Innowacyjność, konkurencyjność, jakość, wiedza i uczenie się komponentami rozwoju organizacji w zmiennym otoczeniu
Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Leśniewski, Michał Adam; Lypchuk, Vasyl; Voytovych, Nataliya; Salamaga, Marcin; Predygier, Agnieszka; Myjak, Teresa; Movsum-zada, Ulvi; Dziura, Bernadetta; Chochowska, Anna; Jasiuk, Ewa; Bonarska-Treit, Alicja; Gawron, Iwona; Marcisz, Joanna; Wiśniewska, Sylwia; Wiśniewski, Kamil; Szydło, Robert; Sołtys, Anna; Dołhasz, Magdalena
- Issue date
- 2022
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- ISBN
-
978-83-66007-94-9
e-ISBN 978-83-66007-98-7
- Subjects
- Edukacja; Zarządzanie i marketing
- Keywords
- innowacyjność; konkurencyjność; procesy innowacyjne i inwestycyjne; państwa UE; BIZ; panelowy model ECM; przyczynowość w sensie Grangera; przedsiębiorczość; małe i średnie przedsiębiorstwa; proces innowacyjny; podejście procesowe; przedsiębiorstwo; innovation; competitiveness; innovation and investment processes; EU countries; FDI; panel error correction models; Granger causality; entrepreneurship; small and medium-sized enterprises; innovative process; process approach; company
Abstract
Z wprowadzenia: "Monografia składa się z trzech części. Pierwsza z nich łączy problematykę
innowacyjności i konkurencyjności z rozwojem organizacji. Literatura
z zakresu zarządzania odnosi się tu do kwestii rozwoju organizacji oraz
wariantów tego rozwoju, mając na uwadze, w perspektywie strategicznej,
uzyskanie przez organizację określonej pozycji, a także przewagi
konkurencyjnej. Rozpatrywane są różne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne
tego rozwoju – jednym z istotniejszych jest innowacyjność. Jest ona
postrzegana zarówno w perspektywie zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
Z perspektywy zewnętrznej analizowany jest wpływ innowacji (w szczególności
o charakterze przełomowym) na szanse rozwojowe firm. Często
dotyczą one sposobu realizacji działalności wytwórczej czy usługowej
przedsiębiorstw. Podkreśla się także znaczenie wpływu innowacji o charakterze
społecznym na rozwój przedsiębiorstw. Z kolei innowacyjność
wewnętrzna firm wiąże się często z realizacją własnych innowacji, najczęściej
o charakterze inkrementalnym. Rozpatrywane są także różne
poziomy innowacyjności: ponadnarodowy, krajowy, lokalny, wreszcie na
poziomie poszczególnych organizacji. W części pierwszej opracowania
odniesiono się także do problematyki innowacyjności i konkurencyjności
krajów Unii Europejskiej oraz do problematyki innowacyjności przedsiębiorstw
różnych branż, zwracając m.in. uwagę na rolę kapitału ludzkiego."(...)
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: