Mazurkiewicz, Agata2019-12-172019-12-172019Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 3, s. 91-102.1899-6264http://hdl.handle.net/11315/27188Zmieniający się charakter działań zbrojnych wymusza odpowiednie dostosowanie oferty szkoleń specjalistycznych dla żołnierzy. W ostatnich latach zaobserwowano rosnący wpływ działalności aktorów cywilnych, takich jak organizacje pozarządowe (Non-Governmental Organisations, NGOs) czy organy władzy lokalnej na funkcjonowanie sił zbrojnych i operacji pokojowych. Tym samym pojawiła się potrzeba wprowadzenia specjalistycznego kształcenia wspierającego interakcje cywilno-wojskowe (Civil-Military Interaction, CMI) i współpracę cywilno-wojskową (Civil-Military Cooperation, CIMIC). Tego typu szkolenia, opracowywane przede wszystkim w Centrum Doskonałości CIMIC w Hadze (CIMIC Centre of Excellence) oraz prowadzone w szeregu wojskowych ośrodków szkoleniowych w Europie, mają na celu przygotowanie żołnierzy do pełnienia obowiązków związanych ze współpracą cywilno-wojskową podczas misji NATO, a także szerzenie wiedzy na temat CIMIC i CMI wśród dowódców i cywilów współpracujących z wojskiem. Niniejszy artykuł stawia sobie za cel omówienie szkoleń dotyczących NATO-wskiego modelu współpracy cywilno-wojskowej, ze szczególnym uwzględnieniem kursu NATO CIMIC Field Worker. Analizie poddane zostały metody dydaktyczne stosowane w ramach szkolenia, a także główne trudności i wyzwania związane z kształceniem w zakresie interakcji cywilno-wojskowych, identyfikowane przez instruktorów kursów NATO CIMIC.The changing nature of military operations forces adaptation of the offer of specialized training for soldiers. Recently, there has been a growing influence of the activities of civilian actors, such as non-governmental organisations (NGOs) and local authorities, on the functioning of armed forces and peacekeeping operations. This development has raised a need to introduce specialised military training courses supporting Civil-Military Interactions (CMI) and Civil-Military Cooperation (CIMIC). These types of courses, developed primarily at the CIMIC Centre of Excellence in the Hague and conducted in a number of military training centres in Europe, are aimed at preparing soldiers to perform duties related to civil-military cooperation during NATO missions, as well as dissemination of knowledge about CIMIC and CMI among commanders and civilians cooperating with the armed forces. This article aims to discuss training courses on NATO’s civil-military cooperation model, with a particular focus on the NATO CIMIC Field Worker Course. The paper investigates teaching methods used in the Course, as well as discusses the main difficulties and challenges related to training and education in the field of civil-military interactions, as identified by instructors of NATO CIMIC courses.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskawspółpraca cywilno-wojskowa (CIMIC)interakcje cywilno-wojskowe (CMI)kształcenie wojskoweNATO CIMIC Field Worker Coursemetody dydaktyczneCivil-Military Cooperation (CIMIC)Civil-Military Interactions (CMI)military training and educationteaching methodszivil-militärische Zusammenarbeit (CIMIC)zivil-militärische Interaktionen (CMI)militärische BildungLehrmethoden гражданско-военное сотрудничество (CIMIC)гражданско-во- енное взаимодействие (CMI)военное обучениеНАТО CIMIC Field Worker Courseдидактические методыBezpieczeństwo narodowe i wewnętrzneEdukacjaPolitologiaTraining in Civil-Military Interactions: The Design and ChallengesSzkolenie w zakresie interakcji cywilno-wojskowych. Kształt i wyzwaniaArtykuł2451-071810.34697/2451-0718-btip-2019-3-005