Bałos, Iga2024-02-192024-02-192023Studia Prawnicze. Rozprawy i materiały 2023, nr 2, s. 75-121.1689-8052http://hdl.handle.net/11315/31244Celem artykułu jest przedstawienie charakteru wynagrodzenia, należnego współtwórcom filmowym na podstawie art. 70 ust. 21 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (pr. aut.). Obecne brzmienie przepisu nie uwzględnia realiów rynku audiowizualnego ani zmieniających się zwyczajów widzów, którzy rezygnują z seansu w kinie na rzecz VoD. Usługa wypiera również korzystanie z filmów zapisanych na nośniku. Art. 18 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która w dacie rozpowszechnienia niniejszego tekstu nie została wciąż implementowana do polskiego porządku prawnego, zobowiązuje państwa członkowskie, aby w przypadku, gdy twórcy i wykonawcy udzielają licencji lub przenoszą swoje wyłączne prawa do eksploatacji ich utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną, mieli oni prawo do odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia. Zdaniem autorki postulat ten, w odniesieniu do współtwórców utworu audiowizualnego, powinien być zrealizowany poprzez rozszerzenie zakresu art. 70 ust. 21 pr. aut. i wprowadzenie niezbywalnego prawa do stosownego wynagrodzenia z tytułu publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranymThe aim of the article is to present the nature of remuneration due to film co-authors and performers on the basis of Art. 70(2)(1) of the Act of February 4, 1994 on copyright and related rights (CRRA). The current wording of the provision does not take into account the realities of the contemporary audiovisual industry and changing habits of audience who give up cinema screenings in favor of VoD. The streaming services also replace usage of films stored on DVD or other carriers. According to Article 18 of Directive (EU) 2019/790 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on copyright and related rights in the digital single market, the Member Stated shall ensure that where authors and performers license or transfer their exclusive rights for the exploitation of their works or other subject matter, they are entitled to receive appropriate and proportionate remuneration. According to the author of this article, the said article, with respect to coauthors of an audiovisual work should be implemented by extending the scope of Art. 70(2)(1) of the CRRA by introducing an inalienable right to appropriate remuneration for making the work publicly available in such a manner that anyone could access it at a place and time individually selected by them.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskatantiemyprawo filmoweodpowiednie i proporcjonalne wynagrodzenieresidualsinalienable royaltiesappropriate and proportionate remunerationPrawoTantiemy dla współtwórców utworu audiowizualnego w kontekście usług platform streamingowych oraz dyrektywy w sprawie prawa autorskiego na jednolitym rynku cyfrowymInalienable royalties for filmmakers in the context of streaming services and the Directive on Copyright in the Digital Single MarketArtykuł2451-080710.48269/2451-0807-sp-2023-2-004