie pozwalają na uogólnienia, a ich próba pozostaje dyskusyjna i niepełna. Mimo to, procesy cywilizacyjne i kulturowe zawierają pewien uniwersalizm oparty na wspólnej ludzkiej naturze i nim usprawiedliwiam podjęcie tego tematu. Opieram się zasadniczo na rozmowach, przemyśleniach i obserwacjach z podróży do Afryki. Zderzenia kultur i cywilizacji wobec współczesnej globalizacji są zagadnieniami aktualnymi. Afryka jest niczym laboratorium, w którym problem ten jest wyrazisty i może stanowić pole dla bardziej ogólnych refleksji. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że istnieją dwie Afryki: wewnętrzna Afryka Afrykanina i wizja Afryki człowieka z zewnątrz. Innymi słowy, „dusza” Afryki jest dla przyjezdnego, a nawet naukowca - niedostępna."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaAfryka podzwrotnikowacywilizacjakulturaKultura Afrykidziałalność misyjnaKulturoznawstwoReligioznawstwoSocjologiaStosunki międzynarodoweAfryka podzwrotnikowa: cywilizacja i kulturaArtykuł