dc.description.abstract | W artykule poddano analizie znaczenie zdolności automatyzowania procesów wnioskowania
aktualizowanych w czasie recepcji tekstu w odniesieniu do efektu zrozumienia
tekstu. Zrozumienie tekstu wymaga od czytelnika zaktualizowania wielu różnorodnych
procesów poznawczych, w tym także procesów wnioskowania. Okazuje
się, że zdolność automatyzowania pewnych procesów poznawczych, w tym także
procesów wnioskowania, partycypujących w rozumieniu tekstu, ułatwia odbiorcy
tekstu aktywizowanie innych, równie potrzebnych procesów. W artykule wskazano
na cztery rodzaje wnioskowania, ulegają aktualizacji w czasie lektury. Ułatwiają one
zbudowanie spójnej, umysłowej reprezentacji czytanego tekstu, czyli zrozumienie
jego treści. Wyniki empirycznych badań wykazały, że procesy wnioskowania anaforycznego
oraz przyczynowego, niezbędne w czasie budowania umysłowej reprezentacji
czytanego tekstu, są przez doświadczonych czytelników realizowane w sposób
zautomatyzowany. Na tej podstawie sformułowano wniosek natury dydaktycznej,
uznający za celowe nauczanie strategii aktywizowania procesów wnioskowania także
mniej sprawnych czytelników w celu ułatwienia im zrozumienia treści czytanych
przez nich tekstów. | pl |