Świerczyńska, Jowita2020-10-232020-10-232017Studia I Materiały Instytutu Transportu I Handlu Morskiego 2017, nr 14, s. 274-287.2080-6302http://hdl.handle.net/11315/28897Niepewność i ryzyko towarzyszy każdej działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwa uczestniczące w międzynarodowym łańcuchu dostaw napotykają na różne rodzaje ryzyka, w tym na ryzyko celne. Analiza ujęcia definicyjnego ryzyka celnego i zarządzania nim, identyfikacja źródeł występowania oraz wskazanie na działania podejmowane na poziomie Unii w zakresie ograniczania zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw są celem artykułu. Zastosowana metodologia sprowadza się do analizy opisowej, poprzedzonej przeglądem źródeł literaturowych i aktów wtórnego prawodawstwa unijnego oraz analizy porównawczej. Przeprowadzone rozważania pozwoliły wysunąć wniosek, że źródła i możliwości wystąpienia ryzyka celnego, przy stale wzrastającej liczbie transakcji i istniejących uwarunkowaniach prowadzenia wymiany w międzynarodowym obrocie towarowym, są różnorodne – często wieloaspektowe i najczęściej wynikają z przestępstw i wykroczeń celnych, a konieczność zarządzania nim niezbędna. Wypracowanie wysokiej jakości skutecznego i efektywnego wspólnego podejścia państw członkowskich do zarządzania ryzykiem celnym w łańcuchach dostaw jest zadaniem niezmiernie ważnym i trudnym, ale – jak pokazuje praktyka – możliwym, co potwierdza różnorodność podjętych działań. Słowa kluczowe: ryzyko celne, zarządzanie ryzykiem, bezpieczeństwo i ochrona obrotu towarowego.Uncertainty and risk are part of any economic activity. Companies involved in the international supply chain encounter various forms of risk, including the customs risk. The aim of the article is to analyze the definition of the customs risk and its management, identify its sources as well as to indicate actions undertaken by the EU in terms of reduction of the customs risk and threats in supply chains. The methodology employed in the paper consists in a descriptive analysis, preceded by a review of the subject literature and the EU secondary legislation as well as a comparative analysis. Considerations that were carried out led to a conclusion that sources and possibilities of the customs risk to occur taking into account the ever increasing number of transactions and the existing conditions for participating in the international trade of goods, are diverse – frequently multifaceted and most often resulting from customs offences, and the need for the analysis and management of the risk is essential. The development of a highly effective and efficient, common approach of Member States towards managing the customs risk is a very difficult and important task. Nonetheless, as evidenced by the practice to date, it’s a task which is feasible, which has been confirmed by the multiplicity of the undertaken actions and their progress.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaryzyko celnezarządzanie ryzykiembezpieczeństwo i ochrona obrotu towarowegoEkonomiaPolitologiaPrawoOgraniczanie zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw – wybrane działania na poziomie Unii EuropejskiejArtykułhttps://doi.org/10.26881/sim.2017.4.18