Wpływ wspólnych wartości na zjawisko izomorfizmu organizacyjnego

Ładowanie...
Miniatura
Data wydania
2018
Tytuł czasopisma
ISSN
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
9788365682949
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza Humanitas
Abstrakt
Zjawisko izomorfizmu organizacyjnego wiąże się z upodabnianiem się różnych organizacji. Autor prezentuje pogląd o wpływie podobieństwa kultur różnych krajów na kultury organizacyjne poszczególnych organizacji, a co za tym idzie - na zjawiska izomorfizmu organizacyjnego. Izomorfizm ten wynika z podobieństwa wyznawanych wartości, istotnych dla odpowiedzialnych zachowań biznesowych, w tym w oparciu o CSR (corporate social responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu). Wartości te wpływać będą na zachowania przedsiębiorcze (w tym przedsiębiorczość intelektualna) i innowacyjne w organizacjach. Mogą też stanowić podstawę do legitymizacji organizacji, w szczególności przedsiębiorstw. Z punktu widzenia wartości można rozpatrywać funkcjonowanie organizacji o charakterze duchowym czy wizjonerskim. Scharakteryzowano różne podejścia do wartości organizacyjnych (biznesowych). Wartości organizacyjne mogą być przekazywane pomiędzy poszczególnymi organizacjami lub być inkorporowane w oparciu o ogólnie przyjęte idee czy koncepcje, np. w oparciu o teorię (koncepcję) neoinstytucjonalną. Przedstawiono społeczny mechanizm instytucjonalizacji CSR. Wartości organizacyjne brane są pod uwagę przy tworzeniu efektywności społecznej organizacji. Zanalizowano zawarte w literaturze poglądy, że do zjawiska izomorfizmu, powodowanego podobieństwem organizacji i ich otoczenia, przyczyniają się mechanizmy naśladownictwa, normatywnego uczenia się oraz przymusu.
Organisational isomorphism is related to various organisations converging. The author presents a view of the effect of similarity of various countries on organisational cultures of the individual organisations, that is on the phenomenon of organisational isomorphism. This isomorphism results from the similarity of professed values, crucial for responsible business behaviour, including based on CSR (corporate social responsibility). These values will affect entrepreneurship (including intellectual entrepreneurship) and innovative behaviours in organisations. They may also form the basis to legitimise organisations, in particular enterprises. From the point of view of values, functioning of organisations of spiritual or visionary nature may be considered. Various approaches to organisational (business) values have been characterised. Organisational values may be transferred between individual organisations or incorporated based on generally accepted ideas or concepts, e.g. based on the new institutionalism th eo ry (concept). The social mechanism o f CSR institutionalisation is presented. Ihe organisational values are taken into consideration in creating social effectiveness of organisations. The views presented in the literature have been analysed th a t the isomorphism phenomenon, caused with similarity o f o rganisations and the ir environment is affected by mechanisms of imitation (mimesis), normative learning an d forced action {coercion).
Opis
Słowa kluczowe
Źródło
W: Zarządzanie nowoczesną organizacją. (red.) O.Grabiec. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza "Humanitas", 2018, s. 9-29.
Licencja powiązana z tą pozycją
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska