Psychologiczne koncepcje umiejętności czytania ze zrozumieniem
- Data wydania
- 2004
- Wydawca
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Źródło
-
Państwo i Społeczeństwo 2004, nr 1, s. 155-168.
- ISSN
-
1643-8299
- Tematy
- Psychologia
- Słowa kluczowe
- czytanie ze zrozumieniem; rozumienie tekstu; edukacja; analfabetyzm funkcjonalny; psychologiczne modele czytania; modele przetwarzania informacji
Abstrakt
"Rozumienie tekstu jest zdolnością właściwą jedynie człowiekowi. Zdolność ta
odgrywa doniosłą rolę w poznawczym funkcjonowaniu człowieka, ułatwia nabywanie
nowej wiedzy, sprzyja doskonaleniu intelektu, pozostaje u podstaw międzypokoleniowej
transmisji osiągnięć wiedzy i kultury, ułatwia codzienne, społeczne
funkcjonowanie człowieka. Umiejętności czytania ze zrozumieniem uczymy się
w szkole. Niestety, zarówno potoczne obserwacje, jak też wyniki naukowych badań
wskazują na fakt, że niezależnie od języka i narodowości, pewna ilość uczniów
szkół podstawowych a nawet średnich, napotyka na trudności w opanowaniu sztuki
czytania ze zrozumieniem. Conn i Silverman (1991) (za: Sternberg, 2001) podają,
że 36 milionów Amerykanów nie opanowało sprawności czytania na poziomie
klasy ósmej. Dane te, zdaniem Sternberga, budzą niepokój i zachęcają do podejmowania
odpowiednich działań, zarazem jednak powinny skłaniać do refleksji nad
tym, czy nasze niskie oceny tych, którzy nie opanowali umiejętności czytania, są
uzasadnione. W ocenie Sternberga (2001), podjęcie wyzwania, jakim jest opanowanie
umiejętności czytania ze zrozumieniem, niezależnie od wieku, jest bez wątpienia
trudnym zadaniem."(...)
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: