Kusiak-Pisowacka, Monika2017-10-032018-11-082017-10-032018-11-082016Państwo i Społeczeństwo 2016 (XVI), nr 3, s. 61-70.1643-8299http://hdl.handle.net/11315/14405Artykuł recenzowany / peer-reviewed articleTematem artykułu jest sprawność czytania, która jest ważnym elementem kompetencji obcojęzycznej. Przedstawiono dwa podejścia stosowane w badaniach empirycznych dotyczących czytania: perspektywę psycholingwistyczną i socjolingwistyczną, wraz z wybranymi modelami teoretycznymi stosowanymi w każdej z perspektyw. Omówione zostały także różne rodzaje czytania, które mogą być celem nauczania języka obcego w warunkach szkolnych, takie jak: czytanie,,globalne’’ i czytanie,,lokalne’’ oraz czytanie wybiórcze tekstu i czytanie,,dokładne”, polegające na bardziej wnikliwej analizie tekstu. W dyskusji podkreślono rolę czytania krytycznego, które zdaniem autora artykułu powinno być głównym celem w nauczaniu uczniów o zaawansowanym poziomie kompetencji językowej. Przedstawiono zarówno przesłanki teoretyczne tego rodzaju czytania, jak i przykłady ćwiczeń, które mogą być stosowane w pracy dydaktycznej.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskasprawność czytaniaczytanie krytycznenauczanie sprawności czytaniauczniowie na poziomie zaawansowanymEdukacjaFilologiaPedagogikaTeaching reading to advanced foreign language learnersNauczanie sprawności czytania uczniów na poziomie zaawansowanymArtykuł2451-0858