
Katarzyna Pokoma-Ignatowicz

POLSKIE M EDIA W CZASACH „SOLIDARNOŚCI"

Czasy „Solidarności”, czyli okres między sierpniem 1980 a grudniem 1981, jest 
jednym z najbardziej niezwykłych momentów w historii PRL, ważnym również dla 
polskich mediów i tworzącego je  środowiska dziennikarskiego. Pojawienie się na 
politycznej scenie nowego podmiotu, jakim był Niezależny Samorządny Związek 
Zawodowy „Solidarność” spowodowało konieczność reorganizacji dotychczaso­
wego systemu medialnego, gdyż „Solidarność” organizowała własne środki maso­
wej komunikacji, a środowisko dziennikarskie i decydenci polityczni musieli usto­
sunkować się do tej nowej, nieznanej w systemie realnego socjalizmu sytuacji, 
polegającej na oficjalnym funkcjonowaniu niezależnej od partyjnego nadzoru prasy 
związkowej.

Okres ten -  nazywany też często Polską posierpniową -  odznaczał się nie­
zwykłą intensywnością wydarzeń w kraju, co wpływało na dużą zmienność na­
strojów społecznych, a to z kolei powodowało wzmożone zapotrzebowanie na 
informację, więc i większą aktywność w korzystaniu z mediów, zarówno oficjal­
nych, jak i alternatywnych. Był to również okres gorących dyskusji publicznych
i środowiskowych, w czasie których poszukiwano nowych rozwiązań i zasad dzia­
łania w zmienionej sytuacji politycznej kraju. W tych dyskusjach kluczową rolą 
odgrywały same media, które z jednej strony inicjowały je  na swoich łamach i an­
tenach, a z drugiej, często stanowiły ich przedmiot. Spierano się w nich o rolę me­
diów w PRL, o ich powinności wobec społeczeństwa i państwa, w końcu o nowe 
rozwiązania prawne regulujące funkcjonowanie prasy, radia i telewizji.

Dziedzictwo przeszłości

W tę nową sytuację społeczną i polityczną zapoczątkowaną strajkami na Wybrze­
żu, polskie media weszły ukształtowane przez poprzednią dekadę, w której doko-



nala się istotna zmiana w modelu komunikowania masowego -  to telewizja stała 
się w Polsce najpopularniejszym źródłem informacji i rozrywki, a tym samym naj­
ważniejszym z punktu widzenia decydenta politycznego środkiem przekazu. U pro­
gu dekady lat 80. odbiór radia i telewizji w Polsce był prawie powszechny, badania 
odbioru pokazywały jednak rosnący, choć ciągle jeszcze umiarkowany krytycyzm 
odbiorców w stosunku do TVP. Jednak coraz powszechniej i coraz bardziej otwar­
cie zarzucano jej brak obiektywizmu w relacjonowaniu wydarzeń w kraju i za granicą 
przemilczanie niewygodnych faktów i stronniczość w komentarzach, co powodowało 
spadek zaufania do jej przekazu, zwłaszcza do programów informacyjnych na czele 
z „Dziennikiem Telewizyjnym”. Prasa, radio i telewizja podlegały ścisłej cenzurze 
sprawowanej przez Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk oraz 
nadzorowi kierownictwa partyjnego. To w KC PZPR zapadały kluczowe decyzje 
dotyczące zawartości i formy przekazów medialnych, tu tworzono „wytyczne”, 
które podporządkowywały praktycznie cały przekaz medialny wymogom aktualnie 
realizowanej strategii propagandowej, tu też decydowano o obsadzie kluczowych 
stanowisk w mediach oraz rozliczano redakcje z realizacji „wytycznych”.

Najbardziej charakterystyczną cechą propagandy lat 70. była tzw. propa­
ganda sukcesu, polegająca na ciągłym propagowaniu polskich sukcesów, osiągnięć 
w różnych dziedzinach oraz snuciu optymistycznych wizji przyszłości. Z przekazu 
wyeliminowano informacje o niepowodzeniach, kłopotach, a nawet zdarzeniach, 
które mogły, jak  sądzono, obniżyć optymizm społeczny (wypadki, katastrofy czy 
klęski żywiołowe). Propagandę sukcesu uprawiano przede wszystkim w telewizji, 
która uznana została przez kierownictwo partyjne za medium najważniejsze i wy­
magające szczególnego nadzoru. W TVP nie zauważano problemów, z ekranu 
wiało optymizmem i pewnością siebie, nawet wówczas, gdy powszechnie widocz­
ne były sygnały nadciągającego kryzysu. Partyjni decydenci mediów wierzyli jed­
nak, że brak informacji o problemach spowoduje, że nie zostaną one zauważone 
przez odbiorców, którzy będą wierzyć, że rzeczywistość jest taka jak w „Dzienni­
ku”, a nie taka, jaką znają z autopsji.1

Nową sytuację polityczną w kraju rozpoczęły strajki pracownicze w sierp­
niu 1980 roku. Telewizja, radio i prasa ogólnopolska, kontrolowane w pełni przez 
partię, zachowały wobec władzy politycznej całkowitą lojalność -  zgodnie 
z wytycznymi z KC nie informowano w nich o rozlewającej się po kraju fali prote­
stów. Kiedy milczenie nie było dłużej możliwe, marginalizowano problem: infor­
mowano o „przerwach w pracy”, gdyż słowo „strajk” było skutecznie eliminowane 
przez cenzurę. Owe „przerwy w pracy”, według ówczesnej propagandy, miały 
charakter incydentalny i lokalny, władza panowała nad sytuacją, a społeczeństwo 
i kraj żyły innymi sprawami, np. przygotowaniami i przebiegiem festiwalu piosen­
ki w Sopocie. W okresie największych napięć -  w drugiej połowie sierpnia 1980 
roku -  wykorzystano znaną już, bo zastosowaną w czasie pierwszej pielgrzymki do 
ojczyzny Jana Pawła II w czerwcu 1979 roku tzw. strategię odciągania, polegającą 
na maksymalnym uatrakcyjnieniu oferty obu programów TYP, licząc na to, iż lu­

1 Komunikowanie masowe w Polsce. Bilans lat siedemdziesiątych, red. W. P is a r e k ,  „Zeszyty Praso­
znawcze” 1981,nr 1.



dzie zamiast uczestniczyć w wydarzeniach będą woleli pozostać przed telewizora­
mi. A ponieważ stan napięcia społecznego przeciągał się, w kilka tygodni wyko­
rzystano prawie cały zapas atrakcyjnych filmów przygotowanych do emisji na 
jesień2.

Media w debacie publicznej

Podpisanie Porozumień Społecznych w końcu sierpnia 1980 roku otworzyło nowy 
rozdział w dziejach polskich mediów. Strajk w Stoczni Gdańskiej i toczące się 
negocjacje rządu z Międzyzakładowym Komitetem Strajkowym wzbudziły duże 
zainteresowanie mediów. Władza w pełni panowała nad przekazami w radiu i te­
lewizji, ale prasa zaczęła wymykać się spod kontroli. Do Gdańska w te gorące 
politycznie dni zjechało bardzo wielu dziennikarzy, również z prasy lokalnej, któ­
rzy stali się nie tylko świadkami, ale często i uczestnikami dziejących się tam wy­
darzeń. Dla wielu z nich był to moment przewartościowania, bardziej lub mniej 
otwartego opowiedzenia się po stronie strajkujących robotników lub choćby od­
krycia systemu manipulacji informacją, w którym dotąd uczestniczyli. Warto przy­
pomnieć w tym miejscu, że punkt trzeci Porozumień dotyczył bezpośrednio me­
diów, gdyż żądano w nim respektowania zagwarantowanej w Konstytucji PRL 
wolności słowa, przez co rozumiano złagodzenie cenzury i dopuszczenie do środ­
ków społecznego przekazu przedstawicieli wszystkich podmiotów życia publicznego. 
Choćby tylko częściowa realizacja tego postulatu oznaczała, że kierownictwo PZPR 
straci monopol na politykę informacyjną prowadzoną w tym czasie w kraju.

Intensywność wydarzeń i rozpoczęcie autentycznej debaty na wszystkich 
szczeblach życia, od rodzinnego przez środowiska pracownicze i twórcze, aż po 
najwyższe szczeble władzy powodowała zwiększone zapotrzebowanie na informa­
cję, a tym samym większe korzystanie z mediów. Jednym z częściej poruszanych 
problemów w tych dyskusjach były same środki przekazu: ich zadania wobec spo­
łeczeństwa, partii i państwa, ocena działalności, spadająca wiarygodność. Kwestio­
nowano niepodważalne dotąd zasady: partyjnego nadzoru nad mediami, konieczności 
cenzury prewencyjnej czy nomenklaturowej obsady kierowniczych stanowisk w re­
dakcjach. Poglądy takie pojawiały się co oczywiste głównie w środowiskach solidar­
nościowych, ale nie tylko tam, również tzw. partie sojusznicze, czyli SD i ZSL oraz 
organizacje społeczne i zawodowe deklarowały bardziej lub mniej otwarcie wolę pro­
wadzenia własnej, niezależnej od PZPR polityki informacyjnej. Krytyka bieżącej po­
lityki partii wobec mediów, postulaty zwiększenia pluralizmu poglądów w przekazach 
medialnych i rzetelności w informowaniu społeczeństwa były też stałym elementem 
deklaracji i dokumentów Kościoła katolickiego i Stowarzyszenia Dziennikarzy Pol­
skich3.

2 Por. T. P ik u l s k i ,  Prywatna historia telewizji publicznej, Warszawa 2002, s. 206.
5 Raport o komunikacji społecznej w Polsce, red. W. P is a r e k ,  „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1-2,

s. 17-27.



W tej niezwykłej debacie publicznej na temat mediów szczególnie wiele 
uwagi poświęcano telewizji. Niezadowolenie z niej było prawie powszechne: spo­
łeczeństwo wyrażało je  w postaci najpopularniejszego wówczas hasła obecnego na 
murach Telewizja kłamie”, a potwierdzeniem społecznych odczuć były pogar­
szające się wyniki zadowolenia z pracy TVP potwierdzane w badaniach. Kierow­
nictwo partyjne też nie było z telewizji zadowolone, obciążało ją  odpowiedzialnością 
za przyczynienie się do kryzysu poprzez rozbudzanie aspiracji konsumpcyjnych i pro­
pagandę sukcesu w poprzedniej dekadzie. Środowiska intelektualne precyzowały listę 
zarzutów: polityczne uwikłanie, brak obiektywizmu, jednostronność w przekazywaniu 
informacji, manipulowanie faktami. W debacie tej zrodził się postulat „uspołecznienia 
telewizji”, przez który rozumiano wyrwanie jej spod ścisłego nadzoru KC PZPR, do­
puszczenie do anteny przedstawicieli innych niż partia podmiotów życia publicznego, 
choćby tylko w postaci prawa do odpowiedzi na zarzuty czy możliwości przedstawia­
nia własnych racji. „Uspołecznienie telewizji” uważano za niezbędny warunek wypeł­
nienie postulatów Sierpnia, a nawet realizację programu partii, która zadeklarowała 
gotowość „socjalistycznej odnowy”4.

Prasa

Nowy nurt w debacie publicznej po Sierpniu polegający na większej otwartości 
w wyrażaniu poglądów, formułowaniu postulatów i żądań oraz krytyki spraw w 
kraju zaczął uwidaczniać się na łamach polskiej prasy, która powoli acz systema­
tycznie zaczęła wymykać się spod ścisłego partyjnego nadzoru. Prawdziwym 
przełomem było jednak uaktywnienie się niezależnych od partii podmiotów polity­
ki informacyjnej, szczególnie Kościoła katolickiego i „Solidarności”, które jako 
legalnie działające skutecznie konkurowały z lojalnymi wobec partii źródłami in­
formacji. Ówczesny rynek oficjalnej prasy (tzw. pierwszy obieg) można podzielić na:
1) tytuły konsekwentnie prezentujące „linię partii” i nie dopuszczające na swe ła­

my argumentów innych niż prezentowane przez władze, np. „Trybuna Ludu”, 
„Żołnierz Wolności”, „Głos Pracy”. W pismach tych uprawiano agresywną 
propagandę antysolidamościową, obciążano Związek odpowiedzialnością za 
wszystkie problemy w kraju, straszono konsekwencjami nieodpowiedzialnych 
działań oraz ukazywano partię jako jedyną siłę mającą prawo i możliwości 
ustabilizowania sytuacji,

2) tytuły sympatyzujące z „Solidarnością” lub przynajmniej starające się przed­
stawić jej poglądy i argumenty, np. niektóre dzienniki regionalne na czele 
z „Gazetą Krakowską”. W tytułach tych starano się wyważyć racje obu stron 
konfliktu i w miarę rzetelnie, licząc się jednak z realiami systemu, przedsta­
wiać czytelnikom sytuację w kraju,

3) prasę katolicką, która choć uboga w liczbę tytułów i nakłady, była traktowana 
jako opiniotwórcza i cieszyła się uznaniem. Szczególną rolę w tej grupie od-

4 K. P o k o r n a - I g n a to w ic z ,  Telewizjo w systemie politycznym i medialnym PRL , Kraków 2003, s. 163-



grywał krakowski „Tygodnik Powszechny”. Prasa katolicka otwarcie opowia­
dała się za potrzebą demokratyzacji kraju i przypominała o zobowiązaniach 
podjętych przez władze w momencie podpisania Porozumień Społecznych,

4) prasę „Solidarności”, obejmującą w sumie około 2-3 tysiące tytułów wydawa­
nych przez prawie wszystkie struktury Związku. Część z tych wydawnictw nie 
do końca można było uznać za legalne z punktu widzenia obowiązującego 
prawa, gdyż wydawane były dzięki popularyzującej się wówczas technice 
„małej poligrafii”, wprowadzanej do większych zakładów pracy i instytucji. 
Dzięki niej oraz kupowanemu na „czarnym rynku” papierowi możliwe było 
drukowanie dużo większej ilości tytułów i egzemplarzy tych wydawnictw niż 
wynikało to z oficjalnych ustaleń. Czołowym tytułem prasy związkowej był 
„Tygodnik Solidarność” nazywany potocznie „Tysolem”, który ukazywał się 
od 3 kwietnia do 13 grudnia 1981 roku (w sumie 37 wydań). Nakład tygodnika 
wynosił pół miliona egzemplarzy, redaktorem naczelnym został Tadeusz Ma­
zowiecki, dziennikarz związany z warszawskim środowiskiem inteligencji ka­
tolickiej. Na łamach Tygodnika publikowano teksty autorstwa wybitnych 
dziennikarzy i autorytetów tamtego okresu m.in. Stefana Kisielewskiego, To­
masza Strzembosza, Bohdana Cywińskiego, Kazimierza Dziewanowskiego, 
Waldemara Kuczyńskiego, Wandy Falkowskiej, Zbigniewa Romaszewskiego. 
Publikowano też dyskusje na ważne tematy z udziałem autorytetów z środo­
wisk opozycyjnych, materiały dotyczące działań związku, relacje z ważnych 
wydarzeń.

Do tego oficjalnego „pierwszego obiegu” dodać trzeba rozwój wydawnictw nieofi­
cjalnych, (tzw. prasy drugiego obiegu) ukazujących się bez zezwolenia i poza za­
sięgiem cenzury5. Stały dostęp do tego typu gazetek i biuletynów wydawanych 
przez różnego rodzaju niezależne od władzy podmioty deklarowało w połowie 
1981 roku 15-17% dorosłych Polaków, zaś 22% badanych deklarowało pełne za­
ufanie do zawartych w nich treści.

To zróżnicowanie prasy dawało odbiorcom nieznaną dotąd możliwość 
porównywania poglądów, komentarzy i interpretacji, a władze PZPR musiały 
w swojej polityce informacyjnej uwzględniać ten fakt i starać się, aby własny prze­
kaz był bardziej przekonujący.

Pojawienie się prasy „Solidarności” miało istotne znaczenie dla całego ów­
czesnego systemu medialnego, oznaczało bowiem powstanie legalnie działających, 
ale niezależnych od PZPR wydawnictw, co czyniło wyłom w konsekwentnie dotąd 
realizowanym modelu mediów, polegającym na ścisłym partyjnym nadzorze nad 
wszystkimi mediami, a tym samym dawało możliwość pełnej kontroli informacji 
docierających do społeczeństwa.

5 Por. K. Ł a b ę d ź ,  Spory wokół zagadnień programowych w publikacjach opozycji politycznej w Polsce 
wiatach 1981-1989, Kraków 1997.



Badania odbioru mediów

W Polsce realnego socjalizmu badaniami nad odbiorem mediów zajmowały się 
dwie instytucje badawcze. Pierwszą z nich był istniejący od 1958 roku Ośrodek 
Badania Opinii Publicznej (OBOP), w latach 80. funkcjonujący pod nazwą OBO- 
PiSP (Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych), który działał 
jako placówka badawcza Komitetu ds. Radia i Telewizji i zajmował się głównie 
odbiorem radia i telewizji.

Drugą instytucją był krakowski Ośrodek Badań Prasoznawczych -  pla­
cówka badawcza koncernu wydawniczego RSW P-K-R (Robotnicza Spółdzielnia 
Wydawnicza „Prasa-Książka-Ruch”), zajmujący się od 1957 roku badaniami prasy, 
ale niejako przy okazji tych badań również odbiorem radia i telewizji oraz bada­
niami opinii publicznej.

Dekadę lat 80. rozpoczęto badaniami nad zasięgiem i odbiorem mediów. 
W burzliwych dniach końca sierpnia 1980 roku po raz kolejny OBOPiSP przepro­
wadził badania nad głównym programem informacyjnym -  „Dziennikiem TV”, 
którego średnia widownia w pierwszych miesiącach dekady obejmowała około 
50% dorosłych Polaków. W końcu sierpnia oglądalność „Dziennika” wzrosła do 
średnio 61%; najwyższy odsetek widzów (67%) odnotowano 27 sierpnia, kiedy to 
emitowano w nim obszerne fragmenty homilii prymasa Stefana Wyszyńskiego 
wygłoszonej tego dnia w Częstochowie.6

„Dziennik” nie cieszył się uznaniem widzów, mimo wysokiej oglądalności. 
Odsetek ocen pozytywnych wynosił wówczas średnio 30%. Wyjątkowo wysoko 
(53% ocen pozytywnych) oceniono jedynie wydanie „Dziennika” z dnia 31 sierp­
nia, w którym przedstawiono relację z podpisania porozumień z Komitetami Straj­
kowymi w Gdańsku i Szczecinie. W następnych tygodniach jesieni 1980 wskaźnik 
oceny spadł do średniego poziomu (ok. 30% ocen pozytywnych), natomiast odse­
tek widzów utrzymywał się w granicach 60%7, co świadczyło o dużym zaintereso­
waniu społeczeństwa dziejącymi się w kraju wydarzeniami.

Po sierpniu 1980 roku odnotowujemy dwie istotne zmiany: po pierwsze 
ogólny wzrost aktywności medialnej Polaków oraz stały wzrost krytycyzmu wobec 
oficjalnych mediów. Wiosną 1981 roku poproszono widzów o wyrażenie opinii na 
temat wiarygodności TVP oraz rzetelności prezentowanych przez nią informacji. 
Wyniki tego badania okazały się fatalne, szczególnie gdy porówna się je z wyni­
kami uzyskiwanymi wcześniej. Główne zarzuty widzów dotyczyły celowego ogra­
niczania informacji, jej stronniczości i małej aktualności. Wyniki te warto uzupeł­
nić informacją, że w kwietniu 1981 roku zaufanie do telewizji deklarowało 45% 
badanych, natomiast 49% nie ufało jej (6% nie miało zdania na ten temat).

6 H. R u d n ik , Publiczność głównego wydania Dziennika Telewizyjnego w okresie od 25 VIII do 14 IX  
1980, „Aktualności Radiowo-Telewizyjne” 1980, nr 20, s. 5-8.

7 Ibidem, s. 5-8.



W maju 1981 roku OBOP zbadał wiarygodność informacji telewizyjnych, 
dotyczących ośmiu wybranych tematów. Widzowie uznali, że żaden tych z tema­
tów nie był przez TVP prezentowany w sposób wiarygodny. Największą nierzetel­
ność odbiorcy przypisali informacjom na temat PZPR i „Solidarności”.

Oceny wiarygodności relacji TVP w wybranych tematach w maju 1981 r. 
(dane w procentach)

i rlS

sprawy "Solidarności"

r t f
Liai.

r-22-
l 13L

komentarze zagraniczne na temat 
Polski

r2tr
rW

nse-
ogólny stan ekonomiczny kraju

sytuacja w rolnictwie

r r r

m r

I 68

3 65 

I 64

l 53! 

□ 55

I64
I; 59

li 49

Źródło: wszystkie dane pochodzą z publikacji Z prac OBOPiSP -  Zaufanie do telewizji jako  źródła 
informacji (brak nazwiska autorów). „Aktualności Radiowo-Telewizyjne” 1981, nr 13, s. 10-12.

Wyniki badań nad odbiorem telewizji przeprowadzone jesienią 1980 roku i wiosną 
roku następnego były najbardziej krytyczne w dotychczasowej historii badań 
OBOP nad obiorem telewizji w Polsce.

Jeszcze gorsze wyniki, świadczące o niewątpliwym kryzysie zaufania do 
TVP dały badania przeprowadzone przez Ośrodek Badań Prasoznawczych w po­
łowie 1981 roku. Odnotowano w nich rekordowo niski stopień zaufania do telewi­
zji, a szczególnie do „Dziennika”, do którego zaufanie deklarowało jedynie 3,3% 
odbiorców, zaś brak zaufania aż 38% widzów8. Były to najgorsze wyniki w historii 
Telewizji Polskiej.

Warto wszakże pamiętać, iż ten brak zaufania do informacji telewizyjnych 
i złe oceny wystawiane TVP nie przełożyły się na rezygnację z jej odbioru, co wy­
nikało z kilku przyczyń: braku alternatywy, podwyższonej aktywności medialnej, 
wynikającej z dużej dynamiki wydarzeń, czemu zawsze towarzyszy wzrost korzy­
stania z mediów oraz z nawyku oglądania telewizji, a zwłaszcza głównego wydania 
„Dziennika”.

Badania nastrojów społecznych tego okresu prowadzone systematycznie 
przez OBP pokazywały, że „Okres między sierpniem 1980 a grudniem 1981 jest

8 Por. W. P is a r e k ,  Raport o komunikacji społecznej w Polsce. Sierpień 1980 -  grudzień 1981, „Zeszyty 
Prasoznawcze” 1982, nr 3, s. 17-27.



typową huśtawką nastrojów, uzależnioną od następujących po sobie szybko wyda­
rzeń -  od euforii do strachu i przygnębienia”9. W tej sytuacji rzeczą naturalną było 
większe zapotrzebowanie na informację, i to nie tylko tę oficjalną. Ten głód infor­
macji zaspokajano także słuchając „zagranicznego radia”, czyli stacji radiowych 
nadających w języku polskim z zagranicy.

Tabela 1. Globalny zasięg korzystania z mediów wśród Polaków powyżej 14 roku 
życia (dane w procentach).

Odbiór ogółem 1974 1977 1980 
II połowa

1981 
II połowa

1982 
I oolowa

Telewizja 92 97 98 97 94
Polskie Radio 93 94 96 95 92
Prasa (gazety i czasopisma) 93 94 90 95 81
Radio zagraniczne w j. polskim ok. 23 31 59 56 65

Źródło: Z. Bajka, Opinie o mediach w minionym dziesięcioleciu, „Zeszyty Prasoznawcze” 1985, nr 1.

Z badań OBP w okresie między sierpniem 1980 a grudniem 1981 wynika, że 
spośród oficjalnych środków przekazu stosunkowo dużym zaufaniem odbiorców 
cieszyła się regionalna prasa codzienna, radio plasowało się w środku, a najgorzej 
wypadała telewizja. Postawy wobec oficjalnej prasy, radia i telewizji w tym okre­
sie warunkowane były przez kilka czynników, wśród których najważniejsze to: 
częstotliwość kontaktów, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, aktywność 
polityczna. Analiza wyników badań społecznych tamtego okresu pozwala na wy­
sunięcie następujących wniosków:
1) im większa wiedza o mediach i intensywniejsze z nich korzystanie, tym bar­

dziej krytyczny do nich stosunek. Innymi słowy, im ktoś więcej korzysta, 
zwłaszcza z różnych mediów, tym bardziej niezadowolony jest z ich oferty 
i tym mniejszym darzy je zaufaniem,

2) bardziej ufali mediom ludzie starsi, młodzi ujawniali bardziej sceptyczne wo­
bec nich postawy,

3) lepsze oceny wiarygodności wystawiali mediom mieszkańcy wsi i małych 
miejscowości, niż osoby zamieszkałe w dużych miastach,

4) wyżej wykształceni odbiorcy byli na ogól bardziej krytyczni od tych z wy­
kształceniem podstawowym i średnim,

5) stosunek do prasy, radia, a zwłaszcza telewizji wiązał się też zazwyczaj z po­
stawami politycznymi odbiorców. Osoby popierające politykę władz, lub przy­
najmniej akceptujące ją, nazwane w badaniach orientacją prorządową były 
bardziej skłonne do ufania mediom oficjalnym niż przeciwnicy władzy, two­
rzący tzw. orientację prosolidamościową10.

9 Z. B aj k a, Opinie o mediach w minionym dziesięcioleciu, „Zeszyty Prasoznawcze” 1985, nr 1, s. 7.
10 Wnioski na podstawie badań OBP: Z. B a jk a , Postawy wobec mediów -  opinie o mediach, Raporty 

OBP, Kraków 1981 i 1982 i tegoż autora Zmiany świadomości społecznej ze szczególnym uwzględnieniem postaw 
wobec mediów, OBP, Kraków 1982 oraz Raport o stanie komunikacji społecznej w Polsce (sierpień 1980 -  13 
grudnia 1981), red. W. P is a r e k ,  OBP, 1981, t. 1 i 2.



Nowe regulacje prawne

Do lat 80. funkcjonowanie prasy regulował dekret o Głównym Urzędzie Kontroli 
Prasy Publikacji i Widowisk z 1946 roku, natomiast radio i telewizja działały na 
podstawie ustawy o Komitecie ds. Radia i Telewizji (zwanym w skrócie Radioko­
mitetem) z 1960 roku.

Wśród 21 postulatów Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego w Stocz­
ni Gdańskiej, trzecim w kolejności był postulat, w którym domagano się przestrze­
gania zagwarantowanej w Konstytucji PRL wolności słowa i druku, nierepresjo- 
nowania niezależnych wydawnictw oraz dopuszczenia do mediów przedstawicieli 
wszystkich wyznań.

Podpisanie porozumień zapoczątkowało prace nad nowymi regulacjami 
prawnymi dotyczącymi działalności prasy, radia i telewizji. Rząd zobowiązał się 
do przygotowania w ciągu trzech miesięcy stosownej ustawy, ale prace nad nią 
przeciągały się.

Dopiero 31 lipca 1981 uchwalono ustawę o kontroli publikacji i widowisk, 
która weszła w życie 1 października 1981 roku". Regulowała ona status Głównego 
Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk jako urzędu wykonującego cenzurę pre­
wencyjną, precyzując jego kompetencje oraz czyniąc jego działalność bardziej 
jawną niż dotąd, gdyż opartą na stałych i znanych kryteriach. W jej artykule pierw­
szym stwierdza się, że PRL zapewnia wolność słowa i druku w publikacjach i wi­
dowiskach, ale już w artykule drugim ustala się „listę tematów zakazanych”, gdyż 
zabrania się:
1) godzić w niepodległość lub integralność terytorialną Polskiej Rzeczypospolitej 

Ludowej oraz zagrażać bezpieczeństwu państwa,
2) nawoływać do obalenia, lżyć, wyszydzać lub poniżać konstytucyjny ustrój 

Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
3) godzić w konstytucyjne zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej 

Ludowej,
4) uprawiać propagandę wojenną,
5) ujawniać wiadomości stanowiących tajemnicę państwową w tym tajemnicę 

gospodarczą oraz tajemnicę służbową dotyczącą obronności i sił zbrojnych, al­
bo w inny sposób zagrażać obronności państwa,

6) nawoływać do popełnienia przestępstwa lub je pochwalać,
7) naruszać uczucia religijne i uczucia osób niewierzących,
8) propagować dyskryminację narodową lub rasową,
9) propagować treści szkodliwe obyczajowo, a w szczególności alkoholizm, nar­

komanię, okrucieństwo i pornografię.

11 Ustawa z dnia 31 VII 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk („Dziennik Ustaw” 1981, nr 20, poz. 99). 
W tej treści ustawa obowiązywała tylko 73 dni, czyli do 13 grudnia 1981 roku, kiedy to dekretem o stanie wojen­
nym zawieszono jej obowiązywanie. Ponownie zaczęła obowiązywać (w nieco zaostrzonej formie) jako ustawa 
z 28 lipca 1983 roku („Dziennik Ustaw” 1983, nr 44). Por. Z. R a d z ik o w s k a ,  Z  historii walki o wolność słowa 
w Polsce (cenzura w PRL w latach 1981-87), Kraków 1990.



Mimo utrzymania systemu państwowej cenzury i wprowadzenia katalogu te­
matów zakazanych ustawa ta wprowadzała jednak istotne zmiany w stosunku do 
dekretu z 1946 roku, ponieważ:
1) zwalniała niektóre publikacje z konieczności uzyskania aprobaty GUKPiW. 

Dotyczyło to zwłaszcza publikacji naukowych i druków do 100 egzemplarzy. 
Wiele wydawnictw nie musiało zatem przechodzić przez kontrolę, jeśli stwier­
dzono, że są one wydawane w małym nakładzie,

2) podporządkowywała GUKPiW Radzie Państwa, a nie Radzie Ministrów, jak to 
było poprzednio,

3) zabraniała ustanawiania zakazów publikacji określonych autorów (tzw. zapi­
sów na nazwisko), co było bardzo uciążliwe dla autorów związanych ze śro­
dowiskami opozycyjnymi lub choćby tylko podejrzewanymi o takie związki,

4) przyznawała redakcjom prawo do zaznaczania w tekstach ingerencji organów 
cenzury. Z prawa tego nie mogły korzystać radio i telewizja. Również prasa 
koncernu RSW nie wykorzystywała tej możliwości, powołując się na porozu­
mienie w tej sprawie zawarte między RSW a GUKPiW. Korzystała z niego 
natomiast prasa katolicka i solidarnościowa12. Dzięki temu czytelnicy otrzy­
mywali możliwość poznania całej procedury kontrolnej i patrząc na niezadru­
kowane miejsce w piśmie mogli zastanawiać się co też tam mogło być, skoro 
cenzura to „zdjęła”. Dotychczas redakcja miała obowiązek takiego przereda­
gowania tekstu, aby nie było śladu po jej ingerencji,

5) stwarzała możliwość zaskarżania decyzji GUKPiW zakazującej publikacji do 
Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dotychczas decyzja Urzędu była osta­
teczna i nie istniała możliwość prawnego rozwiązania sporu między urzędem 
cenzorskim a redakcją.

Zawarte w tej ustawie regulacje dotyczące środków masowej komunikacji 
zostały potwierdzone w ustawie o prawie prasowym, uchwalonej w styczniu 1984 
(weszła w życie 1 VII 1984)13.

Telewizja Polska i problem jej „uspołecznienia”

Dekada lat 70. kończyła się pod znakiem postępującego kryzysu zaufania do me­
diów i spadku ich wiarygodności; jak zwykle odczucia te w największym stopniu 
dotyczyły telewizji. Wynikało to z konfrontacji „rzeczywistości”, czyli własnego 
doświadczenia odbiorcy z „rzeczywistością propagandową”, która wylewała się 
z ekranu telewizora. Wydarzenia, które nastąpiły po podpisaniu Porozumień Spo­
łecznych oraz zmiany na rynku prasowym, spowodowane nie tylko pojawieniem 
się prasy solidarnościowej, ale i znacznym wymknięciem się spod partyjnej kon­
troli części tytułów dotąd lojalnych wobec KC, spowodowały nasilenie czujności 
władz partyjnych wobec telewizji. TYP miała nadal pełnić funkcję głównego ka-

12 Por. W P is a r e k ,  Uwarunkowania praw ne , [w:] Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesią­
te , „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1-2.

13 Ustawa z 26 stycznia 1984 roku, Prawo Prasowe, „Dziennik Ustaw” 1984, nr 5, poz. 24.



nału oddziaływania na społeczeństwo poprzez prezentowanie „linii partii”. Partyjni 
decydenci z jednej strony krytykowali TVP za jej działalność w poprzedniej deka­
dzie, a z drugiej, zobowiązali ją  do realizacji własnej polityki informacyjnej. Nie 
zmienił się więc w niczym dotychczasowy model relacji między decydentami z KC 
a telewizją -  w dalszym ciągu miała ona być „orężem partii”, zasadniczej zmianie 
uległy jednak prezentowane na jej antenie treści: propagandę sukcesu zamieniono 
bowiem na tzw. propagandę klęski. Po okresie wielkiego optymizmu i wręcz sie­
lankowych wizji przyszłości, którą prezentowano w poprzedniej dekadzie, nastą­
piła radykalna zmiana. „Obraz Polski posierpniowej w optyce Dziennika był szary 
i przygnębiający. Informacje o strajkach, paraliżu gospodarczym, pustych sklepach 
i coraz to nowych żądaniach „Solidarności”, tworzyły nastrój nieuchronnej kata­
strofy, której zapobiec mogły jedynie rozstrzygnięcia radykalne”14.

W Telewizji Polskiej nowy rozdział historii PRL rozpoczęto odwołaniem 
Macieja Szczepańskiego, zwanego „Krwawym Maćkiem”, który został aresztowa­
ny (mimo immunitetu posła). Szczepański stał się negatywnym bohaterem nowych 
czasów, stał się uosobieniem „błędów i wypaczeń” poprzedniej ekipy, a jego przy­
kładne ukaranie miało świadczyć o uczciwości i dobrych intencjach nowej władzy.

Funkcję prezesa Radiokomitetu powierzono Józefowi Bareckiemu, oddele­
gowanemu z „Trybuny Ludu”, który sprawował ją  tylko przez trzy miesiące. W li­
stopadzie 1980 roku zastąpił go Zdzisław Balicki, nieznany bliżej w warszawskim 
dziennikarskim środowisku działacz partyjny z Wrocławia. Tymczasem w Radio­
komitecie, podobnie jak w całym kraju, trwały nieustające dyskusje nad nową sy­
tuacją. Zastanawiano się nad powinnościami telewizji wobec władzy, a przede 
wszystkim wobec odbiorców, dyskutowano na temat aresztowania Szczepańskiego 
i nowych władz, opracowywano koncepcję reorganizacji instytucji. Niezadowole­
nie z działalności telewizji objęło również jej pracowników oraz środowiska twór­
cze współpracujące z nią na co dzień (SFP, ZAKR, SDP). Domagano się zmiany 
dotychczasowego modelu relacji z decydentem politycznym, tak, aby nie podwa­
żając zasad systemu, programy radia i telewizji służyły „pełnej informacji społe­
czeństwa o wszystkich ważnych problemach kraju oraz rozwojowi kultury naro­
dowej”15. Zdawano sobie bowiem sprawę z pogarszających się ocen wystawianych 
TVP przez jej odbiorców, zasadności ulicznego hasła „Telewizja kłamie” oraz 
własnej bezsilności wobec tej sytuacji.

27 listopada 1980 roku ponad 400 dziennikarzy radiowych i telewizyjnych 
przyjęło przygniatającą większością głosów (tylko 9 wstrzymujących się) rezolu­
cję, w której dziennikarze domagali się większej autonomii w podejmowaniu decy­
zji programowych, gdyż, jak stwierdzili, w obecnej sytuacji czują się ubezwłasno­
wolnieni przez zwierzchnictwo polityczne. Twierdzili też, iż obecny model relacji 
dziennikarzy z partyjnym kierownictwem „prowadzi do nieuzasadnionej blokady 
informacyjnej, niepełnego przedstawiania faktów, i tendencyjnego opóźniania wia­

14 A. K o z io ł ,  Programy informacyjne w TYP w latach 1958-1989, „Studia Medioznawcze” 2001, nr 2,
s. 72.

15 Raport o dotychczasowym przebiegu prac Komisji do spraw Postulatów, 18 listopada 1980, Dział Do­
kumentacji Aktowej Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TYP, Sekretariat Generalny, sygn. 1804/1.



domości w Radiu i Telewizji, wobec czego te podstawowe środki masowego prze­
kazu nie mogą odzyskać wiarygodności. W rezultacie Radio i Telewizja są w du­
żym stopniu pozbawione skutecznego oddziaływania na opinię publiczną. Oświad­
czamy, że przyczyny te nie pozwalają nam wypełniać swoich obowiązków zawo­
dowych w sposób rzetelny i zgodnym z sumieniem dziennikarskim”16. W rezolucji 
tej pojawił się po raz pierwszy oficjalnie wyrażony w tym gremium postulat 
„uspołecznienia telewizji” czyli dopuszczenia do anteny przedstawicieli wszyst­
kich legalnie działających w kraju środowisk, czemu pomóc miało „powołanie 
Sejmowej Komisji ds. Środków Masowego Przekazu, która stanowiłaby ciało spo­
łecznej, parlamentarnej kontroli działania prasy, radia i telewizji, winnych -  zgod­
nie z Konstytucją PRL -  służyć całemu społeczeństwu”17.

Postulaty dziennikarzy, którzy domagali się prawa do uczciwego wykony­
wania swojego zawodu nie mogły być zrealizowane jako sprzeczne z zasadą kie­
rowniczej roli partii, a zwłaszcza z powodu przekonania partyjnych decydentów
0 wyjątkowej roli telewizji. Choć prasa tego okresu uzyskała, czy też raczej wy­
walczyła sobie, znaczny stopień autonomii, to telewizja miała nadal pozostać pod 
silnym bezpośrednim wpływem KC i realizować wskazania propagandowe nowych 
władz partyjnych. Telewizja była bowiem dla decydenta politycznego zbyt ważna, 
aby dopuścić w niej do rozluźnienia kontroli partyjnej. To co stało się w prasie, nad 
którą nie w pełni panowano, nie mogło się zdarzyć w telewizji, więc żadne postu­
latu w tym względzie nie mogły zostać zrealizowane. Dalej „ręcznie sterowano”, 
ingerowano w treść i formę przekazów, realizowano własną strategię informacyjną, 
czyli tzw. „propagandę klęski” w postaci materiałów ukazujących poważne pro­
blemy społeczne, podsycające lęk przed przyszłością, poczucie niestabilności
1 zagrożenia (zimą, brakiem żywności, interwencją radziecką, itp.), za wszystkie te 
problemy winiąc „Solidarność” i jej nieodpowiedzialne działania, które nie tylko 
destabilizują sytuację w kraju, ale i uniemożliwiają partii przeprowadzenie „socja­
listycznej odnowy”.

Działalność Telewizji Polskiej stała się jednym z głównych przedmiotów 
sporu między władzą a „Solidarnością”, a także wielkim problemem środowiska 
dziennikarskiego, w tym również samych pracowników tej instytucji. Od czasu 
podpisania Porozumień Społecznych pomiędzy władzą a „Solidarnością” toczyły 
się spory o dostęp do środków masowego przekazu. „Solidarność” zarzucała stro­
nie rządowej niewywiązywanie się ze zobowiązań w tym zakresie, szczególnie 
mocno strona związkowa domagała się dostępu do radia i telewizji. Problem ten 
podnoszono wielokrotnie, tak w negocjacjach, jak i w postaci petycji kierowanych 
do władz państwowych przez liczne struktury związkowe, w tym również przez 
„Solidarność” w samym Radiokomitecie. Władza konsekwentnie odrzucała te po­
stulaty i żądania, argumentując, że „Solidarność” posiada własną prasę, więc nie 
ma prawa domagać się dostępu do mediów elektronicznych.

■ 16 Rezolucja Forum Dziennikarzy Radia i Telewizji, „Radio i Telewizja” , 8-14 grudnia 1980, s. 1 -2.
17 Ibidem, s. 2.



Aby nie dopuścić w tym względzie do ustępstw, w lipcu 1981 roku stanowisko 
prezesa Radiokomitetu powierzono Władysławowi Lorancowi18, który miał stano­
wić gwarancję, że telewizja nie wymknie się spod wyłącznej kontroli partyjnego 
kierownictwa. Nowy prezes: „[...] ksywa „Piękny Lolo”, przez wielu uważany za 
symbol najbardziej dogmatycznego betonu, wyrażający każdym gestem, każdym 
słowem wierność partii aż do granic śmieszności”19, to „typowy przedstawiciel 
partyjnego betonu, autor jątrzących felietonów „Proste pytania”20. Za nowego pre­
zesa na antenie TVP wzmogła się nagonka propagandowa na „Solidarność”, która 
z kolei nasiliła akcję protestów przeciw uniemożliwianiu jej dostępu do radia 
i telewizji, choćby w celu odpowiedzi na liczne zarzuty i oskarżenia. Konflikt za­
ostrzył się jesienią 1981 roku w czasie przygotowań do Zjazdu „Solidarności”21.

Zjazd “Solidarności” stwierdził, że uniemożliwianie Związkowi dostępu do 
anten radia i telewizji jest pogwałceniem artykułu 83 Konstytucji PRL, Międzyna­
rodowego Paktu Praw Politycznych i Porozumień Sierpniowych. W postulatach 
zjazdowych uszczegółowiono listę postulatów: konieczność zmiany ustawodaw­
stwa medialnego, oddanie radia i telewizji pod nadzór Sejmu (co ma zapewnić 
„uspołecznienie telewizji”), prawo do nadawania własnych programów w Polskim 
Radiu i Telewizji Polskiej, prawo do tworzenia w przyszłości własnych stacji ra­
diowych i telewizyjnych22.

Niezwykle ciekawym zjawiskiem była zbieżność oceny pracy telewizji i jej 
powinności względem odbiorców między „Solidarnością”, środowiskami twór­
czymi, Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich i działaczami organizacji partyjnej 
w samym Radiokomitecie. Ci ostatni okazali się bardzo aktywni w krytykowaniu 
dotychczasowego systemu medialnego, szczególnie telewizji. Już wiosną 1981 
roku stwierdzili, że:

Funkcjonowanie nowoczesnego państwa i socjalistycznego społeczeństwa nie jest możliwe 
bez swobodnego obiegu opinii, poglądów i informacji. Dlatego środki społecznego komunikowania 
muszą przekazywać obywatelom aktualną i pełną informację o faktach i poglądach. [...] Zasadniczej 
zmiany wymaga sposób oddziaływania na środki społecznego komunikowania. Dotychczasowa 
praktyka polegająca na ingerencji aparatu partyjnego nie tylko w dobór i treść, ale nawet w sposób 
eksponowania publikacji jest zaprzeczeniem partyjnego kierowania. Praktyka ta wyrządziła niewy­
mierne szkody zarówno w programach radiowo-telewizyjnych, jak i w środowisku dziennikarskim, 
zmuszała do służenia interesom klikowym, skłaniała do cynizmu, a w najlepszym wypadku bierności 
wobec wykrzywień w życiu partii23.

18 Władysław Loranc (ur. 1930), polonista, dr nauk humanistycznych, w latach 1953-1957 pracownik na­
ukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1957-1968 pracownik aparatu KW PZPR w Krakowie, a od 1968 
d o i971 redaktor naczelny Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie. 1971-1972 kierownik Wydziału Nauki i Oś­
wiaty KC PZPR, 1972-1973 zastępca przewodniczącego Radiokomitetu, 1974-1981 podsekretarz stanu w Mini­
sterstwie Kultury i Sztuki. VII 1981 -  XII 1982 przewodniczący Radiokomitetu. 1982-1987 kierownik Wydziału 
Ideologicznego KC PZPR, 1987-1989 minister -  kierownik Urzędu do Spraw Wyznań. Na podstawie: T. M o ł-  
d aw a , Ludzie władzy 1944-1991, Warszawa 1991, s. 388.

19 T. P ik u l s k i ,  op. cii., s. 217.
20 J. M a z ia r s k i ,  Telewizja w czasach PRL, [w:] Media w Polsce w XX wieku, red. R. G lu z a , Poznań 

1999, s. 179.
21 Por. „Biuletyn Pism Związkowych i Zakładowych AS” 1981, nr 31 do 38.
22 Por. „Biuletyn Pism Związkowych i Zakładowych AS” 1981, nr 38, s. 36-37.
23 Uchwala Zakładowej Konferencji Programowo-Wyborczej organizacji partyjnej w Komitecie ds. Radia

i Telewizji z dnia 23.05.1981, „Antena”, 22-28 czerwca 1981, s. 4-5.



Działacze partyjni z Radiokomitetu stali się więc obok działaczy zakłado­
wej „Solidarności” gorącymi orędownikami reform, które mogę zapewnić prawi­
dłowe funkcjonowanie środków masowego przekazu w Polsce, a przede wszystkim 
„uspołecznienie telewizji”. Postulaty te partyjni reformatorzy zawarli w Uchwale 
przedzjazdowej na DC Zjazd PZPR, licząc iż partia zrewiduje dotychczasowe po­
glądy na rolę mediów w kraju socjalistycznym i zrezygnuje z dotychczasowych 
praktyk, czyli „ręcznego sterowania” i pełnego nadzoru nad treścią i formą przeka­
zów medialnych. Oczekiwania te nie zostały co oczywiste zrealizowane, gdyż kie­
rownictwo partii nie zamierzało rezygnować z nadzoru nad mediami, a zwłaszcza 
telewizją, którą uważano za swoje najskuteczniejsze narzędzie pozwalające stero­
wać świadomością społeczną.

Również kierownictwo Radiokomitetu z prezesem Lorancem nie zamie­
rzało ulegać naciskom własnych pracowników zrzeszonych w zakładowej „Soli­
darności” i organizacji partyjnej. Nie zgadzało się z głoszonymi przez nich postu­
latami i pozostawało niewzruszone nawet wobec tak dramatycznych stwierdzeń, że 
dziennikarze wstydzą się, iż pracują w telewizji.

Brak reakcji władz Radiokomitetu, a właściwie reakcja w postaci całkowi­
tego ich oddalenia doprowadziła do publicznego protestu pracowników Radioko­
mitetu w postaci listu otwartego do Sejmu PRL z dnia 22 października 1981 roku, 
który brzmiał: „My, przedstawiciele organizacji społecznych działających w Pol­
skim Radiu i Telewizji, jako obywatele polskiej Rzeczpospolitej Ludowej i pra­
cownicy tej instytucji, jesteśmy głęboko zaniepokojeni niezgodną z Konstytucją 
PRL i niebezpieczną społecznie działalnością programową Polskiego Radia i Te­
lewizji, na którą nie mamy -  mimo usiłowań -  wpływu oraz sytuacją wewnętrzną 
Komitetu w zakresie polityki kadrowej, finansowej, technicznej i administracyjnej. 
Uważamy za swój obywatelski obowiązek zwrócić uwagę na te fakty. Domagamy 
się szybkiego rozpatrzenia sytuacji w polskim Radiu i Telewizji przez Komisję 
Kultury Sejmu PRL i wniesienie na forum Sejmu nowej ustawy regulującej status 
radiofonii i telewizji w naszym kraju”24.

Pod listem podpisała się Komisja Porozumiewawcza Organizacji Społecz­
nych i Politycznych w Komitecie ds. Radia i Telewizji, w tym przedstawiciel 
PZPR i delegat na Zjazd PZPR Jacek Snopkiewicz, przewodniczący „Solidarności” 
zakładowej Piotr Mroczyk oraz przedstawiciele innych związków zawodowych, 
stowarzyszeń twórczych i organizacji środowiskowych.

Rezultatem powszechnego niezadowolenia z działalności telewizji wyraża­
nej przez widzów w badaniach odbioru, przez przedstawicieli środowisk twórczych 
na łamach prasy (nie tylko branżowej), przez „Solidarność” w postulatach i prote­
stach słanych do władz, a także przez samych jej pracowników było zorganizowa­
nie 2 grudnia 1981 roku w Sejmowej Komisji Kultury debaty nad działalnością 
TVP. W sześciogodzinnej dyskusji z udziałem sygnatariuszy listu otwartego zarzu­
cano telewizji iż jątrzy i podsyca konflikty społeczne, manipuluje faktami, jest 
stronnicza, nie służy społeczeństwom, ale wyłącznie kierownictwu partii. Sygnata­

24 List otwarty do Sejmu PRL o sytuacji w Komitecie ds. Radia i telewizji, „Słowo Powszednie”, 2 listo­
pada 1981.



riusze listu zwrócili się do Sejmu z prośbą o zajęcie się tą sprawą, a Komisja obie­
cała uczynić to w najbliższym czasie.

W czasie tych gorących wydarzeń w początku grudnia 1981 roku na ante­
nie TVP prowadzono już przygotowania do wprowadzenia stanu wojennego: 
„trwał już bezpardonowy atak propagandowy, którego głównym celem było wy­
wołanie psychozy strachu przed manifestacjami, jakie szykowała „Solidarność”, 
a w konsekwencji przed zimą, brakiem węgla, ropy i żywności. By podgrzać at­
mosferę, specjalnie potęgowano wiadomości o anarchii, rozróbach, niszczeniu 
grobów żołnierzy radzieckich, preparowano newsy o deptaniu narodowych flag 
(co, o wstydzie, w rzeczywistości uczynił przed kamerami jeden z redaktorów 
DTV)”25. W ten sposób przygotowywano zdezorientowane, zmęczone i zdener­
wowane społeczeństwo do akceptacji stanu wojennego, jako szansy na spokój 
i normalność. Znowu telewizja pełniła kluczową rolę w planach władzy, więc działania 
na rzecz zmiany dotychczasowego modelu nie mogły zostać zrealizowane.

Podsumowanie

Okres między sierpniem 1980 a grudniem 1981 charakteryzował się niezwykłą 
aktywnością medialną Polaków oraz intensywnością dyskusji publicznej w me­
diach i o mediach. Z różnych stron, często o odmiennych poglądach w innych 
sprawach, domagano się większej otwartości, pluralizmu poglądów i opinii w środ­
kach przekazu, rzetelności i obiektywizmu prasy radia i telewizji. Dyskusje te od­
bywały się na wszystkich poziomach życia Polaków, od rodziny i grup towarzy­
skich, poprzez grupy zawodowe, aż po oficjalne deklaracje największych podmio­
tów życia społeczno-politycznego kraju. Również dziennikarze domagali się 
zmiany dotychczasowego modelu medialnego, jedni w imię „socjalistycznej od­
nowy” zadeklarowanej przez partię, inni w imię realizacji Porozumień Społecz­
nych, jeszcze inni po prostu domagali się prawa do zawodowej uczciwości. Mimo 
odmiennych postaw politycznych łączyło ich przekonanie o potrzebie zmian 
w dotychczasowym modelu, o konieczności redefinicji zadań i funkcji prasy radia 
i telewizji.

Ta nowa i niezwykła sytuacja spowodowała zmianę treści i charakteru 
przekazów medialnych. Po latach uciekania od spraw bliskich ludziom w poprzed­
niej dekadzie, ponownie w polskich mediach dominować zaczęła problematyka 
krajowa. Problemy i wydarzenia krajowe relacjonowano też z większym zaanga­
żowaniem emocjonalnym (czasem wręcz agresywnie, niezależnie od prezentowa­
nej opcji politycznej), w sposób bardziej spontaniczny i osobisty niż dotąd. „Pod­
wyższona temperatura” rozdyskutowanego społeczeństwa przeniosła się do 
mediów, które stały się nie tylko forum publicznej debaty o polskich sprawach, ale 
i aktywnym uczestnikiem tej ogólnonarodowej dyskusji, którą przerwano gwał­
townie 13 grudnia 1981 roku.

25 T. P ik u l s k i ,  op. cii., s. 222.



Najwięcej emocji wzbudzała działalność Telewizji Polskiej. Powszechnie 
wyrażano niezadowolenie z jej politycznego uwikłania, z nieobiektywnego, jedno­
stronnego przekazywania informacji, manipulowania faktami i uprawiania w niej 
propagandy partyjnej. Niezadowolenie społeczne przejawiło się zarówno w formie 
najpopularniejszego hasła ulicznego „Telewizja kłamie”, jak i w badaniach odbio­
ru, które pokazywały coraz większe niezadowolenie odbiorców oraz, co szczegól­
nie istotne, rosnącą kompetencję odbiorczą przejawiającą się w zarzutach stawia­
nych telewizji. Z różnych stron politycznej sceny niezadowolenia z TVP wyrażano 
w formie postulatów i żądań wysyłanych na ręce władz państwowych, które prze­
cież w porozumieniach sierpniowych zobowiązały się do konkretnych ustępstw na 
rzecz demokratyzacji kraju, co miało się odbywać w ramach zadeklarowanej przez 
partię „socjalistycznej odnowy”. Problem narastał i stawał się coraz bardziej na­
brzmiały, zwłaszcza iż prasa tego okresu wyraźnie się zmieniała, więc na jej tle 
niezmienność telewizji była jeszcze bardziej widoczna.

Podsumowując ten niezwykły w dziejach PRL okres, trwający niespełna 
szesnaście miesięcy, warto zwrócić uwagę na wysiłki różnych środowisk, których 
celem była zmiana systemu komunikacji społecznej na bardziej demokratyczny, 
czego najlepszym przykładem był postulat „uspołecznienia telewizji” zgłaszany 
przez „Solidarność”, stowarzyszenia twórcze i zawodowe (zwłaszcza SDP), a na­
wet organizację partyjną pracowników Radiokomitetu. Ten niezwykły sojusz tak 
odmiennych grup w imię wspólnego celu, za jaki uznano „uspołecznienie telewi­
zji” stanowi ewenement w polskim życiu politycznym, nie tylko tamtego okresu.


