Ciesielska-Klikowska, Joanna2019-09-242019-09-242019Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 1, s. 141-160.1899-6264http://hdl.handle.net/11315/26311Relacje niemiecko-chińskie na przestrzeni ostatnich lat uległy znacznej intensyfikacji. W ramach budowy Inicjatywy Pasa i Szlaku (od 2013 r.) Chiny dążą do wzmocnienia stosunków z Republiką Federalną Niemiec, budując je jako alternatywę dla pogarszających się relacji transatlantyckich. To Niemcy mają być obecnie ich głównym partnerem w promocji wolnego handlu, ochronie klimatu i budowie świata wielobiegunowego. W tym celu ChRL wygaszają kwestie sporne z RFN, np. przyspieszając legalizację niemieckich fundacji politycznych w Chinach. Nasilenie relacji chińsko-niemieckich nie oznacza jednak braku występowania problemów i pól rywalizacji na płaszczyznach politycznych i gospodarczych. Ogromnym wyzwaniem dla Berlina pozostaje w ostatnich latach m.in. kwestia budowy chińskiej strefy wpływów w Europie Środkowej i Wschodniej poprzez format współpracy 16+1, problem przejmowania strategicznych przedsiębiorstw niemieckich, a także chińska aktywność inwestycyjna w Afryce. Artykuł naświetla podejście Niemiec do wybranych problemów w relacjach z ChRL, analizując współczesną Chinapolitik. Tekst podzielony został na kilka części – w pierwszej z nich autorka naświetla współczesne relacje niemiecko-chińskie, następnie analizuje pola krytyczne współpracy i rywalizacji zarazem (inicjatywa 16+1, chińskie przejęcia strategicznych firm w Niemczech, współzawodnictwo w Afryce), by zakończyć całość podsumowaniem.The German-Chinese relations have significantly intensified over the last years. As part of the construction of the Belt and Road Initiative (since 2013), China strives to strengthen its relations with the Federal Republic of Germany, using them as an alternative to the deteriorating transatlantic relations. Germany is now to be the main partner in the promotion of free trade, climate protection and the construction of a multipolar world. For this purpose, the PRC puts away disputable issues in Sino-German relations, for example by speeding up the legalization of German political foundations in China. However, the intensification of these associations does not mean that there are no problems and rivalry on the political and economic levels. A huge challenge for Berlin has been in recent years, i.e. the issue of building a Chinese sphere of influence in Central and Eastern Europe through the 16+1 cooperation, the acquisition of strategic German enterprises and China’s investment activity in Africa. The article highlights Germany’s approach to selected problems in relations with China, analyzing the contemporary Chinapolitik. The text has been divided into several parts - in the first one, the author highlights the contemporary German-Chinese relations, then analyzes the critical fields of cooperation and competition (“16+1” Initiative, Chinese takeovers of German companies, competition in Africa) and completes the whole paper with a summary.Die deutsch-chinesischen Beziehungen haben sich in den letzten Jahren erheblich intensiviert. China ist bestrebt, im Rahmen des Aufbaus der Belt and Road Initiative (ab 2013) die Beziehungen zur Bundesrepublik Deutschland zu stärken und als Alternative zu den sich verschlechternden transatlantischen Beziehungen zu nutzen. Deutschland soll nun der Hauptpartner bei der Förderung des Freihandels, des Klimaschutzes und des Aufbaus einer multipolaren Welt sein. Zu diesem Zweck räumt die VR China strittige Fragen in den chinesisch-deutschen Beziehungen aus dem Weg, indem sie beispielsweise die Legalisierung deutscher politischer Stiftungen in China beschleunigt. Die Intensivierung dieser Assoziationen bedeutet jedoch nicht, dass es keine Probleme und Rivalitäten auf politischer und wirtschaftlicher Ebene gibt. Eine große Herausforderung für Berlin war in den letzten Jahren der Aufbau einer chinesischen Einflusssphäre in Mittel- und Osteuropa durch die 16+1 Initiative, die Übernahme strategischer deutscher Unternehmen und Chinas Investitionen in Afrika. Der Beitrag beleuchtet Deutschlands Herangehensweise an ausgewählte Probleme in den Beziehungen zu China und analysiert die zeitgenössische Chinapolitik. Der Text ist in mehrere Teile gegliedert - im ersten Teil beleuchtet die Autorin die aktuellen deutsch-chinesischen Beziehungen, analysiert dann die kritischen Bereiche der Zusammenarbeit und des Wettbewerbs (16+1-Initiative, chinesische Übernahmen deutscher Unternehmen, Wettbewerb in Afrika) und vervollständigt das gesamte Papier mit einer Zusammenfassung.На протяжении последних лет германо-китайские отношения значительно активи- зировались. В рамках «Инициативы пояса и пути» (с 2013 г.), Китай стремится укре- плять сотрудничество с Федеративной Республикой Германия, выстраивая его как альтернативу для ухудшающихся трансатлантических отношений. Германия рас- сматривается в качестве основного партнера в развитии свободной торговли, за- щиты климата и строительства многополярного мира. С этой целью КНР нивелирует спорные вопросы с ФРГ, например, ускоряя легализацию работы немецких поли- тических фондов в Китае. Однако, улучшение китайско-германских отношений не означает отсутствия политических и экономических проблем и соперничества этих государств. В частности, в последние годы для Берлина проблемными являются вопросы построения китайской зоны влияния в Центральной и Восточной Европе в формате 16+1, проблема захвата стратегических предприятий в Германии, а также китайская инвестиционная активность в Африке. В статье освещен подход Германии к некоторым проблемам в отношениях с КНР, дан анализ современной, германской Chinapolitik. Статья состоит из нескольких частей, в которых рассмотрено: состояние германо-китайских отношений, дан анализ проблемных сфер сотрудничества (ини- циатива 16+1, захват китайскими фирмами стратегических компаний в Германии, конкуренция в Африке).enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaNiemcyChinywspółpraca niemiecko-chińskaInicjatywa Pasa i Szlaku“16+1”rywalizacjaGermanyChinaGerman-Chinese cooperationBelt and Road Initiative“16+1” InitiativecompetitionDeutschlanddeutsch-chinesische Zusammenarbeit16+1-InitiativeWettbewerbГерманияКитайгермано-китайское сотрудничество«Инициа- тива пояса и пути»«16+1»соперничествоBezpieczeństwo narodowe i wewnętrznePolitologiaStosunki międzynarodoweGerman Chinapolitik in the Era of the Belt and Road InitiativeNiemiecka Chinapolitik w dobie Inicjatywy Pasa i SzlakuArtykuł2451-071810.34697/2451-0718-btip-2019-1-008