Analizy wywiadu – dyscyplina naukowa in statu nascendi
- Alternative title:
- Intelligences Analisys – Academic Discipline in statu nastendi
- Issue date
- 2017
- Publisher
-
Oficyna Wydawnicza AFM
- Source
-
Krakowskie Studia Międzynarodowe 2017, nr 3, s. 119-134.
- ISSN
-
1733-2680
- Subjects
- Edukacja
- Keywords
- wywiad; analiza wywiadu; dyscyplina naukowa; intelligence; intelligence analysis; academic discipline
Abstract
Artykuł koncentruje się na kwestii procesu przekształcania się profesjonalnej analizy wywiadu
w dyscyplinę naukową. Teza o istnieniu takowego procesu nie jest podzielana przez wszystkich
badaczy. Jednak zwolennicy tego stanowiska odwołują się do przykładów formowania dyscypliny
prawniczej, medycznej oraz informacji naukowej. Wskazują także na wprowadzenie do praktyki
wywiadu reguł „learning organization” jasnego system certyfi kacji jak i wykształcenie się instytucji
akademickich i wewnętrznego system kształcenia zapewniających podnoszenie jakości pracy.
Ważnym potwierdzeniem akademickości tych działań jest korzystanie z najnowszych metod
badawczych właściwych dla tradycyjnych dyscyplin jak i fakt pojawiania w publicznym obiegu
tekstów zauważalnych i docenianych przez świat nauki jak i to, że działalność analityczna jest podstawą
nadawaniu tytułów zawodowych i naukowych. Konkluzje tekstu wskazują na to, że mamy
do czynienia procesem, który potwierdza w znacznym stopniu trafność założenia o tworzeniu się
dyscypliny naukowej: analizy wywiadu. To jednak proces w stadium początkowym. To nie jest
tylko debata o zjawisku w nauce ale o konsekwencjach tych procesów. Najważniejszym jest podniesienie
jakości pracy analityków, co może zwiększać możliwość podejmowania przez polityków
racjonalnych decyzji. This paper focuses on the issue of the transformation of professional intelligence analysis into
an academic discipline. Such an approach is not shared by all scholars, but those, following this
attitude, refer to legal studies, medicine or information science having had gone through similar
process. In order to proof their approach, they point out introduction of the so called ‘learning organization’
rules into intelligence community, as well as clear system of certifi cation implemented.
Moreover, they accentuate the fact of a development of academic institutions and internal system of
education, created in order to improve the quality of work of intelligence analysts. The scholarity of
intelligence studies may be also confirmed by application of the most recent research methods and
the recognition of publications by the scientific community, including granting of both professional
and scholarly degrees on the basis of intelligence activity and analyses. Based on the arguments
presented, the paper is concluded with a statement confirming the hypothesis that the process of
a creation of a new academic discipline: intelligence analysis, has been ongoing, even though still
in a nascent stage. Not only the process of intelligence professionalization as a scholarly phenomenon
is being discussed in the text, but also its ramifications for intelligence operation. Out of those
ramifications, an increase of the quality of analysts’ work seems crucial, as it can result in enhancing
of prospects for rational decisions making for politicians.
Description
Publikacja recenzowana / Peer-reviewed publication
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: