Piętek, Robert2019-04-152019-04-152011Krakowskie Studia Międzynarodowe 2011, nr 1, s. 193-202.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/23189"Dawne Kongo stanowi ciekawy przypadek afrykańskiego państwa, którego elity polityczne pod koniec XV w. były otwarte na przyjęcie chrześcijaństwa – wtedy to do wybrzeża kongijskiego przypłynęli Portugalczycy. Państwo to było jednym z nielicznych wyjątków w dziejach Afryki okresu przedkolonialnego. Chrześcijaństwo stało się religią większej części elity politycznej Konga i to mimo częstych napięć, a nawet konfliktów, do jakich dochodziło między Portugalczykami a Kongiem, szczególnie po 1575 r., kiedy powstała portugalska kolonia w Luandzie przy południowej granicy Konga. W 1491 r. władca Nzinga a Nkuwu1 (zm. 1506) przyjął dobrowolnie chrześcijaństwo, również i późniejsi władcy pozostawali chrześcijańscy z własnej woli, podobnie jak znaczna część elit politycznych. Portugalczycy nie dysponowali w okresie przedkolonialnym odpowiednimi środkami militarnymi, by móc siłą narzucić swoją religię, nie mieli nawet takich zamiarów. Dochodziło oczywiście czasami do konfliktów, jednak realne zagrożenie militarne ze strony portugalskiej nigdy nie było poważne."plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 PolskaKongoChrześcijaństwopaństwokościół katolickiKimpa Vita BeatrizmisjonarzeKulturoznawstwoReligioznawstwoSocjologiaChrześcijaństwo, modernizacja i państwo w dawnym KonguArtykuł