Chodyński, Andrzej2020-02-242020-02-242013Folia Oeconomica Cracoviensia 2013, Vol. LIV, s. 151-160.0071-674Xhttp://hdl.handle.net/11315/27900The evolution of the term “ecological quality” has been presented, starting from the general concept of quality to the place of ecological quality in the TQEM (Total Quality Environmental Management) concept. Ecological quality has been emphasised as an important expression of ecological competencies of a company. Ecological competencies are the basis for competition in the strategic dimension, with modern views on building competitive edge based on social responsibility of business entities and capacity of organisations to develop network connections. Network connections built with the CSR (Corporate Social Responsibility) concept taken into account may use sustainability competencies based on simultaneous use of economic, social and ecological competencies. In this way, ecological quality constitutes a component of sustainability competencies, which are the basis of a responsible business development and building responsible business models. These models may use a new approach to effectiveness, perceiving it not only in economic categories, but also in social and ecological ones. Responsible activities of business entities also lead to enhancement of quality of life. Responsible development of these entities, however, requires making responsible decisions which take into account social and ecological aspects as well.Zaprezentowano rozwój pojęcia jakości ekologicznej poczynając od ogólnego pojęcia jakości do miejsca jakości ekologicznej w koncepcji TQEM (Total Quality Environmental Management). Zwrócono uwagę, że jakość ekologiczna stanowi ważny przejaw kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa. Kompetencje ekologiczne, w wymiarze strategicznym są podstawą do konkurowania, wykorzystując współczesne poglądy na budowę przewagi konkurencyjnej opartej o odpowiedzialność społeczną podmiotów gospodarczych oraz zdolności organizacji do tworzenia powiązań sieciowych. Powiązania sieciowe, budowane z uwzględnieniem koncepcji CSR (Corporate Social Responsibility — społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, biznesu), mogą wykorzystywać kompetencje sustainability, oparte o równoczesne wykorzystanie kompetencji ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. W ten sposób jakość ekologiczna stanowi komponent kompetencji sustainability, będących podstawą odpowiedzialnego rozwoju fi rm oraz budowy odpowiedzialnych modeli biznesu. Modele te mogą wykorzystywać nowe podejście do efektywności, rozpatrując ją nie tylko w kategoriach ekonomicznych ale także społecznych i ekologicznych. Odpowiedzialne działania podmiotów gospodarczych prowadzą także do podniesienia jakości życia. Odpowiedzialny rozwój tych podmiotów wymaga jednak podejmowania decyzji odpowiedzialnych, uwzględniających również aspekty społeczne i ekologiczne.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaecological qualityecological responsibilitysustainability competenciesCSR jakość ekologicznaodpowiedzialność ekologicznakompetencje sustainabilityspołeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstwa)EkonomiaOd jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesuArtykuł