Leśniak, Joanna Maria2020-07-082020-07-082019978-83-66007-24-6http://hdl.handle.net/11315/28344Ze wstępu: "Wybór celu niniejszej monografii, jak i tematyka badawcza, są ściśle związane z moimi zainteresowaniami i praktyką zawodową. Od dłuższego czasu interesuję się rozwojem i funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie, barierami oraz zahamowaniami jego prawidłowego rozwoju wynikającego zarówno z ograniczeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Pracując w placówce zajmującej się wsparciem osób z niepełnosprawnościami i wykluczonymi społecznie, zgłębiam wiedzę teoretyczną oraz poznaję zależności zachodzące pomiędzy niepełnosprawnością intelektualną a zachowaniami o charakterze niedostosowania społecznego. Obserwacja tych osób pozwoliła mi rozpoznać czynniki wpływające na stopień i zakres zachowań o charakterze niedostosowania społecznego, a także usystematyzować i skategoryzować posiadaną wiedzę teoretyczną w tym zakresie. Ponadto powodem wyboru tej tematyki badawczej jest niedostateczna ilość badań i analiz dotyczących tego zagadnienia. Badania dotyczące tego problemu w niewystarczającym stopniu uwzględniają różnice w zakresie stopnia niepełnosprawności intelektualnej, nie różnicują przyczyn społecznych i przyczyn związanych z niesprawnością intelektualną samą w sobie oraz niezamierzonych oddziaływań wychowawczych."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaniepełnosprawność intelektualnamłodzieżosobowośćsocjalizacjaniedostosowanie społecznesytuacje trudnemechanizmy obronnezachowania agresywneintellectual disabilityyouthpersonalitysocializationsocial maladjustmentdiffi cult situationsdefense mechanismsaggressive behawiorEdukacjaPedagogikaPsychologiaUwarunkowania zachowania o charakterze niedostosowania społecznego młodzieży z niepełnosprawnością intelektualnąKsiążka