Jelonek, Adam W.2019-04-152019-04-152011Krakowskie Studia Międzynarodowe 2011, nr 1, s. 111-131.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/23185"Jednym ze sposobów wyjaśniania procesów narodowotwórczych jest etnosymbolizm. Przyjmuje on za kluczowe dla powstawania narodów odwoływanie się do historycznego dziedzictwa, wspólnych mitów, zbiorowej pamięci oraz przestrzeni symbolicznej. Etnosymboliści za podstawę dla pojawiania się i trwałości narodów uznają występowanie silnych etnicznych związków, przejawiających się w funkcjonowaniu etnicznych wspólnot – etni. Etnię można zdefiniować jako grupę, której członkowie uznają wspólnotę pochodzenia przejawiającą się w kompleksie mitów etnicznych i genealogicznych, a także których łączy wspólna pamięć historyczna i historyczne terytorium, czego wyrazem staje się poczucie etnicznej solidarności. Definicja ta oddaje istotę myślenia etnosymbolistów. Nawiązuje ona więc z jednej strony do sfery mityczno-symbolicznej pozwalającej na utrwalenie tożsamości etni, z drugiej zaś sfery etnohistorii. Historyczna symbolika – pamięć o bohaterach narodowych czy utrwalona w pamięci zbiorowej mitologia „złotego wieku”, odgrywa kluczową rolę w budowie narodowych emocji i wyznaczaniu kulturowych granic wspólnoty." (...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaTajlandiaKenneth MinogueIndonezyjski nacjonalizmRewolucyjna walka z obcymiIndonezjaFilipinyBirmaKulturoznawstwoReligioznawstwoSocjologiaNaród i etnoregionalizmy w TajlandiiArtykuł