Gazzotti, Elisa2020-04-202020-04-202019Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 4, s. 79-100.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/28164Edukacja w zakresie praw człowieka w formie współpracy z młodzieżą, dla młodzieży oraz przez młodzież jest coraz częściej identyfi kowana jako strategia mająca na celu dostosowanie się do globalnego wyzwania współczesnej cywilizacji. Dane statystyczne ONZ wskazują, że populacja młodych ludzi w wieku od 10 do 24 lat wynosi ok. 1,8 mld. Jest to największa populacja młodzieży w historii, choć nie ma jednolitej defi nicji tej grupy wiekowej. Większość młodych ludzi żyje w krajach, gdzie przemoc i konfl ikty stanowią znaczący element życia codziennego. Okoliczności te przyczyniają się do masowych wyjazdów z kraju w poszukiwaniu lepszego życia, częściej jednak młodzi ludzie są konfrontowani z wyzwaniami i niebezpieczeństwami, którym nie są w stanie sprostać. Na płaszczyźnie międzynarodowej opracowano liczne projekty obliczone na tworzenie struktur pomocy młodym ludziom. Należy do nich Światowy Program Edukacji Praw Człowieka (World Program for Human Rights Education) na lata 2020–2024. Na podstawie doświadczeń młodych aktywistów na rzecz praw człowieka autorka przedstawia zadania i możliwości edukacji praw człowieka w zakresie tworzenia społeczeństwa integracyjnego.In recent years, human rights education with, for and by youth has been increasingly identifi ed as a strategy for preventing and tackling current global challenges. According to the United Nations, there are around 1.8 billion young people between the ages of 10 and 24 in the world today: the largest youth population ever, although there is no consistent defi nition of young people. The great majority live in countries where violence and confl ict are still a daily reality. Many are forced to leave their home country, embarking alone on dangerous routes and facing enormous challenges to start a new life in a completely diff erent – and sometimes hostile – place. At the international level several frameworks that place young people at the centre have been adopted, such as the fourth phase of the World Programme for Human Rights Education (2020–2024) which will focus onyouth. Based on the direct experiences of young human rights activists and educators, this paper aims to demonstrate the critical role that human rights education can play in fostering young global citizens who can contribute to building inclusive societies, and pave the way to establishing an authentic culture of human rights.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaedukacja praw człowiekamłodzi ludzie (młodzież)społeczeństwo integracyjnespołeczeństwo globalnehuman rights educationyoung peopleinclusive societiesstorytellingglobal citizensPolitologiaPrawoYoung Global Citizens: Building Inclusive Societies Through Human Rights EducationArtykuł2451-061010.34697/2451-0610-ksm-2019-4-004