dc.description.abstract | "Wewnętrzna polityka państw względem mniejszości etnicznych i narodowych
może przyjmować rozmaite kształty. Z jednej strony istnieje silna tendencja dążąca
do zagwarantowania mniejszościom równych praw i przywilejów, z drugiej zaś,
zgodnie z koncepcjami liberalno-integracyjnymi, wyodrębnianie i wyróżnianie
mniejszości już samo w sobie bywa problematyczne i może kłócić się z kategorią
obywatelstwa. Status mniejszości etnicznych, narodowych i religijnych zależy
więc w dużym stopniu od przyjmowanej w danym państwie polityki narodowościowej
i zdefiniowanego w niej modelu narodu. Ważne są także instytucjonalne
rozwiązania, jakie przyjmują dane państwa, by zarządzać swymi zróżnicowanymi
społeczeństwami, zaś kluczowe znaczenie dla grup etnicznych ma struktura terytorialna
i organizacyjna. Kiedy ludność zamieszkująca terytorium określonego kraju
jest w wysokim stopniu etnicznie homogeniczna, państwo przyjmuje najczęściej
formę unitarną. Natomiast zwykle sądzi się, że dla państw polietnicznych najbardziej
pożądana jest forma złożona, najczęściej przybierająca kształt państw regionalnych
– jak jest w Hiszpanii, albo federacji. Większość niezwykle różnorodnych
pod względem struktury etnicznej państw, takich jak USA, Kanada, Brazylia, Indie
czy Australia, przyjęła właśnie tę ostatnią postać autonomii."(...) | pl |