Palej, Anna2019-05-312019-05-312018Państwo i Społeczeństwo 2018, nr 2, s. 7-22.1643-8299http://hdl.handle.net/11315/24979Artykuł, wbrew sugestiom zawartym w tytule, nie da prostych recept na tworzenie pożądanych relacji pomiędzy dzieckiem a miejskich środowiskiem. Nie jest to bowiem zadanie łatwe między innymi ze względu na fakt, iż nie ma „dziecka średniego”, nie ma też „dziecka teraźniejszego”, a zawsze dziecko między przeszłością a przyszłością. Pojęcia z kolei takie jak „miejsce” czy „miasto” zatracają dzisiaj swe dotychczasowe, utrwalone kulturowo konotacje, stając się – pod wpływem przemian cywilizacyjnych – niejednoznaczne i niezwykle pojemne. Jedna rzecz pozostaje wszak niezmienna – udokumentowany wpływ otoczenia fizycznego i społecznego na młode pokolenie, na jego rozwój i charakter zdobywanych doświadczeń. Artykuł skupi się zatem na wyzwaniach, jakie stoją przed architektami i decydentami wpływającymi na kształt struktur miejskich, na działaniach, jakie powinni oni podjąć, aby pomóc dzieciom zaistnieć w społeczeństwie, zaprezentować swe talenty i pasje, zyskać należną im aprobatę i szacunek, a także na tym, co da się zrobić, aby „socjalizację przez komputerową myszkę” skutecznie zastąpiła wspólna zabawa na ulicy. I wreszcie – jakie korzyści dla nas wszystkich płynąć mogą z edukacji środowiskowej dzieci i młodzieży.The article presented below, contrary to the suggestions contained in its title, will not give simple prescriptions for creating the desired relationships between the child and the urban environment. This is because it is not an easy task, among others due to the fact that there is no ‘middle child’, there is also no ‘present child’ but always a child between the past and the future. Concepts, in turn, such as ‘place’ or ‘city’ today lose their hitherto culturally established connotations and be- come ambiguous and unusually capacious under the influence of civilization changes. One thing, however, remains unchanged – it is the documented influence of the physical and social envi- ronment on the young generation, on its development and the nature of the experience gained. The article will therefore focus on: the challenges facing architects and decision makers affecting the shape of urban structures; what actions they should take to help children exist in society, pre- sent their talents and passions, gain due approval and respect; how it can be done to effectively replace ‘socialization through a computer mouse’ by ‘playing with the others on the street’, and finally – what benefits for all of us can come from Environmental Education of children and youth.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskarozwój dzieckapotrzeby dzieckamiejsce codziennemikrośrodowiskomiejsce trzeciedziecko w mieścieedukacja środowiskowachild’s needschild’s developmenteveryday placemicroenvironmentthird placechild in the cityenvironmental educationArchitekturaHistoriaSztukaDziecko i jego miejsce we współczesnym mieścieArtykuł2451-0858