Kapera, IzabelaBajgier-Kowalska, MałgorzataOstrowska, BarbaraWójtowicz, BożenaČuka, PeterAlejziak, BożenaTracz, MariolaPrylińska, MonikaGmyrek-Gołąb, KatarzynaCieślikowski, KrzysztofGóra, AgnieszkaŻemła, MichałWakszyński, MariuszKowalik, ArlettaWolak, GrzegorzCziomer, Marcin2019-06-252019-06-252019978-83-66007-11-6http://hdl.handle.net/11315/25478Ze wstępu: "Turystyka, nie bez powodu uznawana za jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki, stanowi istotny czynnik rozwoju gospodarczego państw, regionów czy też miejscowości. Obecnie sektor ten wytwarza 10% globalnego PKB oraz generuje 1 na 11 miejsc pracy w gospodarce światowej. Mimo zamachów terrorystycznych oraz międzynarodowych konfliktów, liczba turystów zagranicznych nadal wzrasta (w 2016 r. osiągnęła ponad 1,23 mld) i według prognoz UNWTO (United Nations World Tourism Organization, Światowa Organizacja Turystyki) w 2030 r. wyniesie 1,8 mld. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem, przed turystyką pojawia się szereg wyzwań związanych np. z zapotrzebowaniem konsumentów na bardziej wyspecjalizowane rodzaje i formy turystyki, czy z koniecznością wypracowania przyjaznych dla środowiska przyrodniczego oraz społecznego praktyk turystycznych. Inicjatywy tego rodzaju znalazły wyraz w ogłoszeniu 2017 r. Międzynarodowym Rokiem Zrównoważonej Turystyki dla Rozwoju. W niniejszej publikacji podjęto próbę naświetlenia problematyki turystyki, poczynając od jej wymiaru międzynarodowego w odniesieniu do wybranych problemów, poprzez szczebel regionalny, kończąc na pokazaniu rozwiązań na poziomie lokalnym. Przedstawione zagadnienia stanowią kontynuację rozważań rozpoczętych w 2016 r. na łamach monografii pt. Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju. Tym razem, w związku z coraz szerzej reprezentowaną koncepcją rozwoju turystyki uwzględniającą dobra obecnych i przyszłych pokoleń oraz na skutek zmieniających się preferencji turystów, zaprezentowano spojrzenie opierające się na przedstawieniu rozwiązań omówionych poniżej."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskakraje OECDruch turystycznydochody z turystykipolityka turystycznaOECD countriestourismincome from tourismtourism policyatrakcje turystycznedestynacje turystyczneMauritiusturystyka egzotycznatourist attractionstourist destinationsexotic-tourismtourist flows (attendance)międzynarodowa turystyka edukacyjnaProgram Erasmusstudenciinternational educational tourismErasmus ProgrammestudentsKrakowPolskaŚwiatowe Dni Młodzieżyturystyka pielgrzymkowaPolandtourist traffi cWorld Youth Daypilgrimage tourismImprezy w stylu „Made in…”odpowiedzialny handelspołeczność lokalnarozwoj lokalnymiejscy artyści i rzemieślnicydziedzictwo kulturowe„Made in…” toursfair tradelocal communitylocal developmenturban artisanssustainable developmentcultural heritagerozwoj zrownoważonyturystykasamorząd terytorialnygminawojewództwo małopolskiedevelopmentlocal governmentmunicipalityMałopolskie Provincestatutowe uzdrowiska karpackiepotencjał kulturowyatrakcyjność turystycznaCarpathian statutory spascultural potentialtourist attractionzarządzanie turystykąturystyka biznesowamarketing destynacjitourism managementbusiness tourismdestination marketingGora Kamieńskośrodek narciarskirewitalizacjatereny poprzemysłoweturystyka i rekreacjaKamieńsk Mountainski resortrevitalizationpost-industrial areastourism and recreationhotelhotelarstwoobiekt zabytkowydziedzictwohotel industryhistorical propertylegacykryteria segmentacjimotywy podrożowaniapotrzeby klientowrynek hotelarskisegmentacjasegmenty rynku.customer needshotel marketmarket segments. segmentationsegmentation criteriatravel motivesKrakówgastronomiaobwarzanekrestauracjecateringbagelrestaurantswydarzenia kulturalnedziedzictwo graficznecultural eStosunki międzynarodoweTurystyka i rekreacjaZarządzanie i marketingTurystyka w wymiarze międzynarodowym, regionalnym i lokalnymInternational, Regional, and Local Aspects of TourismKsiążka