Świerczyńska, Jowita2020-11-302020-11-302015W: Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. (red.) Aneta Oniszczuk-Jastrząbek, Tomasz Gutowski. Gdańsk - Sopot: Uniwersytet Gdański. Instytut Transportu i Handlu Morskiego, 2015, s. 75-90.9788379390106http://hdl.handle.net/11315/29025Kontakty przedsiębiorców uczestniczących w obrocie międzynarodowym z administracją celną są codziennością. W relacjach tych organy celne pełnią nie tylko swoją tradycyjną rolę, polegającą na pobieraniu cel i podatków, ale stale i konsekwentnie wspierają aktywność gospodarczą. Przedsiębiorcy oczekują rozwiązali, których efektem powinno być ułatwienie legalnej działalności i sprawny przepływ towarów. Przedsiębiorca jest dziś dla Służby Celnej nie tylko równorzędnym partnerem ale stał się też najważniejszym interesariuszem. Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie podstawowych regulacji prawnych w zakresie obrotu towarowego z zagranicą oraz zidentyfikowanie i charakterystyka najważniejszych rozwiązań przyjętych przez Służbę Celną, których efektem jest zmniejszenie barier administracyjnych i zapewnienie przedsiębiorcom ułatwień w obsłudze celnej.Contacts between entrepreneurs engaged in international trade and customs administration are a part of the day-to-day reality. Within these relations, the customs authorities play their traditional role of collecting tariffs and taxes but also constantly and consistently support economic activity. Entrepreneurs expect solutions which will result in facilitating legal operations and an efficient flow of trade good. Nowadays, the entrepreneur is treated not only as an equal p artne r but has become the most important stakeholder. The aim of the paper is to present fundamental legal regulations within the foreign trade and to identify and characterize the most significant solutions employed by The Customs Service, the effect of which is to reduce administrative barriers and facilitate the whole customs process for entrepreneurs.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaobsługa celnaułatwieniaSłużba CelnaprzedsiębiorcyWspólnotowy Kodeks CelnyWspólna Taryfa CelnaPrawoUłatwienia w obsłudze celnej stosowane przez służbę celną wobec przedsiębiorców w ramach obrotu towarowego z zagranicą